Barn å stamming...

*Sookie*

Elsker forumet
Har en datter på 2 år og 8mnd som over natten plutselig ikke klarer å si navnet på broren... Har ikke sett noen tendenser til stamming før, så jeg sitter her å er litt paff. Broren heter Jonas, å tidligere idag klarte hun å si det etter en del stamming. Men nå ikveld har hun ikke sjans.... Er bare det hun ikke klarer å si foreløpig. Stammer ikke på andre ord/settninger. Leser litt om stamming på nettet, å der står det at en skal oppsøke hjelp med en gang. What to do? Tenkte å nevne det for bhg i morgen da....

Det er HELT normalt i den alderen! Hjernen produserer ordene mye fortere enn det munnen klarer å si de, så da blir det stokking for de små. Det er som sagt helt normalt for alderen, og som regel går det seg til igjen. 

Jenta mi slet med stamming i 4 mnd's tid, og så vips var det borte like brått som det kom.

Det er nok det som kalles småbarns-stotring, ikke stamming. Eldste her hadde en periode med det, og vi var også litt bekymra i starten. Men leste mye om det og roa oss helt, for det var tydelig på det vi leste at det var stotring og ikke stamming. Søk på småbarn og stotring eller noe på google, så tippar jeg du blir beroliget ;)
Her kom det plutselig, og etter noen mnd. tenkte vi plutselig over at vi ikke hadde hørt noe stotring på lenge ;)

Joda, forstår at det å snuble litt i ordene er helt normalt... Men å stamme så mye at hun ikke klarer å si ett spesiellt ord? Det er godt mulig helt normalt, men blir jo litt bekymret...

Hmm....snakket akkurat med søstern som er pedagog( heter det det?), å hun synest det hørtest litt rart ut helegreia. Er ikke stotring vertfall. Skal snakke med bhg i morgen å be de vært litt obs på det, å notere seg om det er flere ord hun stammer på og situasjoner. Skal også til helsestasjonen med lillebror på mandag, så får høre der..... Er litt skeptisk nå kjenner jeg...

*Sookie* skrev:
Joda, forstår at det å snuble litt i ordene er helt normalt... Men å stamme så mye at hun ikke klarer å si ett spesiellt ord? Det er godt mulig helt normalt, men blir jo litt bekymret...

Jenta vår begynte og sånn, heilt plutseleg. Kunne bruke lang tid på ein setning, stoppe opp fleire gongar i løpet av eitt enkelt ord. "Bi-bi-bi-bi-bi-bi-bil-en-n-n-n". Ho var vel mellom 2 1/2 og 3 år ein plass. Perioden varte i nokre veker, kanskje to månader? Og så var det over. Det kom ein periode til då ho var rundt 3 1/2, men då i mykje mindre grad og det gjekk fortare over.

Du kan gjerne be barnehagepersonalet observere litt, mest truleg vil du få beskjed om at dette er heilt vanleg og at det med stor sannsynlighet vil gå over i løpet av få veker.

*Sookie* skrev:

Tror nok det er helt normalt, ja. Eldste her husker jeg også stoppa helt opp på enkelte stavelser. Hun skulle f.eks. kommentere en boble hos naboe og sa: "se! det var en fin b-b-bob...det var en fin b-b-bob...det var en fin b-b-bob...bob...bob...".

Både barnehagen og helsestasjonen (jeg snakket med helsesøster pga minste og spurte hva hun tenkte) stemplet det uten å tenke seg om som "helt vanlig småbarnsstotring som nok går over av seg selv ganske fort". Jeg forstår det som at det kommer av den rivende språkutviklingen, jeg. Ordene kommer plutselig så fort at fysikken ikke henger helt med, liksom ;)

Back
Topp