Bark-bed

Kryssedull

Gift med forumet
VIP
Aprillykke 2016
Noen som har gode råd på lager?
Vi har en skrå på tomten som jeg gjerne vil lage barkbed i... Hvor begynner jeg? Hva må gjøres? Hvilke planter kan jeg ha? Nå er det grus og ugress der, ca 3x5 m stort

Er ikke god på hage dessverre :( Men rondup er en spray du får kjøpt på feks plantasjen som tar knekken på det du sprayet det på ila 2 uker tror jeg. Gubben har kjøpt å prøvd her ;) Ikke sett no forskjell enda.. Men er vell bare litt over 1 uke siden, og det er en stor busk! Kan gi beskjed om utfall etter hvert ;)

❤25/2-13❤

Har null peiling på hage og absolutt ikke grønne fingre! Alle blomster jeg kommer i nærheten av dør!(det virker i allefall sånn:P)..
På hytta har vi sånn barkebed, vet at alt ugress og sånn ble fjernet, hatt på jord og lagt en slags duk oppå før det ble hatt på bark.. Kan ta et bilde senere i dag (nå ligger lille skjønningen min å sover oppå meg nemlig <3) så får du se hvordan blomster som er der.. For meg er blomster blomster nemlig :P

Hmm, TROR du må ta vekk alt du ikke vil ha inkl røtter ol. Så planter du det du vil, sikkert lurt å ta noe flerårig, før.du legger på duk og bark...

Jeg har et sånt bed. Fjern det meste av røtter. Så planter du stauder(blomster som står over flere år) - kanskje noen småbusker? Kan ta bilde av mitt bed så snart jeg orker å reise meg fra sofaen... Du MÅ ikke ha duk. Men i et skrått bed må du ha mye bark. Bark fyller du på for hvert år.

Men! En annen ide :) Hva med å sette litt grønnsaker der? Eller jordbær? Det er jo kjempefint å ha i en skråning. Og moro for lille etterhvert :)

Her har vi også en liten skråning som gubben (mine fingre har ikke grønnskjær i det hele tatt) tenkte gjøre det med. Og plante rips og bringebær busk.

Er jo selvfølgelig mere jobb, men gøy da :)

❤25/2-13❤

Men! En annen ide :) Hva med å sette litt grønnsaker der? Eller jordbær? Det er jo kjempefint å ha i en skråning. Og moro for lille etterhvert :)

Her har vi også en liten skråning som gubben (mine fingre har ikke grønnskjær i det hele tatt) tenkte gjøre det med. Og plante rips og bringebær busk.

Er jo selvfølgelig mere jobb, men gøy da :)

❤25/2-13❤
Det har vi gjort! Plommetre, rips og stikkelsbær i skråningen vi ellers ikke kunne brukt til noe :)

ImageUploadedByBV Forum1375039578.667068.jpg
ImageUploadedByBV Forum1375039982.408948.jpg

Tante holder på å lage et nå,skal se om jeg orker å gå dit å ta et bilde i dag eller i morgen..

Takk jenter! Dere er så koselige :) tror vi går for bark ja, ser jo ut som noe slikt jeg har i tanken de bedda deres. Skulle gjerne plantet bær men er desverre ganske ut mot veien så det får bli i neste omgang nede i hagen hvor vi allerede har epletrær! Må få tak i slike runde natursteiner, må en kjøpe slikt eller?

Ble i dag istede,det begynte å regne så voldsomt og tuppa hadde show fra åtte til halv elleve i går kveld!
Her ser du i allefall hvordan tante har gjort det :)
ImageUploadedByBV Forum1375100396.181571.jpg

Back
Topp