"Bare vent, det blir verre"

J-95

Blir kjent med forumet
Junibollene 2023
"Bare vent til ....." eller "det blir verre" er vel de ordene jeg har hørt mest igjennom graviditeten og jeg må bare få si at jeg er så dritt lei. Jeg har også lagt merke til at det er om å gjøre å ramse opp mest mulig "dritt" man skal igjennom som foreldre.

Hva er greia med å få gravide til å grue seg mest mulig til hva som venter dem? Som om det ikke er nok tanker og bekymringer fra før av, så skal man hele tiden bli påminnet den jævlige tiden man har i vente:nailbiting:

Tidlig i graviditeten snakket jeg med min mor. Da jeg sa til henne at jeg var så sliten og trøtt, fikk jeg til svar; "bare vent, det blir verre". Jeg svarte henne; "åja, så jeg skal ikke få lov til å være sliten og trøtt nå jeg da, siden det blir verre?". Vi lo litt av det, men det satt litt i meg og det ble ord som videre i graviditeten har blitt en rutinefrase fra alle man snakker med.

Jeg håper virkelig jeg blir flink til å heller ramse opp alt det positive man har i vente dersom noen rundt meg forteller meg at de er gravide. At jeg kan lytte til den gravide når hun har behov for å "klage" litt over alle de forandringene man går igjennom og anerkjenne vedkommende istedet for å børste det bort fordi "det blir verre":angelic:

Good helg og pinse folkens, håper den blir superbra! :)
 
Jeg var mer uthvilt etter fødsel enn før, en skal jo ikke på jobb, så det er jo bare å stykke opp søvnen litt, sover jo ikke akkurat så bra som gravid... På natta da du ammer, skifter bleie eller bysser, ha så lite lys som mulig, og selv om du føler deg våken, bare ligg og hvil, ikke stress med å sovne igjen, legg deg å hør på lydbok med propp i det ene øre, hold deg unna skjermlys <3
 
Må si at jeg har blitt positivt overrasket etter både første og andre barnet, sov mye bedre etter de var født. Selvom det er amming osv på natta, så sovnet jeg fort, og sov veldig tungt. Med første sov jeg på dagtid når hun sov, med nummer to hadde jeg et helt annet overskudd etter et tungt svangerskap, så har aldri hatt behov for å sove på dagtid! Det er ingen som kan si noe om hvordan situasjonen blir før man selv står der, men jeg syntes det har hvert mye bedre etter :happy:
 
Jeg har vært heldig og hatt en super graviditet med nesten ingen plage, samme som sist for 9 år siden. Etter fødselen husker jeg barseltiden som en flott og magisk opplevelse. Det er sant at man kan være trøtt, men de gode og positive sider er så mange at det er absolutt verdt det. :)
 
Folk har en tendens å tro at det som gjelder de, gjelder også alle andre. Jeg gleeeeder meg til denne babyen kommer. Det blir en helt annen trøtthet enn den jeg har nå. Har nå smerter og søvnløse netter, selv om jeg er stuptrøtt fra en annen dimensjon! Så jeg VET at formen min tar seg opp etter fødsel. Folk med sånne kommentarer kan ta seg en bolle!
 
Hadde vi levd etter det ordtaket hadde vel ingen valgt å få barn? :whacky011 Jeg sov definitiv bedre etter at jeg fikk datteren min og hadde det så mye bedre (gravditet - not my cup of tea). Nå med lillebror i vente så gleder jeg meg ihel til å nusse,kose og sove i den stillingen jeg vil igjen:Heartblue
 
Det er ganske teit sagt, og husker jeg fikk noen sånne kommentarer da det nærmet seg tredje trimester i forrige graviditet. Det rare var at de siste tre ukene av graviditeten var de absolutt beste. Baby hadde festa seg godt nedi der, og bekkensmertene gikk vekk. Jeg hadde overskudd og nøt livet. Etter baby kom så sov jeg også mye bedre, som de andre skriver. Amming er både søvndyssende for baby og for mor og hjalp kanskje på den delen! :)
 
Hehe, jeg møtte akkurat en venninne som fikk baby for to måneder siden og hun tok opp nettopp dette - alle var så opptatt av å fortelle hvor tungt og slitsomt alt var etter fødsel, at for henne kom det som en stor overraskelse hvor koselig det faktisk var med en nyfødt baby i hus! Faren med at man får høre så mye negativt er jo at man faktisk fokuserer på de tingene og ikke det som er fint og hyggelig!
 
Jeg har hatt et veldig tungt svangerskap med hyperemesis. De få gangene jeg har fått "bare vent"-kommentaren har jeg parert med "ja, men jeg slipper i det minste å spy minst 10 ganger om dagen samtidig, så det skal bli deilig". Litt morsomt å da se ansiktsuttrykket på vedkommende når det får opp for de om hvor teit den kommentaren den kom med faktisk er :hilarious:
 
Som snusk sier: svar dem tilbake! Da blir folk som regel ganske paff og skjønner at de har sagt noe dumt. De fleste prater uansett ut i fra sin egen situasjon, og for mange vil det si erfaring med kanskje 1-2 barn. Det er enkelt å tenke at slik en selv har det er slik alle opplever å få barn, og da kommer det mye «bare vent». Jeg går og «bare venter» på å få møte henne, se henne i øynene, bære og trøste og være der med henne og gleder meg sånn :Heartred
 
Vi mennesker er rare altså. Har man det relativt sett fint så få man høre «bare vent du..», og når man står midt oppi en slitsom tid etter fødsel er det «åh, du må nyyyyte den fine tida». Liksom, kan man ikke få ha det slik man har det, mens det er sånn? For alt er ikke fint å flott hele tiden etter fødsel, da er det jævlig irriterende at man skal nyte absolutt alt også :hilarious: jeg hørte myye at jeg måtte nyte barseltida sist. Og det gjorde jeg altså, for all del. Og jeg gleder meg masse til denne gangen, og skal virkelig nyte det nå også, for det er en fin tid! Men så veit jeg at det kan være virkelig kjipt innimellom også. Men da vettu, når man føler seg helt på bånn, da skal alle de som har vært negative hele veien passe på å ha deg til å nyyyte det. Husker en gang sist. Baby hadde vondt i magen og gråt og gråt, sov ikke mye, puppene mine stod i brann, trøtt og sliten. Noen dager der hvor alt bare var helt forferdelig. Men det måtte jeg bare nyte mens jeg hadde mulighet:shy:

Jeg tror man bare på stenge ørene litt. Alle har forskjellige opplevelser, men mitt inntrykk er at man skal passe på å bryte ned og skremme gravide, og nybakte mødre får bare servert glansbilder for å føle seg mislykket, og det skal de nyte:hilarious: hvis man ikke har en problemfri barseltid da, da er man heldig, for «du aaaaner ikke hvordan jeg hadde det».:laughing002
 
Tror det er sånn typisk ting folk sier uten å tenkte seg om. Men skjønner aldeles ikke vitsen, mamma er å sånn... Å dette er mitt barn nummer 4:wtf:
 
Enig! Da jeg var gravid med nummer 1 var det mye fokus på hvor stress det kom til å bli. Jeg synes barseltiden var fin men husker jeg gikk og ventet på at det skulle bli kjipt, noe det egentlig ikke gjorde. Selvsagt tøffe situasjoner her og der men for det meste fint. Nå når jeg er gravid med nr 2 og sier at jeg gleder meg får jeg høre at «1 er 1 og 2 er 10». Jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt om sliten/travel osv før jeg fikk barn. Og så får man endelig barn men da er det ikke nok med ett
 
Ingen som har sagt noe sånn til meg?! Syns tiden etterpå er fin jeg. Nå har jeg riktignok ikke støtt på kolikk enda, men barseltiden med mine 2 eldste var kjempefin! Sov bedre som ny mamma enn som høygravid i alle fall. Gleder meg vilt til å sove på magen igjen :Heartbigred
 
Syns det var bra av deg å svare tilbake. Jeg øver på det og er ikke redd for å si at noe noen sa var unødvendig. Det tar bare litt tid for jeg klarer ikke tenke like raskt og kommer ofte tilbake til temaet etter en stund når samtalen har gått videre :happy090
Meeen, noe jeg har hørt er at trøtthet etter fødsel er så forskjellig fra trøtthet som gravid. Så jeg gleder meg til å være ferdig med denne graviditetstrøttheten!
 
Back
Topp