bare skriker!!!!

x1xwonka

Flørter med forumet
gutten på snart 4 mnd skriker plutselig som besatt hver gang han skal spise. den siste uken har det vært litt skriking når jeg har lagt han til, men ved andre forsøk gikk det fint.
før spiste han ofte, men nå drøyer han 3-3,5 timer. det syns jeg er deilig, men de siste dagene skriker han altså som besatt hver gang jeg legger han til. får roet han etterhvert og visst jeg legger meg ned går det kanskje greit...men det er jo ikke alltid praktisk...

den eneste gang han ligger rolig er på morran. da kommer det sikkert melk med en gang også...men huff blir så fortvilet. ammestunden skal jo være koselig
 
Jeg tenker to ting. Det ene er at han er akkurat i den alderen hvor de små er blitt så nysgjerrige og opptatte av alt som skjer rundt at de kan ha problemer med å finne ro til å die. I en periode kunne jeg bare glemme å amme han ute feks. Hjemme var det nok at pappan gikk forbi så ble han forstyrret. Så den perioden det varte så gikk vi som regel på soverommet i ammestundene. Der var det dempet lys og rett og slett kjedelig og ingenting å se på.
 
En annen tanke er at det har med utdrivningen å gjøre. Særlig siden han tar brystet fint ved andre forsøk. Da har kanskje utdrivningen rukket å komme igang?
Det kan jo være du blir litt stresset når han er urolig og skriker? Jeg vet hvertfall det har vært slik med meg i slike situasjoner. Det som ofte skjer da er at utdrivningen bremses fordi man utskiller stresshormoner. Da kommer melka tregere og den lille blir gjerne ikke så rent lite sinna. [;)] 
 
Men om årsaken er at utdrivningen går tregere pga "stress" så hjelper det selvsagt å slappe helt av, selv om det ikke alltid er like lett.
Om årsaken til at utdrivningen går tregt er en annen kan det å stimulere brystvortene før du legger han til være til god hjelp. Da kommer utdrivningen godt i gang før du legger han til, og han slipper å vente på at "flow'en" skal komme.
 
Man kan også få en nesespray som heter Syntocinon hos legen. Den inneholder en kunstig versjon av utdrivningshormonet (Oxytocin). Den tar man 5 min før amming, og da strømmer melka med en gang den lille legges til.
 
Det går nok over skal du se. Det er veldig vanlig å oppleve slike perioder. [:)]
 
Ellers hvis du ikke vet om det, så står det mye nyttig på www.ammehjelpen.no. Der kan man også kontakte ammehjelper på chat, mail eller tlf. Har selv hatt kontakt med dem et par ganger og de er kjempegreie og hjelpsomme. [:)]
 
Jeg har det akkurat likt som deg, bare at dattera mi får flaske. Er blitt et leven uten like hver gang ho skal ha i seg mat for tiden, bare skrik! Holder på sånn ved alle måltider nesten, oftest unntak er om morgenen. Men trikset mitt er at jeg har måttet lure henne litt jeg da.. gir henne smokken og legger henne ned i armkroken til ho finner ro, og i det ho slapper av som mest fjerner jeg forsiktig smokken og gir flasketuten i steden. Da tar ho den! Helt merkelig... og frustrerende som fy når det først holder på! Huff... Men ho legger nå på seg bra så får vel være fornøyd enn så lenge [;)] 
 
Hei,
Jeg har hatt det på samme måte som deg. Har i ettertid funnet ut at jeg la til for tidlig, mao ikke når hun ville, men når jeg ville. Etter at jeg har sluttet m det går det bedre. Måtte også få frem litt melk før hun sugde - det var for treg utrivning for henne. Hvis det funker å ligge, ville jeg ligget så mye du kan :-) Jeg angrer veldig for at jeg presset og stresset matingen. I ettertid ser jeg nok at hun ville justere seg, men jeg "lot" henne ikke få lov. Det gikk faktisk opp til neste 11 timer på dagtid uten mat, da hun hylte som besatt... Og så lenge han legger på seg, er blid og fornøyd - ville jeg tatt min erfaring og la han styre det selv... Snakk ev m helsestasjon. Lykke til!
 
Må bare skrive under på det nallepooh skriver om å bli stresset. Lillemor hadde en periode da jeg bare fikk til å amme henne når vi var helt alene, helst når vi la oss ned. Hadde nok ikke så mye med de andre rundt(var for liten til å bli avledet) men fordi jeg ble så stresset. Jeg grudde meg til at hun skulle begynne å skrike, ble stresset, og da begynte hun selvf å skrike....
 
Ammet for meg selv ganske lenge, ev. på ammerom dersom jeg var på kjøpesenter o.l. Etterhvert gikk ammingen av seg selv uansett hvor vi var. Tror de små merker veldig godt om vi blir stresset.
 
Lykke til!!!!!!
 
Back
Topp