Bare jeg som reagerer??

Urokråka

Andre møte med forumet
Er det bare jeg som reagerer når folk sier ting som "jeg har sjukemeldt meg", eller "jeg skal hente meg sjukemelding"?
Til sånne mennesker får jeg bare lyst til å skrike at "sjukemelding er ikke noe du tar ut, det er noe legen din skriver ut til deg hvis du er så sjuk at du ikke kan jobbe. Ferie derimot, den må du gjerne ta ut!"

Kjenner jeg blir så kraftig provosert av folk som trur sjukemelding er et privilegium og at det er noe man kan skaffe seg når man ikke har flere feriedager eller trenger "litt fri". Eller i noen av tilfellene jeg kjenner til, ikke liker sjefen. Sist jeg sjekka så var det frivillig å jobbe der man gjør. Stort sett i allefall. Det gjelder hvertfall i de sakene jeg tenker på. 

For all del, er man sjuk så er det klart man skal reise til legen, og la legen avgjøre hva som er best, men jeg syns det er rimelig spesielt at man orker ALT annet (kjøre flytting, reise på harryturer, ha besøk, dra på besøk osv) når man er sjuk. Og jeg tenker ikke på hvis man er psykisk sjuk, noe som er noe helt annet enn i disse tilfellene.

Bare en liten utblåsning, har desverre sett så mange tilfeller av den oppførselen her i det siste. emoticon

Måten man sier det på bør ikke irritere da, har selv sagt lignende av det du skrev men det er bare noe man sier liksom..jeg hadde gode grunner 

Om man ikke har god grunn skjønner jeg jo at man lurer men syns det er mer rart om legen sykemelder uten grunn? Greit man sikkert kan dikte opp en depresjon eller noe men vil ikke legen fort se gjennom den løgnen om det gjentar seg ofte?

Hvorfor ikke? Systemet som må endres slik at det ikke er MULIG å drive på slik. Men slik det er nå skjønner jeg de som utnytter systemet. Få betalt for å gå hjemme å ikke gjøre en dritt... Så deilig! Jeg derimot kunne aldri tenkt å gjøre det mot min arbeidsplass...

Med tanke på at de færreste går til legen og blir overrasket av at legen foreslår en sykemelding, så blir det veldig flisespikkeri i mine øyne. Alle skjønner hva man mener når noen sier de har sykemeldt seg.

Men som det ofte blir nevnt her inne så er det mulig man ikke vet alle grunnene til sykemeldingen. Men å være sykemeldt pga smittsomme sykdommer, som tilfeldigvis kommer akkurat den uka en filmfestival er og vedkommende blir sett i kinosalen, DER er det grunn til å reagere. (Sistnevnte er sann historie)

Det er altfor lett å få sykemelding og det er klart at det utnyttes!

Om folk sier de skal hente seg en sykemelding eller at de skal sykemelde seg, det bryer meg fint lite og ingenting. 
Jeg skjønner fint hva mine venner mener når de sier det på den måten. Ikke noe jeg gidder å bruke energi på.
De jeg kjenner blir sykemeldt for en grunn, ikke bare for å få seg noen ekstrabetalte fridager.

Jeg henter meg en sykemelding, jeg avgjør om jeg skal bli sykemeldt osv. For jeg er kroniker og det er bare jeg som vet hvordan kroppen min har det. Min lege mener jeg skal slutte å jobbe. Men jeg bare ringer å sier nå trenger jeg en sykemelding, hvor lenge spørr min lege da? Ikke alle rundt meg vet hvorfor og iallefall ikke kollegaer. Alikevel kan jeg Harry handle, rake litt i Hagen osv men dette gjør jeg i mitt tempo, de timene som er bra osv. Jeg kan ikke legge meg på sofaen for å dø fordi jeg er sykemeldt, jeg må opp, bevege meg osv. Og det verste jeg vet er slike dømmende mennesker som har slike holdninger som du viser her, man vet aldri grunnen til at andre er syke! Begynn å se på seg selv først før man kritiserer andre!!

Jeg er enig i at det er dårlig av de som utnytter systemet og som jukser på seg et eller annet, men de aller fleste gjør vel ikke dette?
Virker som om mange tror at de fleste gravide gjør dette, lyver på seg litt kvalme og bekkenvondter for å være hjemme.. Skjønner ikke at folk orker å legge seg opp i alt jeg, spekulere og konspirere rundt alt alle tar seg til til enhver tid. 

Jeg vil tro at man kjenner på kroppen om man trenger en sykemelding eller ei, og man drar vel ikke til legen hvis man ikke er syk? 
Det er også veldig forskjell på leger.  Noen deler ut sykemelding ved flis i fingeren, mens andre krever en avkappet arm for å sykemelde deg.

søteste skrev:
Jeg henter meg en sykemelding, jeg avgjør om jeg skal bli sykemeldt osv. For jeg er kroniker og det er bare jeg som vet hvordan kroppen min har det. Min lege mener jeg skal slutte å jobbe. Men jeg bare ringer å sier nå trenger jeg en sykemelding, hvor lenge spørr min lege da? Ikke alle rundt meg vet hvorfor og iallefall ikke kollegaer. Alikevel kan jeg Harry handle, rake litt i Hagen osv men dette gjør jeg i mitt tempo, de timene som er bra osv. Jeg kan ikke legge meg på sofaen for å dø fordi jeg er sykemeldt, jeg må opp, bevege meg osv. Og det verste jeg vet er slike dømmende mennesker som har slike holdninger som du viser her, man vet aldri grunnen til at andre er syke! Begynn å se på seg selv først før man kritiserer andre!!

Veldig enig i det du skriver. Selvfølgelig vil det alltid være noen som utnytter systemet, men det vil det alltid være. Det er viktig å bli tatt på alvor av legen og å få en sykemelding hvis man trenger det også, mange ting er "usynlige" for legen, ikke bare psykisk, og kun pasienten selv kan kjenne på kroppen om h*n fungerer på jobb eller ikke!
Sist svangerskap slet jeg mye med bekkenløsning, men legen pushet og pushet, trodde ikke på meg når jeg forklarte smertene, jeg var på randen hele tiden og hadde MYE vondt. Klarte ikke gjøre jobben min og følte meg bare i veien, de på jobb lurte på hvorfor i all verden jeg ikke ble fullt sykemeldt, for jeg klarte jo ikke gjøre så mye... Og jeg slet med bekkenløsningen lenge etter fødsel. Jeg byttet fastlege etter fødselen, og denne gangen har jeg hatt en forståelsesfull lege som stoler på at jeg ikke lyver om smertene, noe jeg selvsagt ikke gjør. Han lar meg avgjøre hvor mye jeg klarer å jobbe, og totalt sett har jeg vært mer stabilt i jobb denne gangen, fordi jeg fikk gradert sm tidlig og har selv ringt legen og fåt justert ettersom kroppen har sagt stopp. Denne gangen er jeg mye bedre, er fortsatt litt i jobb, bare 20%, men likevel, tror jeg skal klare det til permisjonen starter om en måned. Så her er det faktisk JEG som "bestemmer" min egen sm og jeg syns ikke det er så ille jeg!

søteste skrev:

signerer!!

haha alt det en henger seg opp i... Nei det tenker jeg ikke over engang 

nei igrunn ikke, regner med de som sykemelder seg er syke hvor legen har vurdert at de har behov for sykemeld. 
Skal jeg være ærlig er jeg mer irritert på de som ikke "gidder" å jobbe, for det er mer behagelig å være hjemme. Det er alt for mange tilfeller av dette rundt meg, hvor de sitter åpenlyst og skryter av hvor mange penger de får for å være hjemme, og at de aldri vil ut i arbeidslivet... DET irriterer meg... 

Elsklingen skrev:
Hvorfor ikke? Systemet som må endres slik at det ikke er MULIG å drive på slik. Men slik det er nå skjønner jeg de som utnytter systemet. Få betalt for å gå hjemme å ikke gjøre en dritt... Så deilig! Jeg derimot kunne aldri tenkt å gjøre det mot min arbeidsplass...

Seriøst, tror du det er GØY å gå hjemme å "ikke gjøre en dritt"?
Jeg skulle gjort ALT jeg, for å kunne jobbet masse, være frisk, tjene masse penger osv!

søteste skrev:

Veldig enig!!!!

Det finnes folk som tar ut sjukemelding fordi de vil ha fri, det finnes folk som ønsker seg uføretrygd og det finnes folk som ikke vil jobbe.

De som ikke tror det er blinde og uvitende. og det er vel mange her inne som ikke tror at det finnes sånne folk.

Hva jeg syns om det?? det går jo faktisk utover de som faktisk er syke da, så det er veldig leit.

I noen tilfeller skjønner jeg også hvorfor noen henter ut sykemelding, men likevell.

smash skrev:

Elsklingen skrev:

Jeg skulle gjort ALT jeg, for å kunne jobbet masse, være frisk, tjene masse penger osv!

samme her smash...
irriterer meg at mange går og tror at vi synes det er GØY å gå hjemme hver bidige dag... Det er jo dritt kjedelig

smash skrev:

Elsklingen skrev:

Veldig enig! Skulle gjort ALT for å hatt et normalt liv, men... Så heldig er jeg ikke! 

Live2Learn skrev:

smash skrev:

Elsklingen skrev:

Veldig enig! Skulle gjort ALT for å hatt et normalt liv, men... Så heldig er jeg ikke! 

Hun sa det var MULIG å drive på slik... ikke at alle som er sykemeldt gjør det ;) Selvfølgelig er de fleste som er sykemeldt det for en grunn, men jeg kan love dere at det finnes de som utnytter systemet så godt de kan også :)

Det er jo bare flisespikkeri... Det er bare noe man sier. Semantikk.

Det er nok ikke mange som tenker "åh, så digg nå kan jeg gå hjemme uten å gjøre noe". Hvis man tror det er man jo så dømmende at man kanskje burde fått sykemelding selv 

Det kommer alltid til å være noen som unytter systemet, raner banker, voldtar, mishandler osv osv. Men dette er faktisk ikke flertallet. Når man er sykemeldt for en brekt arm, smittsomme sykdommer så er det greit, men om man er sykemeldt å klarer å fungere normalt som å ta en kaffe på en cafe, gå i butikken osv så svindler man å burde være på jobb. Det er mulig at en sykemelding reduserer smertene slik at man kanskje klarer å ta vare på barnet sitt, være en del av familie, unngå misbruk av smertestillende osv. Man tar ikke hele gruppen å sier at alle svindler! Man bruker ikke unntakene som ett eksempel på slik er det, når de aller fleste faktisk ikke svindler, raner banker, voldtar osv!

Back
Topp