Bare griner...

BflyW

Elsker forumet
... kommer sikkert til å angre på at jeg skriver dette, men jeg er så fortvila i dag! Må få det ut! Samtidig vet jeg at etterpå kommer jeg til å angre på at jeg bare syter - så bear with me! Se på det som en utblåsning! okay?

... FAEN!!! (unnskyld uttrykket - men det er det jeg føler!)

Har akkurat snakket med trygdekontoret ang fødselspermisjon.

Vår situasjon er jo at jeg er syk ca 50% av tiden (migreneanfall 2 - 4 dager i uken - for de som har migrene vet at man da kan ha godt av hjelp til ALT!!!) og jobber resterende 50%.

Jeg har sønad inne til uførepensjon, men hva jeg får i uførepensjon vet vi ikke enda….

Selv om jeg har jobbet etter jeg var ferdig med attføring, så har jeg tjent for lite til at de regner det som inntektsgivende. (selvstendig næringsdrivende - det tar tid før man fakstisk TJENER penger)

Antagelig kommer jeg til å få 50% uføretrygd, altså at de forventer at jeg skal jobbe 50%....

Siden jeg ikke har vært i inntektsgivende arbeid har jeg ikke krav på fødselspenger, men får engangsstønad.

Her er hva jeg kan lese på reglene til trygdekontoret:
"Når begge foreldre har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspermisjon i opptil 33 uker med full lønn eller 43 uker med 80 prosent lønn. Dersom moren ikke har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger i opptil 29 uker med full lønn, eller 39 uker med 80 prosent lønn.

Faren må ha overtatt omsorgen fordi:
moren arbeider helt eller delvis
moren tar offentlig utdanning på heltid
moren studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid
moren på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet
moren er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet."

De sier derimot på telefon at arbeid eller studie til sammen må utgjøre 100% for at far kan ta noe permisjon. Det at jeg har migrene og trenger hjelp 2 – 4 dager i uken er (jeg siterer) ”Deres problem. Dere har selv valgt å få barn selv om du er syk, så det er noe dere må finne ut av”.

At jeg også må jobbe de andre 50% (om jeg får kun 50% uførepensjon, fordi det ellers er et direkte TAP av penger (jeg tjener jo tross alt LITT, dessuten betyr jo dette at jeg enten MÅ JOBBE, noe jeg ikke kan om ikke mannen min hjelper meg (og det får han ikke lov til) eller at jeg faktisk må gi fra meg de kundene jeg har som pr i dag er faste og som i det minste gir meg ca 40.000 kr i inntekt (omsetning) pr år. (det vil jo si tap for fremtidige år også - for dette er kunder som vil bli hos meg i årevis, men som jeg nå eventuelt mister) (pluss at jeg oså vil tape på de enkelt oppdragene jeg ikke kan ta det året...) Jeg hadde tenkt til å kutte utgiftene i år ved ikke å reklamere – det vil si ca 3.000 mindre i utgifter… så de 40.000 + blir rent tap!) – jeg får jo ikke fødselspenger for de timene jeg ikke jobber) er heller ikke noe argument i følge dem, for det er jo mindre enn 100% (inntektsgivende) jobb! At jobben ikke er inntektsgivende fordi det er så nytt etter attføring er uvesentlig!

Ja – jeg får 30.000 i engangsstønad – men det dekker ikke inn tapet...

Far får ikke engang fedrekvoten på 5 uker! Det eneste han har krav på er de 2 ukene omsorgspermisjon (Som vi ikke vil ha råd til siden vi ellers får så stort tap av inntekt – for mannen min får ikke betalt for dem!)

Hvorfor står det arbeider helt eller delvis om ”delevis” ikke er gyldig?
moren på grunn av sykdom = jeg fikk beskjed at det gjaldt kun om mor var sykemeldt fra inntektsgivende arbeid.

PROBLEMET er jo egentlig at firmaet tjener for lite penger. Jeg er jo sykemeldt fra firmaet nå (50% - har vært i 8 mnd), men jeg får ikke sykepenger fordi jeg har hatt for lav inntekt. Hadde jeg hatt høyere inntekt så hadde jeg altså kunne fortsette å være sykemeldt, og så kunne far fått permisjon. Men fordi inntekten har vært for lav (den er ikke borte – jeg har hatt en omsetning som er høyere enn inntektskravet, men når utgiftene er trukket i fra, så er inntekten for lav), så regnes det ikke som inntektsgivende og dermed gir det ikke rettigheter!

Så – fordi jeg er sykere enn bare å få sykemelding og dermed antagelig får uførepensjon for den 50% delen, så kan ikke far få permisjon! Da er jeg nemlig hjemme og kan ta meg av barnet selv. Men hadde jeg vært litt friskere så jeg kunne jobbe til vanlig, så jeg kun hadde fått sykemelding (og dermed også vært hjemme!!!), så hadde far kunne overta permisjonen for da regnes jeg som syk! Men om jeg altså er så syk at jeg får uførepensjon så er man for frisk!

Det som gjør meg mest fortvila er ikke tallene! Det som gjør at jeg hylgriner er at jeg blir så fortvila! Jeg sitter her og faktisk ønsker at jeg ikke var gravid! Jeg sitter å lurer på hva vi har gjordt! Jeg vet ikke om jeg klarer det!!! Og jeg vil ikke ha de tankene! Jeg har villet ha dette barnet så inderlig (herregud - jeg har jo prøvd og prøvd - har hatt behandlinger på riksen - har vært så fortvila når vi ikke fikk det til!!!) - jeg ønsker ikke å ha disse følelsene! Faen ta trygdekontoret!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!
Jeg vil bare glede meg! Jeg vil jo dette! Jeg vil! Men om jeg må ta vare på barnet hele dagen alene - pluss takle migrenen så vet jeg at jeg ikke klarer å gi barnet alt det fortjener! Jeg kommer til å feile så utrolig som mor!!!! Hva skal jeg gjøre???

Og denne senen svirrer i hode mitt: Når vi besøkte svigermor for ca 3 år siden så kom jeg til å si at jeg vurderte/hadde vurdert å ikke få barn pga migrenen. Svaret hennes til meg da var: ”Det er egoistisk av deg. Da må du regne med at [mannen min] finner noen andre å få barn med, for du kan ikke regne med at han ikke skal få barn bare fordi du velger å ikke få.”

Dette var jo nettopp grunnen til at jeg måtte jobbe så mye med meg selv for å TØRRE å få barn, jeg måtte ville det så mye at det overgitt angsten for hvordan jeg skulle greie det! (Og siden jeg måtte ville det så mye så ble det så tøft når vi lenge ikke fikk det til….) Men nå altså – nå er vi her – og nå er angsten tilbake!

NORMALE FRISKE mennesker kan ta permisjon med 100% lønn - ikke noe inntektstap.
Men siden jeg er syk sier de altså at ENTEN må jeg ikke jobbe det jeg kan (og dermed ha inntektstap på det)
ELLER så må jeg jobbe - og da må mannen min ta permisjon UTEN LØNN. Hvorfor krever det at man må oppgi en inntekt bare fordi man er syk? (for det er det som er realiteten)

Hjertesukk over!
Beundrer tålmodigheten din om du har lest helt hit!

Helt utrolig hvor tungrodd systemet kan være!! Føler virkelig med deg!!
Kanskje du kan få hjelp av noen (utenom trygdekontoret, som er uavhengig, men kan systemet), til å finne den mest lønnsomme løsningen for deg?!
Lykke til ihvertfall!

Det hjalp i alle fall ikke at venninna mi ringte og spurte hvordan formen var... jeg sa jeg var SUR og forklarte saken. Hennes svar var at dette var feil dag å si dette til henne, for hun hadde lært i dag hvor utrolig heldige vi er i Norge i forhold til andre land som i det hele tatt for NOE.. så hun var ikke personen til å gi støtte i dag.... Dessuten, det FØRSTE året er jo det billigste så pm jeg er redd for økonomien nå, så må jeg være klar over at barn koster mye mer i senere år!!!

uhu... det bedret jo ikke humøret!

Uff ikke en grei situasjon nei.. Er plaget med migrene selv, men ikke så ofte som deg, og vet at det er helt JÆVLIG! Må da være andre du kan prate med for å finne en løsning som er bedre enn den du nå har fått presentert! Lykke til i alle fall. *klem*[:)]

Synes det var litt "feil" kommentar å si av svigermoren din. Hun kan ikke si at mannen din kommer til å finne andre å få barn med. Virker som hun sa det for å presse deg til å bli gravid. Men siden hun sa dette og hun vet du er syk, kan hun jo være med å støtte dere økonomisk? Du får forklare situasjonen.
Trygdekontoret er alltid noe herk!! Har selv styra masse frem og tilbake for å få støtte. Har en sambo med migrene nesten daglig, så vet hvor trasig det kan være [:(]

Ønsker dere lykke til jeg, det å få barn er kjempekoselig og du kommer ikke til å angre. Og at det kommer slike tanker når du sliter akurat nå, det er helt vanlig. Det blir bedre tider skal du se. Alt kommer til en løsning [:)]

Tusen takk for god støtte!

Er ikke så bekymret for den økonomiske delen egentlig - det skal vi klare! Men det er hjelp når jeg ligger der med migrene (les: virkelig dårlig), det er 6 timer til gubben kommer hjem fra jobb, begge mine foreldre er på jobb, broren min er på jobb - alle venninner er på jobb - hva da? Det er DA jeg trenger hjelp til å ta meg av barnet!!!

Men jeg lurer på - når de dagen kommer (for de kommer til å komme) kan mannen min da få sykemelding for å ta seg av barnet siden mor er syk?

Forstår godt at du er fortvilet, og håper virkelig at det vil ordne seg for deg.. Selv er jeg på omskolering, og må helt sikkert utsette en del av studiene på grunn av fødselen. Jeg har da ikke krav på noenting... bortsett fra engangsstønaden. Regner med at vi skal klare oss på et vis uansett, og det gjør det nok for dere også. Man må bare være litt kreativ

Ja - vi får være kreative!
Som sagt - det økonomiske skal gå bra - og jeg regner med at mine foreldre stiller godt opp både som barnevakter og med lån (som ikke alltid trengs å betales tilbake) om det skulle være nødvendig.
Min svigermor forventer jeg ikke en dritt av....

Og vi slipper jo unna en del utgifter - min nevø er 2 mnd gammel nå, så vi får barn akkurat i tide til å overta krybbe, barnesete og masse klær (på sånne ting som barnet har bare noen uker bryr jeg meg ikke så mye om en del er lyseblått selvom vi skulle få jente, i alle fall ikke om det betyr at vi har råd til mat!!!) og sikkert en del leker også....

Vogn har min bror og svigerinne fått av mine foreldre og det har de sagt at vi skal få også, og det var 7.000 kr det!!!

Men som sagt - jeg trengte en utblåsning - og fant it at dette var forumet for det!
[:)]
føler meg bedre nå!
Er fryktelig sår i øynene, men er bare glad for graviditeten nå! Skal ikke tenke flere dumme tanker!

Det er klart det er lov å blåse ut av seg all fortvilelse og sinne her inne - det er da det vi andre er her for - å trøste, å lytte, å komme med råd... Godt at du føler deg litt bedre nå - tror du kan se lyst på ting... du har barnet ditt, du har mannen din, du har familien din....

Uansett - om det skulle være behov for å snakke litt mer er det bare å rope ut!![:)]

Skjønner godt du er fortvilet... Ikke enkelt i det hele tatt å skulle få barn som selvstendig næringsdrivende.... Dere har jo dårligere utgangspunkt enn oss "vanlige" arbeidere uansett når det gjelder fødsel, etter det jeg har lest. Men å påstå at det er din egen feil som har valgt å få barn...ja,da kunne det vært likeens med alle som er gravide og syke - det er jo deres egen feil at de har valgt å få barn! Systemet er dårlig for dem som faller mellom to stoler...
Håper det ordner seg - vet selv at det gjør utrolig godt å få blåst litt ut av og til!
[:)]

STÅ PÅ....dette klarer dere! Hvis du vil kan jeg komme å ta en runde med hu derre svigermora di!!!!
Få mannen din til å ha en åpen dialog med legen sin så kanskje det lar seg gjøre med sykemelding i de tilfellene der du er skikkelig dårlig......i kommunen her har vi en slags "familieorganisasjon" som støtter opp om foreldre med alt fra kolikk, til bare å avlaste foreldre tre imer i uka. Dette er frivillige som elsker barn som stiller opp for de vet hva det er å ha det vanskelig.....du burde undersøke om d finnes noe lignende der du bor.
Trøsteklem

Hei på deg[:D]

Så flott at du skrev dette ned slik at du fikk delt det med andre, vi her inne klarer ikke hjelpe dere med den økonomiske biten, men det føltes sikkert godt for deg å få luftet det. Dere klarer dere fint skal du se, så lenge man vet at det i en periode kan bli tange tider, så så vil dere klare det, det er jeg helt sikker på. Men et lite råd er at dere en sjelden gang innimellom skjemmer dere bort litt. Trenger ikke være mer enn en kinotur, men jeg tror at om man skjemmer seg bort en sjelden gang i trange tider, da vil det også være lettere og "overleve" de tidene som er tunge.

Vet at det å planlegge til barnet kommer er vanskelig, er selv i en ganske ille situasjon både økonomisk og på andre alvorlige "ting", men jeg har bestemt meg for at dette skal jeg klare, og da gjør man det. (ønsker jeg å tro ihvertfall)

Lykke masse til videre og gled deg over at dere skal bli mamma og pappa.

Stor og varm holdafastklem fra lille snodig

ja din mann kan være og få sykemeld når du er syk![;)]lykke til

Back
Topp