Bare en eggstokk....

tingeling1

Forumet er livet
Minsker sjansen for å bli gravid mye da? Søsteren min har måttet fjerne den ene eggstokken, og hun har ingen barn ennå... Leit hvis hun må slite mye for å få det til...

det gjør vell at hun bare har eggløsning annenhver mnd? så da kan det jo kanskje fordoble prøvetiden..`?

Neida, hun får eggløsning hver måned uten problemer.
Man får nemlig ikke eggløsning fra annenhver eggstokk - de konkurrerer om å dytte ut et modent egg først, og den siden som "vinner" sender et kjemisk signal til den andre siden. Noen ganger er de omtrent samtidig over målstreken, og da skjer det at det plopper ut et egg fra hver - en av de vanligste grunnene til tvillingfødsler. [:)]
Nå kommer rett og slett den enslige eggstokken til å "vinne" hver gang, og så lenge den er frisk og fin skal hun ikke ha redusert fruktbarhet av den grunn. [:)]

ORIGINAL: LovelyTwo

ORIGINAL: TauZa

det gjør vell at hun bare har eggløsning annenhver mnd? så da kan det jo kanskje fordoble prøvetiden..`?

Stemmer ikke har jeg fått høre. For den ene eggstokken tilpasser seg situasjonen, og har da oftere eggløsning.

Mora til en venninne av meg har bare en eggstokk. Har like ofte eggløsning som med to, og har ikke hatt problemer med bli gravid... har 3 barn. Men det siste er jo individuelt, mange med to eggstokker som sliter med å bli gravide, så en eller to eggstokker burde ikke ha noe å si!

ORIGINAL: Minerva

Neida, hun får eggløsning hver måned uten problemer.
Man får nemlig ikke eggløsning fra annenhver eggstokk - de konkurrerer om å dytte ut et modent egg først, og den siden som "vinner" sender et kjemisk signal til den andre siden. Noen ganger er de omtrent samtidig over målstreken, og da skjer det at det plopper ut et egg fra hver - en av de vanligste grunnene til tvillingfødsler. [:)]
Nå kommer rett og slett den enslige eggstokken til å "vinne" hver gang, og så lenge den er frisk og fin skal hun ikke ha redusert fruktbarhet av den grunn. [:)]

så bra forklart!![:)]

Venninna mi har bare en eggstokk og hun fikk høre at det vil være akkurat det samme som om hun hadde to. Og hun har blitt gravid på 1. forsøk med alle ungene sine[:)]

Ei venninne av meg ble gravid for ca ett år siden, men det viste seg at hun var gravid utenfor livmora. Det endte i abort og hun måtte operere vekk den ene eggstokken. Nå er hun gravid igjen!![:D]

Hun fikk ul hos gynekolog og fikk se hvilken side hun hadde eggløsning. Ble litt lettere å planlegge da ;)

Så godt å høre! [:)] Er nok bare jeg som bekymrer meg, hun tenker ikke på det selv, hun er bare 20 år og vil ikke ha barn på lenge. Men greit å vite at sjansen ikke er mindre [:)]

æ har kun 1 eggstokk (fjerna den andre i 02)
ka sette ned frukbarheten litt (sei legan æ har snakka m)
sjøl fikk æ andre komploksajona som legan sei æ e steril (hahahah har 2 bevis på den e feil)[8D]

Back
Topp