Bare 5 egg, avbryte forsøket?

M

Månen

Guest
Jeg var på ultralyd i går (dag 7 med stimulering med gonal-F og fyremadel) og der var det bare 5 store follikler på 12-13mm som ser ut til å kunne taes ut neste uke. Flere mindre follikler på 6-8mm som han ikke forventet kom til å utvikle seg store nok. Jeg ble forespeilet at de kom til å klare å få ut 10-15stk utifra blodprøvene mine så 5 er utrolig skuffende. Jeg vurderer å avbryte og starte på nytt med nye medisiner. Klinikken anbefalte meg å vente til ny ultralyd imorgen og det skal jeg gjøre men jeg er meget pessimistisk.
Så jeg har to spørsmål:
1) har noen opplevd stor endring fra ultralyd 1 til nr2 to dager senere? Er det håp for meg?
2) ville dere avbrutt forsøket og starta på nytt igjen?

Med mine to vellykkede forsøk hadde jeg bare to follikler som utviklet seg hver gang, og jeg ble ikke forespeilet avbrytelse av forsøk. Så hvorfor 5 follikler tilsi avbrutt forsøk? 5 egg er en perfekt mengde hvor man får balansert kvalitet og kvantitet. Flere follikler er ikke automatisk lik god kvalitet på eggene som blir tatt ut dessverre.

5 høres er jo greit ut! Jeg ville ikke avbrutt med mindre klinikken anbefalte det. Hva anbefaler klinikken?

Kvalitet over kvantitet. :)

Jeg var på ultralyd i går (dag 7 med stimulering med gonal-F og fyremadel) og der var det bare 5 store follikler på 12-13mm som ser ut til å kunne taes ut neste uke. Flere mindre follikler på 6-8mm som han ikke forventet kom til å utvikle seg store nok. Jeg ble forespeilet at de kom til å klare å få ut 10-15stk utifra blodprøvene mine så 5 er utrolig skuffende. Jeg vurderer å avbryte og starte på nytt med nye medisiner. Klinikken anbefalte meg å vente til ny ultralyd imorgen og det skal jeg gjøre men jeg er meget pessimistisk.
Så jeg har to spørsmål:
1) har noen opplevd stor endring fra ultralyd 1 til nr2 to dager senere? Er det håp for meg?

Jeg har opplevd at de fikk ut 10 flere egg enn forespeilet på UL tre dager før uttak. Nå ble jeg overstimulert men det viser jo at de kan ta feil.

Hadde ikke avbrutt om jeg var deg. 5 egg så langt er bra, og som de andre skriver så er kvalitet veldig viktig, ikke bare kvantitet.

Jeg ville ikke avbrutt. Gyn antok de ville få ut 10-15 egg hos meg det ene forsøket, endte opp med 5. Det kan gå begge veier og de kan ikke si sikkert hvor mange det er før folliklene er tømt.

For alt du vet er disse 5 nok og du ender opp med ett gullegg.

Helt enig med de andre her, ville ikke avbrutt - kvalitet over kvantitet. Skjønner at du er skuffet, men forstår ikke helt hva du eventuelt vil oppnå med å avbryte?

Jeg fikk estimert 8 follikler av grei størrelse på dag 7, og fikk ut 20 - der 13 ble befruktet.

Tusen takk for alle svarene jeg har fått ❤️ evig takknemlig for å høre deres mening og erfaringer. Dere har nok rett i at kvalitet er viktigere enn kvantitet.

Helt enig med de andre her, ville ikke avbrutt - kvalitet over kvantitet. Skjønner at du er skuffet, men forstår ikke helt hva du eventuelt vil oppnå med å avbryte?

Jeg fikk estimert 8 follikler av grei størrelse på dag 7, og fikk ut 20 - der 13 ble befruktet.
Det jeg i så fall ville oppnå var en anna medisin som kanskje stimulerer flere follikler. Dette kan jo være en dårligere syklus også. Ved folikkeltellingen før oppstart ble det telt 21 follikler. Håpte virkelig at det hadde blitt stimulert flere enn bare 5 av dem. Men kanskje jeg får en god nyhet imorgen eller neste uke ved uttak. Vi betaler dette selv og da føles det så skummelt å kaste bort 70-80.000kr på så mange færre egg enn forventet

Så jeg har to spørsmål:
Nei, hihi , er du gal ( godt ment). Det er ikke om å gjøre å ha FOR mange egg ut. Jeg hadde ut 12 første gangen og da mente de at det kunne forringe kvaliteten at det ble så mange egg ut. Ingen barn fra det uttaket faktisk. Neste på 9 ble det ett barn og mitt beste forsøk ble det 3. med 8 modne ut. Lykke til. Jeg tror det blir gulle godt forsøk.

Tusen takk for alle svarene jeg har fått ❤️ evig takknemlig for å høre deres mening og erfaringer. Dere har nok rett i at kvalitet er viktigere enn kvantitet.

Det jeg i så fall ville oppnå var en anna medisin som kanskje stimulerer flere follikler. Dette kan jo være en dårligere syklus også. Ved folikkeltellingen før oppstart ble det telt 21 follikler. Håpte virkelig at det hadde blitt stimulert flere enn bare 5 av dem. Men kanskje jeg får en god nyhet imorgen eller neste uke ved uttak. Vi betaler dette selv og da føles det så skummelt å kaste bort 70-80.000kr på så mange færre egg enn forventet
Jeg forstår deg 100 % - skal selv på kontroll i morgen og er alltid redd for å bli skuffet over antall. Jeg har blitt skuffet ved fire av fem forsøk - ikke av antall ut, men over antallet modne, antall befruktede og antallet blastocyster. Det har alltid vært noe :banghead:

Men jeg ble gravid og fikk barn på mitt dårligste forsøk, der jeg kun hadde fire befruktede egg :Heartpink Så denne runden forsøker jeg å ikke ha fokus på kvantitet:happy:

Jeg hadde: 21 synlige folikler, hvorav 7 stk på 11-13 mm på min ultralyd, resten mindre enn 10mm.
Fikk likevel ut 15 egg. 5 befruktet, om jeg skjønner journalen rett; 4 av dem endte på frys.

Da hadde jeg UL på ca dag 7, ingen oppfølgingsUL, bare ytterligere stimuli noen dager til. Eggløsning sprøyte på dag 12 og uttak dag 14.

Så.. det kan godt være de finner flere egg når du først skal ha uttak; også er det jo ikke ideelt med for mange egg heller..

Det er fortsatt for tidlig å si og svaret får du uansett ikke før uttak, noen kan henge seg på til slutt også :) Heller få gode egg en mange dårlige og det er ikke bra med for mange så du blir overstimulert. Så ha is i magen, håper gullegget er en av de :)

Jeg forstår deg 100 % - skal selv på kontroll i morgen og er alltid redd for å bli skuffet over antall. Jeg har blitt skuffet ved fire av fem forsøk - ikke av antall ut, men over antallet modne, antall befruktede og antallet blastocyster. Det har alltid vært noe :banghead:

Men jeg ble gravid og fikk barn på mitt dårligste forsøk, der jeg kun hadde fire befruktede egg :Heartpink Så denne runden forsøker jeg å ikke ha fokus på kvantitet:happy:
I vårt andre uttak fikk jeg tre befruktede egg, og det har blitt to barn derfra.

Tusen takk alle sammen for så gode oppmuntrende svar ❤️ Jeg skal på ultralyd imorgen 10:30 så da får vi se hvordan det har utviklet seg. Jeg er skikkelig spent. Uansett utfallet så kjenner jeg at jeg kan slå meg til ro med de fem folliklene som er der takket være dere krysser fingrene for at det blir en baby ut av dette..

Med storesøster hadde vi 4 uttak, med hhv 13/4/22/4 egg ut. Kun ved de to forsøkene med 4 egg ble jeg gravid og fikk gode egg å sette inn (22 egg ble avbrutt og ved 13 egg satt de inn et elendig egg). Mistet ene gangen og siste ble til storesøster.

Med lillebror hadde jeg en del fler egg, men har også høy AMH. Så moralen i historien er at færre ofte er beste enn masse egg.

Da har jeg vært hos en ultralyd til og Medicus anbefaler oss å avbryte og heller prøve på nytt ved neste blødning. Så da går vi for det :happy: Selvom vi så klart helst ville ha fortsatt men ja.. Må si at det føles godt at Medicus anbefalte dette, de tjener ingenting ekstra på det. De så også at folliklene ikke hadde vokst så mye fra onsdag til fredag. Så denne dosen var nok ikke helt rett for meg:love2

Back
Topp