bare å vente vel? *dotrening*

*naftaline*

Forelsket i forumet
M sitter på do/potte flere ganger daglig, og de er flinke til dette i barnehagen også. Men ikke snakk om at han gjør noe der.

Har ingen planer om å presse han, men finnes det noen tips til å motivere? Eller må jeg bare ta i bruk tålmodigheten? [8D]

Jeg er fan av å ha tålmodighet mtp dotrening. de små er klare når de er klare, er min erfaring :)

ORIGINAL: Luthien05

Jeg er fan av å ha tålmodighet mtp dotrening. de små er klare når de er klare, er min erfaring :)

kor gammel e ungen da? Minsten her begynte på potte når hu var 3 uker.. eldste når hu var 4 mnd.. så ingenting e for tidlig[:)]

(les deg opp på EC elimination communication hvis du syns baby på potte e crazy..[;)])

det viktigste er jo at de ikke blir redd for do/potta. Så bare fortsett, plutselig en dag knekken han koden[:)][:)]

(minsten her har vel hatt 30 bæsjebleier i sitt 18mnd gamle liv.. så det funker som bare det[:D])

ps vi bruker pottestund/dostund til å lese bøker, rim/regler, sanger osv. kjempekoselig[:)]

ORIGINAL: lykkeligmamman

kor gammel e ungen da? Minsten her begynte på potte når hu var 3 uker.. eldste når hu var 4 mnd.. så ingenting e for tidlig[:)]

(les deg opp på EC elimination communication hvis du syns baby på potte e crazy..[;)])

det viktigste er jo at de ikke blir redd for do/potta. Så bare fortsett, plutselig en dag knekken han koden[:)][:)]

(minsten her har vel hatt 30 bæsjebleier i sitt 18mnd gamle liv.. så det funker som bare det[:D])

Han er 2 1/2. Han bæsja på potte hver dag fra han var 8 til han var 11 mnd. Så begynte han i barnehagen... Litt seint nå med EC tenker jeg?

Han er ikke redd i det hele tatt, men kan sitte lenge på do å tralle å kose seg. Er ferdig, ber om å få på bleie og tisser... [8D]

edit: vi koser oss også på do. Leser og synger og har lange samtaler! [:D]

Må poengtere igjen at jeg ikke har planer om å presse på noen måte, spør om ideer til motivasjon...

sett han rett etter han har våknet (altså med en gang) og etter måltid. han må sitte der litt, ta med en bok eller syng litt.

her bæsjet mini på do først. men tissingen skjønte han ikke helt, så jeg viste han at mitt tiss havnet oppi do (og ikke ved siden av etter han har gått av[8D]). da skjønte han det[:D]

Min jente har tissa 2(!!!) ganger i potta, men sittet på den maaange flere[:)] Det viktigste for meg er at hun syns det er greit, og ikke noe ubehagelig som tvinges på[:)]

ORIGINAL: Mrs Lutz

sett han rett etter han har våknet (altså med en gang) og etter måltid. han må sitte der litt, ta med en bok eller syng litt.

her bæsjet mini på do først. men tissingen skjønte han ikke helt, så jeg viste han at mitt tiss havnet oppi do (og ikke ved siden av etter han har gått av[8D]). da skjønte han det[:D]

Ja, jeg tror det ligger noe i dette, men han sover sjelden lur, og det er han som vekker meg om morgenen... [8D]

Takk for tips, vi fortsetter å prøve!

ORIGINAL: *naftaline*

Han er 2 1/2. Han bæsja på potte hver dag fra han var 8 til han var 11 mnd. Så begynte han i barnehagen... Litt seint nå med EC tenker jeg?

Han er ikke redd i det hele tatt, men kan sitte lenge på do å tralle å kose seg. Er ferdig, ber om å få på bleie og tisser... [8D]

Må poengtere igjen at jeg ikke har planer om å presse på noen måte, spør om ideer til motivasjon...

2 1/2 ja.. hehe da er det jo litt annerledes[:D]
klistremerker er jo alltids hipt :)

Kjøp den potteboka til han [:)]
Vet di selger den på OBS hypermarked iallefall [:D]

2 1/2 ja.. hehe da er det jo litt annerledes[:D]
klistremerker er jo alltids hipt :)

Hehe.. Ja, jeg skulle så ønske det ble fulgt opp fra han var liten. Jeg er nemlig en av de som synes at det naturlige er å få bæsjen bort, ikke samle den opp i ei bleie.. [;)]

Her har di den boka til gutter , er med klistremerker også [:D]

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5310942&rom=MP

ORIGINAL: Krristy

Åh, den må jeg se på! Tusen takk!

ORIGINAL: Krristy

Åh, den må jeg se på! Tusen takk!

Dattera mi har den jente versjonen, når eg gav hun boka så spurte hu med engong etter potta si, den skulle hu sitte på visst [:D]

Guttem min får klistremerker.. Kjøpte klistremerke bok og masse merker så får han velge.

Hvis det kommer noe når han sitter der så jubler vi HØYT, synger og danser[:)]
(ser skikkelig teit ut, men han ler seg ihjel av det) [:D]

Han går 1-3 timer uten bleie ca hver dag, Men jeg må ta han på do, for han gir ikke beskjed.

ORIGINAL: ¤Kanonica¤

Guttem min får klistremerker.. Kjøpte klistremerke bok og masse merker så får han velge.

Hvis det kommer noe når han sitter der så jubler vi HØYT, synger og danser[:)]
(ser skikkelig teit ut, men han ler seg ihjel av det) [:D]

Han går 1-3 timer uten bleie ca hver dag, Men jeg må ta han på do, for han gir ikke beskjed.

Ja den ene gangen han tissa på do hadde jeg selveste MGP på badet. [:D] Det triste var at han hadde tissen oppå ringen, og tisset gikk ikke ned i do. Han er veeeeldig opptatt av å ikke søle, så han syntes ikke selv at dette var noe særlig... [X(]

Skal også bli flinkere å la han gå uten bleie, det skjer endel, men skal ha fokus på dette fremover. [:)]

Vi har laga en premie ordning med klistremerker.
tall 1 til 5, setter på klistremerker for hver gang hun gjør noe på do, og på den femte stjerna på kalenderen får hun klistremerke og "stor" premie [:)]

Er ikke store premien men alt er morro for de små[:D]

Jeg er ikke for premiering når barn går på do.

Men jeg tror det er lurt å gjøre dotreningen til en ålreit greie. Her i huset leser vi bøker når mini er på do. Også syns han det er veldig stas å tørke seg (uavhengig av om han har levert eller ikke), i tillegg trekker han selv ned, og toppen av lykken - få vaske hender... Kommer det noen er det jublings.

Ville iallefall ikke sluttet å ha ham på potta nå, for når de har passert 3 år så kan dotreningen bli enda vanskeligere og da spesielt bæsjingen. Har selv en som var flink å både tisse og bæsje i potte/do da han var 2,5 år, så fikk han hard avføring og veldig vondt når han skulle bæsje så han sluttet helt å bæsje i do/potte. Nå er han over 3 år og bæsje andre steder enn i trusa er utenkenkelig. Han sier selv at han vil bæsje i trusen. Har prøvd å få ham til å gi beskjed når han må bæsje så han kan få bleie på seg, men ikke tale om. Belønning funker IKKE. Siden han er veldig flink å tisse i do så vil vi jo ikke ta bleie på ham igjen på heltid så vi sliter litt.

Ser jo ofte når han må bæsje så sier at vi kan ta bleie på, noen ganger er det greit, andre ganger ikke. Så mange dager går han og holder seg istedet for å bæsje. Sette han på do nytter ikke for han får helt panikk bare man nevner det.

Det skjer selvfølgelig ikke med alle, men det er ofte vanskeligere å få til når de har passert 3 år, individuelle forskjeller vil det alltid være.

Back
Topp