Barcelona på tirsdag

Fuglen

Elsker forumet
Skal til Barcelona på tirsdag. Aldri vært der før og gleder meg! Noen som har vært der og har noen anbefalinger på steder jeg må dra/ting jeg må se/steder jeg må spise osv? Del! emoticon

Noen som vet hvor lang tid det tar fra flyplassen til sentrum (har hotell i sentrum)? Lønner det seg å ta taxi eller buss, eller kanskje det går tog?

Ta toget ifra flyplassen. Hvis du kjøper et slikt T10 kort så kan du reise kollektivt 10 turer for litt under 8 euro. På togstasjonen står det en ansatt som hjelper deg med spørsmål og billettkjøp.Tbanen er og super å ta rundt omkring i byen....veldig lett system som man finner fort ut av :)

Vil anbefale gamlebyen og handlegata La Rambla. Hvis du går oppover på La Rambla, (har havet og havnen i ryggen), så vil du på din venstre side etter et godt stykke få et ferskvare marked....med alt av frukt, grøtn, kjøtt og sjømat. Vel verdt en tur innom for å se. En annen ting som ligger ved dette matvaremarkedet, er en superkoselig liten restaurant som heter PAPITU (den ligger i gata ved siden av matmarkedet...du tar til høyre med en gang du har kommet inn på markedet). Det er en gaterestaurant, og ser kanksje ikke så bra ut, men maten er sykt sykt god. Bestill masse småretter og nyt!!! Anbefaler Calimares :)

I gamlebyen har du en stor katedral som er verdt å se....og så er det en heeeeeeelt fantastisk katedral litt lenger opp i byen. Den heter la familia segrada. Ta t banen til stoppet med samme navn....det er en katedral du aldri har sett maken til, og kommer aldri til å glemme....den er bare helt fantastisk!!! 

Strandpromenaden er og flott.....mange koselige små spise steder, med deilig mat og drikke. Kan egentlig anbefale alt i den byen....fantastisk by :) Problemet er at man må ha gooooood tid der, eller reise dit flere ganger :)

Støtter Mr. Darcy i det meste i innlegget, men vil også advare mot lommetyver!

Jeg ble heldigvis ikke frastjålet noe, men hele tiden kom folk bort til oss og sa jeg måtte passe på veska for de hadde opplevd å bli frastjålet enten lommebok, veske eller koffert (!)
Siste dagen ble en venninne av meg frastjålet hele sekken sin på stranden, den lå under solsengen så folk er utrolig frekke.

Men - for å gå over til litt mer hyggelige ting så anbefaler jeg også å ta turen til høyden Tibidado der du kan se utover hele Barcelona. Fantastisk!
http://www.akilar.com/theme-parks/269-ibiza/348-tibidado-theme-park.html

Guell parken er også kjempefin: http://www.barcelona-tourist-guide.com/en/gaudi/park-guell.html

Og hvis dere vil oppleve genuin spansk gitarspill og flamenco må dere ta turen til Pueblo Español: http://www.apartime.com/in-and-around-barcelona/pueblo-espanol.html
Litt turistifisert men utrolig bra flamenco-show.

Og ikke glem å spise tapas, god tur !emoticon

Katedralen heter Sagrada Familia, og er et fantastisk bygg designet av en spesiell arkitekt som har satt sitt særpreg på hele Barcelona med verkene sine. Du MÅ se den, og du MÅ se Park Güell, et nydelig friområde som også har sitt opphav i Anton Gaudí sin fantasi. Der kan du også titte inn i det utrolige huset hans.

Hvis du rusler langs gaten som heter Passeig de Grácia så får du med deg en del andre byggverk av Gaudí, og du får muligheten til å shoppe litt high end hvis du vil det (mange designerbutikker her).

Det gotiske kvarteret er veldig stemningsfullt, og man kan finne masse rare småbutikker her, samt gode restauranter og barer. Picasso-museet ligger også i dette området, hvis jeg ikke husker feil!

Anbefaler også markedet ved La Rambla (kjøp deg en fersk smoothie her og rusle deg en runde), men ellers er ikke den gata noe spesielt annet enn gjøglere som prøver å tjene penger på turistene, synes jeg.

Området ved havna er fint å spasere langs på dagtid.

Back
Topp