Barbering under fødsel?

HHH

Andre møte med forumet
Hei,

Mener jeg har lest at det kan hende man blir barbert nedentil i forbindelse med fødselen, altså på sykehuset, hvis det trengs pga sying eller lignende. Noen som har erfaring med det? Skyr vanligvis barbering i området som pesten - leder til blemmer, sårhet og kløe - så hvis det er "best" å rydde litt på forhånd gjør jeg heller det... Hvis jeg når ned under magen da! XD
 
Hei,

Mener jeg har lest at det kan hende man blir barbert nedentil i forbindelse med fødselen, altså på sykehuset, hvis det trengs pga sying eller lignende. Noen som har erfaring med det? Skyr vanligvis barbering i området som pesten - leder til blemmer, sårhet og kløe - så hvis det er "best" å rydde litt på forhånd gjør jeg heller det... Hvis jeg når ned under magen da! XD

jeg sydde en grad 3 rift sist og det ble ikke barbert noe. Stingene var fine og det var ingen problem.
 
  • Liker
Reactions: HHH
Ikke opplevd å bli barbert under fødsel pga sying, ei heller hørt at det er noe jordmor gjør. Evt at en kan oppleve å bli babert i bikinilinjen om en på ta keisersnitt kan en gjerne oppleve (har jobbet på sykehus selv som sykepleier og babert flere i lysk ifm operasjon).

Opplever heller at jordmødre opplever at vordene mødre er bekymret for at de ikke er glattbarbert til fødsel, fordi de er redd for det blir for uryddig om ikke. Men er en grunn til at vi i utgangspunktet har hår der, så om du velger å ikke barbere deg gjør det ikke noe. Men spør evt jordmor på kontroll om du har flere kontroller hos jordmor før termin
 
Nei, du blir ikke barbert. Eller jeg har aldri hørt om noen som blir det og ikke oppleve det i forbindelse med sying etter mine fødsler. Mulig det barberes litt om du skal ta keisersnitt bare? Noen med ks-erfaring kan eventuelt bekrefte.
For å forhindre infeksjon skal man helst IKKE barbere seg selv nedentil når følelsen nærmer seg :)
 
Sniker. Tror også ved KS at det anbefales å unngå barbering. Mener det er noe økt infeksjonsfare hvis det er nupper, irritasjon osv. Jeg hadde akutt KS, så jeg hadde barbert som normalt noen dager før fødsel. Husker de kommenterte det seg i mellom, men forsto aldri om det var positivt eller negativt.
 
Sniker. Jeg skulle ha pks og fikk beskjed om å ikke barbere meg siste måneden. Dersom noe måtte barberes ville de gjøre det på sykehuset. Det gjelder så vidt jeg vet bare ks. Så kanskje det som har gjort det forvirrende? :)
 
Sniker. Jeg skulle ha pks og fikk beskjed om å ikke barbere meg siste måneden. Dersom noe måtte barberes ville de gjøre det på sykehuset. Det gjelder så vidt jeg vet bare ks. Så kanskje det som har gjort det forvirrende? :)

Sånn jeg har forstått ønsker de at ingen barberer de siste månedene før fødsel fordi ingen vet helt sikkert om det blir ks eller ikke :)
 
Syns jeg hørte på en podcast at dette var noe som var mer vanlig før, men at nå er det anbefalt å ikke barbere seg tett opp mot fødsel pga. rifter eller noe sånt.
 
Jeg fikk et skriv fra sykehuset på ordinær ultralyd om intimbarbering. De fraråder intimbarbering de siste fire ukene før termin, da nupper, kviser, sår og byller i forbindelse med barbering øker infeksjonsfare ved rifter og keisersnitt. Det står videre at dersom hår må fjernes for å utføre f.eks et keisersnitt, gjøres dette med en spesialbarbermaskin de har på sykehuset. Det står også beskrevet at intimpiercinger må fjernes fire uker før termin. Så, dersom jeg var deg, ville jeg bare møtt opp med busk, håpet på det beste, og latt meg barbere med spesialmaskin dersom det blir nødvendig ;):happy:
 
Sånn jeg har forstått ønsker de at ingen barberer de siste månedene før fødsel fordi ingen vet helt sikkert om det blir ks eller ikke :)
Ja, nå tenkte jeg på den delen om at de barberer :) har ikke hørt om det under vaginal fødsel. Ser det var litt uklart skrevet :)
 
Back
Topp