Barbering nedentil

Fant denne: http://www.babyverden.no/Nyheter/--Gravide-bor-ikke-vare-intimbarbert/

Jeg skal føde på Bærum og kan ikke huske at jeg har fått noe beskjed om barbering. Kanskje jeg må lese brevet på ny.. :p
Ja, det som står på lappen jeg fikk også, at i fare for keisersnitt så bør man ikke barbere, og alle piercinger må ut (tilogmed øredobber) for hvis det blir hastekeisersnitt har de bare noen få minutter på seg til å bytte rom, gi bedøvelse/narkose og få ut babyen, og man skal ikke ha noe i kroppen da :/

Jeg har fått brev om å se ut som morra mi under fødsel - det funka utmerket til å tenne opp i peisen med! Har barbert meg siden jeg fikk hår fordi trusa lugga i hårene og har ikke tenkt å endre på rutinene nå. Får være nok med snusslutt og ingen alkohol!

Var til ny jordmor i dag og hun var den første som har nevnt noe om barbering til meg, måtte prøve å unngå det i den siste uka frem til termin sa hun.. :P

I Drammen ber dei deg om å ikkje barbera deg to veker før termin. Barberte med sist i veke 38 + 0, og det var veeeeldig utfordrande :P To veker klarer eg, kjem jo ikkje såååå mykje på 14 dagar, men om det byrjar og bli 21 dagar vil eg slita :P

Fikk skriv ved OUL på KK. Fikk samme informasjon på Ullevål for 2 år siden. Er økt infeksjonsfare når man er barbert. Hvis huden er irritert etter barbering er det lettere for å få infeksjon. Skulle jo nesten tro at det samme ville gjelde ved sying, men man syr jo ikke på satte "flate" ved vaginal fødsel som ved KS så kanskje ikke...... Vet ikke....

Fikk skriv ved OUL på KK. Fikk samme informasjon på Ullevål for 2 år siden. Er økt infeksjonsfare når man er barbert. Hvis huden er irritert etter barbering er det lettere for å få infeksjon. Skulle jo nesten tro at det samme ville gjelde ved sying, men man syr jo ikke på satte "flate" ved vaginal fødsel som ved KS så kanskje ikke...... Vet ikke....

Nei, det er jo ganske mye mer alvorlig å få infeksjon i ks-sår enn sår etter rift/klipping. Etter å ha lest litt virker det som at tanken er at håret hindrer bakterier å nå opp til ks-såret. At infeksjonstendensen har gått ned fra 7% til 3% etter at de begynte å anbefale å ikke barbere er i grunnen nok argument for meg. Postoperativ infeksjon er lurt å unngå :)

Man revner vel ikke helt ut til de ytre kjønnsleppene da vil jeg da virkelig tro! For hvertall jeg har ikke akkurat hår helt inn til "hullet" haha :) men nå kan det jo hende jeg er helt unik :P så syinga er jeg ikke så bekymret for :)

Sniker fra Juni14.. Forstår ikke hvorfor det er bedre å ha hår kontra å ikke ha hår? Jeg kan ikke forstå hvorfor de vil at dere skal ha hår der, det må jo være renere og enklere mtp klipping, sying, renselse etc etc å være bar, eller i alle fall stusset? Tenke seg en stor og fæl 70-talls busk sammen med renselse og det som verre er. Neitakk, her barberes det for velværen og enkelhetens skyld! (selv omd et begynner å blir vanskelig med den store magen i veien)

Her blir det fødsel med urskog :p hadde tenkt å rydde opp litt i det, men flink som jeg er å utsette så får de bare grave seg vei gjennom jungelen!

Snik litt! Ska ha planlagt ks og har ikke fått den beskjeden så her blir d "rydda" litt ihvertfall:)

Jeg føler meg også mye renere uten hår. Men i virkeligheten er et hårete underliv mer renslig. Hårene er der for en grunn - de beskytter mot bakterier. Enten det er rifter eller keisersnitt så har man et sår oppe i livmora og man vil ikke at noe ulumskheter skal vandre opp dit. Til dere som ikke klarer å la være å barbere av forfengelighet - tro meg, det er værre med infeksjon!!! Det hadde jeg sist og brydde meg derfor katta om å være litt shabby nedentil denne gangen dersom det kan forhindre ;)

Angret sist da det endte i haste ks at jeg ikke barberte litt, så denne gangen ble det brasiliansk woks. Men nå er det et par uker til termin og da:-)

Jeg har bestemt meg for å la det være hårete. Men jeg hadde et lite uhell med truseinnlegget mitt. Det hadde snudd seg etter jeg hadde vært på butikken, så jeg ble ufrivillig voksa litt. Heldigvis var det bare tre-fire hår, men FY!!!! så vondt.

Jeg har bestemt meg for å la det være hårete. Men jeg hadde et lite uhell med truseinnlegget mitt. Det hadde snudd seg etter jeg hadde vært på butikken, så jeg ble ufrivillig voksa litt. Heldigvis var det bare tre-fire hår, men FY!!!! så vondt.
Au! Det hørtes helt sykt vondt ut xD haha

Ikke hørt noe her, men når ikke ned uansett. Blir litt stussing i blinde.

Har fått beskjed på Rikshospitalet og at det var lurt å unngå barbering de siste ukene, fordi sår hud og små rifter etter barberbladet øker infeksjonsfaren ganske mye ;) At det er så lenge i forveien man skal unngå det er nok i tilfelle tidlig fødsel, ikke for at hårene bør være lange, så jeg har funnet en saks og stusser så mye jeg klarer :)

De sa det var bra at jeg ikke hadde barbert meg når det endte i KS her, fordi man kanskje har en litt sløv høvel eller noe og får små nupper og sår i huden som kan føre til infeksjon. Siste jeg tenkte på uansett under vondtene var at de måtte tåle å se bushen min :p

Back
Topp