Banner du?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
Er jaggu et banneord?
Tenkte på det samme. :p
Aldri falt meg inn at det skal være stygt!
Samme tenkte jeg. Her bruker jeg "jaggu" i setninger der jeg gjerne kunne ha brukt "jammen meg".

"Nå må jeg jaggu/jammen meg huske å....."

Kan noen komme med et eksempel der jaggu er et banneord? Eller kanskje det betyr noe annet på andre dialekter?

Samme lurer jeg på! Aldri hørt noen som mener at det er banning eller stygt å si i det hele tatt :p

Nei, ekstremt sjelden isåfall. Er ikke imot det eller noe, har liksom bare blitt sånn. Sier en del herregud og liknende uttrykk, men det synes jeg ikke er banning akkurat. Er gift med en nordlending da, så han tar vel kvota for begge :P

Ja, dessverre for mye... Går i alt fra faen til jævla ett-eller-annet...

Nei jeg banner aldri.
Og syns det værste jeg hører er andre barn som banner :(
Ønsker ikke at mine barn skal lære slike stygge ord :o

Jeg banner, men ikke i nærheten av ungene eller på jobb. Derfor kommer det mye når jeg først har fritid uten barn tilstede :p

Alt alt for mye:(

Jævlig bra
Forbanna unødvendig
Faens dritt
Helvettes mygg

Feks

Sniker seg inn overalt!
Samme her :p banner myyye! Man kan skylde på dårlig ordforråd, men, det har jeg så absolutt ikke, jeg ser på det som adjektiv.. "Jævlig" foran "bra" forsterker jo "bra-et"! Hadde jeg bare sagt "så bra!" Så ville det ikke vært så positivt ladet!! Samme med faens dritt, hvis jeg bare hadde sagt "dritt" så er jo halve meningen borte?!

Banning er en del av språket mitt, jeg har ikke problemer med det.. Sambo sier det ikke er noe fint, men ingen gauler "faen i helvette" høyere enn han(typisk foran fotballkampen på tv), så han kan si hva han vil, han snakker likt meg uansett :p

Banner nok litt ja. Jævlig, satan, svarte, faen, fuck, helvete, dæven, den typen. Skikkelig nordlending der. :p

Jeg ser forresten noen skrive om "jaggu, fanken og dæven" som banneord, mulig det er min dialekt men aldri sett på dette som noen banneord?! Herregud er heller ikke banneord for meg. Men faen , jævla og helvette ser jeg på som banneord. Liker ikke sånn "skjellsord" som typiske slengord på kjønnsorgan, det synes jeg er vulgært :p

Banner nok litt ja. Jævlig, satan, svarte, faen, fuck, helvete, dæven, den typen. Skikkelig nordlending der. :p

Samme her..
Må dog legge til "forbanna kuk-fitte-helvette" og "gøkksatan" som slike ekstemutrykk til når noe går skikkelig galt.

Jeg ser forresten noen skrive om "jaggu, fanken og dæven" som banneord, mulig det er min dialekt men aldri sett på dette som noen banneord?! Herregud er heller ikke banneord for meg. Men faen , jævla og helvette ser jeg på som banneord. Liker ikke sånn "skjellsord" som typiske slengord på kjønnsorgan, det synes jeg er vulgært :p
Dæven kommer jo fra gammelt av fra djevelen, så det er nok mange som vil karakterisere det som banneord ;-)

I tillegg er Jøss en omskriving av Jesus, og jeg husker en gang jeg kom til å si Jøss overfor besteforeldrene til samboer. Da fikk jeg etterpå beskjed fra samboer at det kunne jeg ikke si så de hørte det.

Kan for mange være spennende å lese denne linken:
http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart...vet/2006/Spraaknytt_1_2006/Religioes_banning/

Last edited:
Bannet alt for mye, og jeg liker det IKKE! Det har blitt verre i permisjonen faktisk, til vanlig jobber jeg i bhg og der banner jeg jo ikke! ;) Så må bare ta tilbake dagligtalen uten banning.. Sier mye faen, hælvete, forbanna dritt, jævla og jævlig. Særlig når jeg uttrykker min misnøye rundt mannen min *host*

Ja dessverre:/

Back
Topp