Bankkonto til barna?

*Stella*

Forumet er livet
Har dere opprettet det?

Vi hadde tenkt å ordne det, men har ikke kommet så langt enda. I går ble han døpt, og fikk 3000 kroner i kontanter, så han må jo få sin egen konto som disse kan stå på.

Sitter og surfer på barnespareløsninger, og finner at Nordea faktrisk tilbyr den sparebøssen jeg hadde i min lokale bank i min barndom, så rent nostalgisk fikk jeg jo lyst å gi ham konto der.... Men en bank her i byen, Fana Sparebank, har bedre rentebetingelser på sitt barnekonsept, så da er det jo dumt å la ham betale i form av tapte renter for min nostalgi da.

Ja, jeg sitter og titter på disse løsningene, men slett ikke alle banker HAR en slik løsning (og strengt tatt, det finnes ikke så mange ganker lenger heller, de kjøper jo hverandre opp i hytt og pine...)

Selv har jeg Skandiabanken, og de har jo slett ikke noen barnekontoløsning. Jeg kan antakelig opprette en konto til ham der likevel, men det pedagogiske i en sparebøsse og å gå i banken og tømme den er jo ikke-eksisterende da... (dessuten har Fana sparebank for øyeblikket bedre rente på barnekontoen enn Skandiabanken har på sine konti) Mannen har DNB (jeg har sånnsett også litt dnb, jeg har bsu der, også har vi huslånet der) men de har ikke en slik løsning de heller. De HAR et barnekonsept, men det forutsetter en månedlig sparing på minimum 200 kroner. Sparing til barna er vel og bra, men jeg er på jakt etter en konto der vi kan sette inn dåpsgavepengene hans, og der han kan sette inn pengene fra sparebøssen sin, HANS konto for sparing i årene som kommer.

Jeg husker selv hvor spennende det var når vi gikk i banken med sparebøssene, og damen låste den opp, og vi slo pengene ned i tellemaskinen og lurte på hvor mye der var, og hvem som hadde mest av meg og min bror (ettersom vi ble eldre fikk vi lov til å putte deler av ukelønnen på sparebøssen og deler av den i lommeboka, det var et minimum som skulle i sparebøssa, men vi valgte selv hvor mye vi ville spare av den frie andelen...) Noe penger fra bursdager, småpenger vi fikk av besteforeldre (småpenger i hverdagen, vekslepenger og sånn altså) og ukepenger, som havnet i sparebøssa. Jeg mener vi lærte en del om penger og sparing på denne måten, og ønsker at Harald skal få den samme opplevelsen av å spare egne penger. (At jeg sparer penger generelt slik at jeg har muligheten til å hjelpe ham når han blir eldre, betale sertifikatet, tilskudd ved etablering etc er en helt annen spareplan. Jeg snakker her om hans "personlige" sparing....)

Noen som har funnet "fasiten" i denne jungelen, eller har dere ikke tenkt på det enda? De trenger vel ingen sparebøsse og "gå i bankendag" helt enda da, men... siden han nå engang fikk penger til dåpen aktualiserer det jo behovet for en konto...

Jeg har dnb, så jeg opprettet den kontoen der. Fox og Pia heter det vel.
Gir han da 200 kr i måneden, og ser ikke noe behov for en konto som bare han skal sette penger inn i.

Begge mine har konto i Sparebanken Sogn og Fjordane sitt konsept som heter Kongleriket (de har lokaler tvers over veien for Kjøttbasaren i gaten opp til Fløybanen i Bergen [;)]).

Jeg liker det konseptet veldig godt! (Har lagt link til kongleriket-siden inn i den uthevede skriften, så kan du se der...) 

Gutten min er med i Kongleriket, eller noe sånt.. sparebanken sogn og fjordane.. fikk 200,- for å åpne konto der også[;)]
men syns det var sløkket av sambo å lage konto til han i den banken når vi bor i bergen[:@] stress å komme seg til den banken, er bare en inne sentrum..

sambo har allerede begynt å spare til han, + dåpspenger så han har litt mer enn 5000,- på konto allerede.

ORIGINAL: Kidada

Vi har alle våre kontoer i Nordea, så for oss så ble det det naturlige valget.

Sparebøssa er i bruk, og med tida skal vi gjøre litt ut av det.

Vi har et veldig godt forhold til banken vår, og alle som jobber der, så ville blitt rart å ha Robin sin konto en annen plass for at han skulle tjene noen kroner mer i året pga renta.. (har ikke regna på det så vet ikke hvor mye penger det blir over åra med varierende rente, men renta går opp og ned alle plasser, så vi måtte bare ta et valg)

Synes også det er greit at han har sine penger i en bank der vi kjenner rådgiverene og har det fleksibelt og enkelt, så den dagen han skal styre litt penger selv, så får han forhåpentligvis gode tilbud og blir godt tatt vare på [:D]

Hvis vi trenger å ordne noe så sender vi bare en sms til noen av de som jobber i banken og så gjør de alt klart, og vi trenger bare å droppe innom å skrive under [:)]

Så for oss er det Nordea og bever sparebøssa [:D]

Skjønner deg godt, men hverken min eller mannens bank har en slik løsning, derav at jeg "shopper alternativer". Men en renteforskjell på over en prosent er det jo snakk om litt da... men ikke såååå mye, på hans 3000 kroner er det 30 kroner i året... ikke noe å stresse for altså, for dere et naturlig vaøg. Men jeg skal velge en "fremmed" bank uansett da...

Ja oppretter en konto til henne nå når jeg skal tegne livsforsikring på henne. Der blir dåpspenger, bursdagspenger etc satt inn. Vi sparer foreløpig ikke et fast beløp i mnd til ungene.

Vi har oppretta konto til begge våre[:)] Valgte sparebanken møre sitt konsept "Tare" ettersom både eg og sambo brukar den banken[:)] Spelar ikkje noko rolle at banken ikkje held til i Bergen, for vi brukar stort sett berre nettbank..

Vi har opprettet konto til han i Sr-Bank. Labb og Line konto heter det. Her har vi satt inn penger han fikk til dåpen og fødsel til nå, men har planer om å overføre et fast beløp hver måned til han også. Men hva var det dere snakket om når det gjaldt konto for barna og at dere mistet retten til stipend? [&:] Kan ikke helt forstå hvorfor en skulle miste stipend fordi barnet vårt har fått en egen konto...[:(]

DNB nor FOX og PIA blir det her! Skal sette inn alle pengene han får og
vi skal spare 200 kr i mnd til han! Barnetrygden skal også spares,
men den settes inn på min sparekonto som jeg ikke bruker. Ellers blir det
fort veldig mye penger der!
Vi snakket litt med banken om dette med for stor formue i fht lånekassen,
og da kom vi i grunn fram til at det er 18 år til han skal studere, og at grensen
sannsynligvis er hevet litt da! :-) Og dersom det skulle bli en skikkelig sum
der, så flytter vi den før han blir 18! Derfor vi nå har valgt å ha barnetrygden på
en separat konto! 

Ådne får tarekonto i dåpspresang me mormor og morfar:)

Tare er en kjent kar på sunnmøre og minst en gang i året blir det arrangert bøssetømming på lekeland eller akvariet med gratis inngang den dagen om du tømmer bøssa:)

vi gleder oss! tare er for nytt, så det fantest ikke når jeg var liten.

Tarekonto
Tarekonto er beregnet til deg som vil bidra til å sikre økonomien til barn eller barnebarn. Kontoen gjelder for barn mellom 0 og 12 år.

Dette er en konto med gode rentebetingelser, 1 gebyrfritt uttak pr mnd, samt uttak av fjorårets rente. Til kontoen kan det også knyttes barneulykkesforsikring.

Havlandet
Når barna åpner en Tarekonto, blir de medlem i Havlandet og får Tarebøsse og medlemsbevis. Hver gang de kommer innom for å tømme sparebøssen, vil de også få en liten sparepremie. Til barnas bursdager kommer det en liten bursdagshilsen fra Havlandet, med invitasjon til å hente bursdagsinvitasjonskort, bordkort, ballonger og bursdagskrone til barneselskapet. Annenhvert år ligger det også en bursdagspresang og venter på dem i banken.

Spareavtale
For å komme i gang med aktiv sparing kan en månedlig spareavtale til kontoen være et alternativ. Barnetrygden, eller deler av denne, kan også overføres direkte til kontoen.

ORIGINAL: Mamman til Eliah

Vi har opprettet konto til han i Sr-Bank. Labb og Line konto heter det. Her har vi satt inn penger han fikk til dåpen og fødsel til nå, men har planer om å overføre et fast beløp hver måned til han også. Men hva var det dere snakket om når det gjaldt konto for barna og at dere mistet retten til stipend? [&:] Kan ikke helt forstå hvorfor en skulle miste stipend fordi barnet vårt har fått en egen konto...[:(]

Nei, ikke fordi barnet har konto, men om det har mye penger. Fordi stipend er behovsprøvd, har du mye penger trenger du ikke at staten gir deg penger...

Jepp vi har konto som barnetrygden går innpå hver mnd syns det er helt greit... Kontoen er i Haugesund sparebank siden jeg har konto der [:)]

Vi har opprettet konto til han i Sparebanken Vest. Det er samme banken som både jeg og sambo har også.. Har ikke satt innpå noe fast beløp for måneden nå enda, siden lønningene akkuratt går opp i opp nå som jeg ikke jobber. Men håper på å sette månedtlig innpå jeg også når jeg er tilbake på jobb..

Alle tre har konto der vi setter inn det de får av penger også setter vi inn 200 kr i mnd fast. Forstår ikke helt, det er så mange som setter inn hele barnetrygda på kontoene til de små, men det har ikke vi råd til! Med tre barn er det jo litt penger og vi trenger dem. Er det egoistisk av oss det, eller? Vi setter av og til inn litt ekstra til dem, men aldri så mye...

skal gjøre det ja... må bare få rota oss ned :)
nå skal vi snart ned å få fiksa så forsikring også på han så
da gjør vi det samtidig :)

Sniker litt her.... [;)]

Vi åpnet konto til Vetle til dåpen. I vår lokale sparebank, som JEG har hatt siden jeg var liten... [:D] Tror kontoen heter "barne-/ungdomsspar" - ikke noe mer hokus-pokus enn det. Vet ikke hva renta er der engang. Men akkurat dèt bryr jeg meg ikke så  mye om.

Da fikk han en sparegris - eller en spareVipe - og et tømmekort. Dette kortet må han ha med seg i banken når han skal tømme. Og så får han premie hver gang. Har bare gjort dette 2 ganger; forrige gang på torsdag. Kan tro han var "stolt" da han gikk inn i banken med tømmekortet rundt halsen og spareVipa godt plassert mellom hendene! [:D][:D]

Vi har ikke noe fast sparing; han sparer selv i sparegrisen, og vi gir ham kroner og femtiøringer og slikt. Og besteforeldrene gir ham jo penger til sparegrisen. Så til nå har han over 6.000,-.....

Jeg har laget konto til Isabell i gjensidige som er min bank. Det er min konto, siden man må være 18 år for å ha egen konto der, men er merket Isabell. Får 6.30% rente på sparepengene hennes der. Skal også lage en sparebørsekonto i DNBNOR hvor vi kan tømme sparebørsen hennes. Tenker også at det er greit at den kontoen hennes som jeg har i gjensidige står i mitt navn slik at jeg har kontroll over den når hun er 18 år. Jeg har tenkt at det skal være penger som skal  gå til kjøp av bolig.

Back
Topp