banekjøring under graviditet

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Lurer på om det er greit å kjøre billøp under graviditeten. Er 15 uker på vei, og bilkjøring er min storelidenskap.
Føler meg tryggere i en løpsbil med ordentlige stoler, bur og belter enn i en vanlig bil i trafikken. Er ikke platekontakt og ulykker oppstår sjeldent. (har enda ikke opplevd at det har skjedd i de 4 årene jeg har kjørt)

Føler jeg har gikk avkall på så mye allerede. Selvsagt sluttet å snuse, røyke og drikke. Har alltid elsket å trene, vektløftig og sykling. Nå om dagen klarer jeg ikke sykle opp en liten bakke uten at det kjennes ut som lungene mine skal ekspolodere.. og er for sliten til å løfte vekter..

Skal man ikke kunne gjøre noe man elsker :/

Hei!

Allerførst har jeg lyst å si at det er HELT FANTASTISK at du har slutttet å snuse og røyke!! Du gir babyen din så mye bedre vilkår i magen og du reduserer så mange skumle risici - så klapp deg selv på skuldrene og vær stolt :-)
Jeg skjønner at det med å kjøre bil er en stor lidenskap for deg og det høres ut som om du føler det er trygt. Jeg har ikke vært bort i dette før, så jeg er litt usikker. Vi anbefaler jo at kvinner slutter med direkte kontaktsport som f.eks. håndball og fotball for å unngå støt. dytt og spark i magen. Jeg tenker at det sikkert er lurt å se det litt an. Når du er 15 uker begynner magen å komme opp over symfysen, og da er den også mer utsatt......

Man kan jo også tenke at 9 måneder egentlig ikke er så lenge. I et langt kvinneliv er det så få ganger vi går gravide at det ofte går å endre en del ting for å optimalisere vilkårene for den lille som vokser i magen! Så se det litt an og vær forsiktig - og så tenker jeg nok at det kan være lurt å slutte med banekjøring når magen blir enda litt større :-)
Ift trening såkan du kanskje finne på noe annet hvis sykling og vektløfting ikke fungerer så bra akkurat nå. Liker du vann?? Svømming er en genial måte å trene på når man er gravid! Det er ikke belastende for leddene samtidig som man beveger seg med motstand og øker både muskelmasse og lungekapasitet.... Turgåing er også et godt alternativ!

Lykke til videre da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp