Balansesykkel

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Noen sier at dersom et barn har balansesykkel først, har det lettere å lære å sykle senere.
Andre sier det ikke har noe å si.

Hvilken erfaring har dere?

Vi har ikke hatt balansesykkel. En unge lærte seg selv å sykle. Den andre er ti og kan knapt enda.

Vi har ikke hatt balanse sykkel og når vi tok sv støttehjulene på sykkelen hans i sommer, når han var 4, lærte han å sykle på et par måneder, uten hjelp fra oss, for det skulle han ikke ha :p øvde strengt tatt ikke så mye heller, bare sykla en dag :p
Vet mange har gode erfaringer med det :)

Min er ikke engang blitt tre, men fikk balansesykkel i fjor og digger det. Ei venninne sine barn som er eldre har hatt balansesykler og de har vært veldig tidlig med sykling.

Har jo bare anekdotiske tanker rundt det, men tenker jo at det er logisk. Med sykling er det jo gjerne balansen som er viktig å trene på, ikke tråkking på pedaler, sistnevnte lærer man jo stort sett raskt :)

Men er jo ikke så lett å si direkte. Et og samme barn har sjeldent balansesykkel og sykkel med støttehjul på likt liksom, de lærer seg jo bare å sykle en gang. Og noen er jo motorisk gode og skjønner sykling med en gang uansett, andre bruker tid uansett :)

Min datter brukte balansesykkel fra hun var 1-3år. Fikk vanlig sykkel noen måneder før hun ble 4 og syklet avgårde fra første øyeblikk. Hun trengte ikke å øve, så her har det helt klart vært lettvint å bruke litt balansesykkel :)

Nevøen til samboeren gikk rett fra balansesykkel til vanlig sykkel uten problem, ville aldri sykle på tre-hjulssykkel. Vi har begge deler liggende (gaver) til vår lille på 15 mnd, så får se hvordan det blir der :)

Ja, det stemmer vel ifølge en del studier har jeg hørt.
Mi fikk til 2 års dagen sin og har aldri brukt støttehjul. Satte seg på vanlig sykkel når hun var 3-4 Å sykla fra meg. Samme med broren hennes. Mens all de andre barna som sykla rundt med støttehjul , var mye senere . I allefall der vi bodde .

Hadde balansesykkel fra to års alder, aldri støttehjul, syklet vanlig sykkel alene før 3,5 års alder

Back
Topp