Bakterier i urinen

Heivår2023

Blir kjent med forumet
fikk telefon fra legen om at det var bakterier i urinprøven jeg leverte og at jeg må ta ny urinprøve. Og den prøven tar hvertfall en uke å dyrke.. dvs jeg må vente til langt ut i neste uke før jeg får noe svar.

Nå ble jeg bekymra. Hun gav ikke svar på hva denne bakterien var annet enn at det sikkert bare var forurenset prøve.....

Hvis det ikke er forurenset prøve men at det er bakterier i urinen min... hva betyr det?? Utgjør det risiko for fosteret?:(

Det kan bety at du kan utvikle en urinveisinfeksjon. Anbefaler deg å drikke mye vann, gjerne med sitron i (syrlighet), og tranebærjuice:) tror ikke det er farlig å ha bakterie i urinen så lenge det ikke utvikler seg til infeksjon;) blir det infeksjon, kontakt legen med en gang slik at det ikke utvikler seg :) men viktigste nå er å drikke masse og hold deg varm :)

Det er vel en urinveisinfeksjon i så fall. Sist jeg var gravid oppdaga legen det på første kontroll. Betyr bare en liten antibiotikakur (fikk en type som var trygg for gravide). Så vidt jeg husker er det ikke noe problemer, men at hvis en har urinveisinfeksjon når man skal føde så er ikke det så bra.

Tror ikke du har noe å være bekymra for! Hvis det er urinveisinfeksjon og du må ha en lite kur går det fort over!

Det er vel en urinveisinfeksjon i så fall. Sist jeg var gravid oppdaga legen det på første kontroll. Betyr bare en liten antibiotikakur (fikk en type som var trygg for gravide). Så vidt jeg husker er det ikke noe problemer, men at hvis en har urinveisinfeksjon når man skal føde så er ikke det så bra.

Tror ikke du har noe å være bekymra for! Hvis det er urinveisinfeksjon og du må ha en lite kur går det fort over!

Takk for svar. Høres ikke like skummelt ut nå:)

Det kan bety at du kan utvikle en urinveisinfeksjon. Anbefaler deg å drikke mye vann, gjerne med sitron i (syrlighet), og tranebærjuice:) tror ikke det er farlig å ha bakterie i urinen så lenge det ikke utvikler seg til infeksjon;) blir det infeksjon, kontakt legen med en gang slik at det ikke utvikler seg :) men viktigste nå er å drikke masse og hold deg varm :)

Takk for svar! Hvorfor vann med sitron (syrlighet?) og tranebærjuice?:happy: Håper ikke det går an å ha infeksjon uten at man merker det da:eek:

UVI er i de aller fleste tilfeller bakterier fra tarmen, og da spesielt e.coli.

Tranebær juice er et gammel kjerringråd og har kun en placebo effekt eller i hvertfall meget minimal virkning. Før så trodde man at man fikk UVI av å fryse, og det stemmer heller ikke. Man kan ikke få en infeksjon (bakteriell) av å kun fryse.

UVI i svangerskapet er heller ikke gunstig da det kan gi økt fare for tidlig fødsel eller fosterskader og MÅ behandles.

Takk for svar! Hvorfor vann med sitron (syrlighet?) og tranebærjuice?:happy: Håper ikke det går an å ha infeksjon uten at man merker det da:eek:
Jeg har hørt at syrlighet påvirker pH-verdien eller noe, som gjør at bakteriene ikke trives like godt. Mulig det er et kjerringråd, det vet jeg ikke, men vil uansett anbefale å drikke masse!:)
Og du vil absolutt merke om du får en uvi. Så tror du skal slappe helt av;) du blir også godt fulgt opp, så ikke stress med det :)

Man kan ha uvi uten å merke det. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse etter en uvi som aldri ble oppdaget

Man kan ha uvi uten å merke det. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse etter en uvi som aldri ble oppdaget
Å nei uff! Har hatt UVI mange ganger selv, senest forrige uke, men alltid merket det. Så trodde alle gjorde det. Men @Nyepoke2020 får heldigvis god oppfølging, så satser på det går fint :)

Ånei! Det høres ikke godt ut! Gikk det bra?? Hva hvis jeg har hatt uvi i hele svangerskapet så langt og ikke merket noe, vil det kunne utgjøre en fare for fosteret??? Tar jo en uke før svar på prøven jeg måtte sende inn nå også. Blir stressa av det her kjenner jeg:eek:

Hei! Hører ikke til i denne termingruppen, men vil likevel svare. I følge nasjonale retningslinjer for antibiotikabruk skal funn av bakterier i urin uten symptomer behandles med antibiotika hos gravide, for de fleste andre pasientgrupper skal dette ikke behandles. Så skal egentlig ikke vente på dyrkningssvar.

Hei! Hører ikke til i denne termingruppen, men vil likevel svare. I følge nasjonale retningslinjer for antibiotikabruk skal funn av bakterier i urin uten symptomer behandles med antibiotika hos gravide, for de fleste andre pasientgrupper skal dette ikke behandles. Så skal egentlig ikke vente på dyrkningssvar.

Takk for svar!

Legen sa jeg måtte avlegge ny urinprøve til dyrking fordi det var funn av bakterier i urinen. Men hun sa det kunne være forurenset prøve.
Det jeg blir litt stresset for er jo nå om behandling burde vært satt i gang ved første prøvesvar.. skal man alltid dobbeltsjekke urinprøver som gir svar på bakterier? Dette kjenner jeg stresser meg og jeg har ganske lite tiltro til den legen fra tidligere legetimen, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Ånei! Det høres ikke godt ut! Gikk det bra?? Hva hvis jeg har hatt uvi i hele svangerskapet så langt og ikke merket noe, vil det kunne utgjøre en fare for fosteret??? Tar jo en uke før svar på prøven jeg måtte sende inn nå også. Blir stressa av det her kjenner jeg:eek:

Jeg hadde a-symptomisk UVI ved mitt forrige svangerskap (UVI uten symptomer) , de fant det tilfeldig ut da de dyrket en urinprøve. Aner ikke hvor lenge jeg gikk med det, men alt gikk bra :)

Nå skjedde det noen år før jeg ble gravid så jeg slapp å bekymre meg for fosteret, men det gikk bra til slutt. Det som var så skummelt var at jeg hadde ingen som helst symptom før jeg ble akutt dårlig med oppkast, sterke magesmerter og feber. Jeg var sengeliggende i to dager med konstante smerter som jeg faktisk syns var verre enn da jeg var på føden. Tror det var fordi når du skal føde så får du pause mellom riene mens med dette var smerten der absolutt hele tiden. Jeg er jo super sta så skulle såklart ikke gå til legen men når jeg sto opp etter to dager og nesten ikke kunne gå pga feberen så tok jeg til fornuft. Ble raskt kvitt det når jeg ble satt på antibiotika da :)
Nå er ikke jeg lege eller noen ekspert på området men tror legen sa noe om at man kunne få dette hvis man gikk med ubehandlet uvi over tid for da kunne bakteriene komme seg legger opp i systemet eller noe sånn. Har heldigvis ikke hatt det siden for det var helt grusomt men det lærte meg at man ikke bør overse smerter der nede sånn som jeg har hatt en tendens til å gjøre

Takk for svar!

Legen sa jeg måtte avlegge ny urinprøve til dyrking fordi det var funn av bakterier i urinen. Men hun sa det kunne være forurenset prøve.
Det jeg blir litt stresset for er jo nå om behandling burde vært satt i gang ved første prøvesvar.. skal man alltid dobbeltsjekke urinprøver som gir svar på bakterier? Dette kjenner jeg stresser meg og jeg har ganske lite tiltro til den legen fra tidligere legetimen, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg ville ringt legekontoret i morgen og hørt for sikkehets skyld

Back
Topp