bakterier i urinen

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Sniker fra oktober, spør her å tilfelle noen vet :p det var funnet bakrerier i urinen min da jeg var hos jordmor, da var den på +3, så dro jeg til legen dagen etter, da var den gått ned til +1, og den ble dyrket men fant ingen bakterie vekst. Og idag når jeg tisset på morningen presset det nederst i magen når jeg var ferdig, presser det nederst i magen hos noen andre når blæra er full? :p er førstegangs så jeg blir så bekymra. Endte opp med å levere en urinprøve på legevakta idag tidlig og da var den fortsatt på +1, så er jo noe bakterier der... Noen med erfaringer?

Sniker fra oktober, spør her å tilfelle noen vet :p det var funnet bakrerier i urinen min da jeg var hos jordmor, da var den på +3, så dro jeg til legen dagen etter, da var den gått ned til +1, og den ble dyrket men fant ingen bakterie vekst. Og idag når jeg tisset på morningen presset det nederst i magen når jeg var ferdig, presser det nederst i magen hos noen andre når blæra er full? :p er førstegangs så jeg blir så bekymra. Endte opp med å levere en urinprøve på legevakta idag tidlig og da var den fortsatt på +1, så er jo noe bakterier der... Noen med erfaringer?
Når man tisser i koppen skal man helst ha vasket seg litt nedentil først. Også lurt å tiss litt i do før resten havner i koppen. Dette for å få mest mulig "ren" urin.

Hva sier lege/jordmor? Jeg har hatt utslag på urinprøver et par ganger, men det trenger ikke å bety noe..

Hva sier lege/jordmor? Jeg har hatt utslag på urinprøver et par ganger, men det trenger ikke å bety noe..

Hun sa bare jeg skulle levere den til legen for å dyrke den, men den ga ikke utslag på noe etter dyrkning :) men blir bare så bekymret siden det er bakterier der fordet :p

Hun sa bare jeg skulle levere den til legen for å dyrke den, men den ga ikke utslag på noe etter dyrkning :) men blir bare så bekymret siden det er bakterier der fordet :p
Skjønner deg godt. Jeg liker heller ikke å se at det dukker opp tall på urinprøven som i utgangspunktet ikke skal være der. Men viss de ikke finner noe etter dyrking så er det nok ingenting :) litt bakterier i underlivet har vi uansett:)

Hva slags bakterier fant de?

Skjønner deg godt. Jeg liker heller ikke å se at det dukker opp tall på urinprøven som i utgangspunktet ikke skal være der. Men viss de ikke finner noe etter dyrking så er det nok ingenting :) litt bakterier i underlivet har vi uansett:)

Ja har hørt det kan slå ut uten at det trenger å være noe så får bare se til neste prøve :) blir jo så bekymret av dette :p ikke så lett med alt som er nytt med kroppen hehe

Hadde +2 , begynte ikke på antibiotika fordi jeg ikke hadde noen symptomer! Tre dager etter var det på 0. Kjenner litt press ja, men ikke uvi symptomer! Bekymrer meg ikke :-)

Det er ikke uvanlig å få utslag på leukocytter. Urinen er mest sannsynlig forurenset. Så lenge dyrkingen er negativ ville jeg stolt på det. Jeg kjenner også litt press ved vannlating og også ellers, jeg har også hatt litt utslag på leukocytter fra tid til annen. Samme hos meg negativ på dyrkning. Men ta test jevnlig, forsøk å gjøre godt rent rundt urinrørsåpningen før du tisser og la første urinen gå i toalettet :)

Sniker fra aprilforumet :-)
Jeg fikk påvist GBS viruset etter 3+ på leukocytter men dette var ca 1 mnd igjen til termin

Jeg har litt utslag stort sett hver gang (på leukocytter). Jordmor og lege sier at urinen kun er litt "forurenset" (utflod f.eks.), da den ikke har noe videre utslag ved dyrking. Dette er visst veldig vanlig. Jeg er plaget med mye utflod i svangerskapet, men vanligvis hjelper det å vaske seg nedentil før prøvetaking og fange opp "den midterste" strålen. Jeg ville slått meg helt til ro med at prøven kun er litt forurenset når de ikke finner noe ved dyrking:)

Leukocytter er hvite blodlegemer, ikke bakterier. Nitrit i urinprøven viser om det er bakterier eller ikke, enten er den positiv eller negativ.

Back
Topp