Bakterier i urinen

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
det var funnet bakrerier i urinen min da jeg var hos jordmor, da var den på +3, så dro jeg til legen dagen etter, da var den gått ned til +1, og den ble dyrket men fant ingen bakterie vekst. Og idag når jeg tisset på morningen presset det nederst i magen når jeg var ferdig, presser det nederst i magen hos noen andre når blæra er full? :p er førstegangs så jeg blir så bekymra. Endte opp med å levere en urinprøve på legevakta idag tidlig og da var den fortsatt på +1, så er jo noe bakterier der... Noen med erfaringer?

det var funnet bakrerier i urinen min da jeg var hos jordmor, da var den på +3, så dro jeg til legen dagen etter, da var den gått ned til +1, og den ble dyrket men fant ingen bakterie vekst. Og idag når jeg tisset på morningen presset det nederst i magen når jeg var ferdig, presser det nederst i magen hos noen andre når blæra er full? :p er førstegangs så jeg blir så bekymra. Endte opp med å levere en urinprøve på legevakta idag tidlig og da var den fortsatt på +1, så er jo noe bakterier der... Noen med erfaringer?

Mine prøver har sett helt fine ut til nå, men det presser litt/ blir fort ubehagelig når blæra blir for full.. Klarer vel egentlig ikke å gå så lenge heller, for ofte føler jeg at lillegutt sparker akkurat mot blæra, så da går jeg helst litt ofte :P Sikkert lurt å levere en gang for mye enn en gang for lite ;) Men hva sa jordmor da? Og hvordan behandler du prøven, har du en helt steril prøveboks og oppbevarer du den kaldt dersom den blir stående en stund?

Mine prøver har sett helt fine ut til nå, men det presser litt/ blir fort ubehagelig når blæra blir for full.. Klarer vel egentlig ikke å gå så lenge heller, for ofte føler jeg at lillegutt sparker akkurat mot blæra, så da går jeg helst litt ofte :p Sikkert lurt å levere en gang for mye enn en gang for lite ;) Men hva sa jordmor da? Og hvordan behandler du prøven, har du en helt steril prøveboks og oppbevarer du den kaldt dersom den blir stående en stund?

Jordmor sa jeg bare skulle få legen til sende den til dyrkning, og det var ikke noe vekst av bakterier etter det men liker ikke at jeg har litt bakterier der fordet :p men skulle tilbake til uken å ta en ny igjen så får jeg se da, blir vel antibiotika hvis ikke det endrer seg :) har det i uringlass fra apoteket, og hadde den i kjøleskapet :)

Jordmor sa jeg bare skulle få legen til sende den til dyrkning, og det var ikke noe vekst av bakterier etter det men liker ikke at jeg har litt bakterier der fordet :p men skulle tilbake til uken å ta en ny igjen så får jeg se da, blir vel antibiotika hvis ikke det endrer seg :) har det i uringlass fra apoteket, og hadde den i kjøleskapet :)

Ah, daså :) Ja skjønner det, greit å sjekke igjen til uka da.

Om du har sendt den til dyrking og de ikke finner noe, er det nok ikke uvi. Vanlig ved graviditet å gå mye på do, og følelsen av å ikke bli tømt skikkelig sier jordmor.

De siste par dagen fikk jeg litt vondt i magen da jeg tisset, i tillegg følte jeg meg litt slapp, så tok en tur på legevakten i går. Der tok jeg urinprøve og de konkluderte med at jeg hadde urinveisinfeksjon, så jeg fikk antibiotikakur som jeg skal ta nå i 7 dager. De sendte også urinen til dyrkning, så får se hva svareren sier. Men idag har jeg ikke vondt i magen når jeg tisser, så usikker på om jeg har urinveisinfeksjon i det hele tatt. Men jeg tar nå den kuren i 7 dager, den skulle ikke være noe farlig for baby overhode :)

Iblandt er det "forurensing" som gjør at man får utslag på urinprøver. Derfor sendes det til dyrkning før oppstart av antibiotika, slik at man ikke gir antibiotika kurer unødvendig til gravide. Det kan være f.eks utflod eller tarmbakterier som følger med om man kommer nær der når man tar urinprøven osv ;) om det ikke blir funnet noe ved dyrkning var det mest sannsynlig forurensing bare og ikke infeksjon :)

Jeg synes leger og helsepersonell ikke nødvendigvis er best på informasjon. En urinprøve skal alltid være "midtstråle" som betyr at du tisser litt i do, så skal du ha resten i glasset. Eller til det er fult. Fordi det kan ligge noe i eller rett rundt urinrøret som kan gi utslag.
Kan det være det som har gitt utslag?

Jeg synes leger og helsepersonell ikke nødvendigvis er best på informasjon. En urinprøve skal alltid være "midtstråle" som betyr at du tisser litt i do, så skal du ha resten i glasset. Eller til det er fult. Fordi det kan ligge noe i eller rett rundt urinrøret som kan gi utslag.
Kan det være det som har gitt utslag?

Jeg gjorde det på prøven som ble dyrket :) skal ta ny prøve i slutten av uken, så får jeg håpe det er borte eller at de finner ut av det :)

Har tidligere skrevet det til deg, men jeg har hatt utslag på to og vet det kommer av utflod etc da de har vært sendt til dyrking. Ingen behov for antibiotika. JM sa det var helt vanlig. Og presset i magen er helt naturlig :) Ikke uroe deg.

Har tidligere skrevet det til deg, men jeg har hatt utslag på to og vet det kommer av utflod etc da de har vært sendt til dyrking. Ingen behov for antibiotika. JM sa det var helt vanlig. Og presset i magen er helt naturlig :) Ikke uroe deg.

Ja jeg har klart å roe meg litt mer nå:) de finner vel ut av hvis det skulle være noe :)

Det er greit å vaske seg godt der nede også før du tar urinprøven i tillegg til å bare ta med midtstrålen. Så får du hverken med de bakteriene som evt ligger ytterst i urinrøret eller på huden. Fort gjort at det kommer med hudceller som kan forurense prøven:)

Back
Topp