bakteriell vaginose...

renros

Betatt av forumet
hei. var hos legen idag. er bare en ukes tid igjen og hele svangerskapet til nå har gått veldig greit...selvsagt måtte dette skje heeeelt på slutten... legen sa at det var viktig at jeg ble "kvitt" denne ubalansen før fødsel...hva kan skje om jeg føder før det er borte?? noen som vet?

det står også på behandligsmetoden; zidoval - at det er mulighet for at foster påvirkes....hvordan står det imidlertid ikke...igjen; noen som vet?

har ikke peiling på hva det er. men lykke til.

Er ikke d en underlivssopp type?

Bakteriell vaginose er ikke sopp, men en katarr som skaper utflod med lukt.

Vi er mer utsatt for underlivsinfeksjoner mot slutten av graviditeten, siden urin ikke flyter så lett som vanlig fra blæren og ut. Vi kan visst gå med "stumme" små infeksjoner uten at vi selv er plaget engang, og derfor testes vi ekstra nøye for slike ved hjelp av urinprøver noen ganger i løpet av graviditeten. Du har sikkert blitt "fanget opp" ved hjelp av en slik rutineundersøkelse.

Hvis jeg skjønner det riktig, høres det ut som om det er vi selv som kan skades, og ikke barnet. Rutineneundersøkelsene skal hjelpe oss så det ikke går så langt at vi får nyreskade, skriver overlege ved Rikshospitalet Gro Nyander i sin bok "På vei", (s 81, s 28, s 40). Eggledere kan skades av ubehandlet infeksjon, og ved fødsel er det bra for deg å være så fri som mulig for infeksjoner i utgangspunktet, siden du vil være ekstra utsatt for infeksjon i sår og rifter etterpå. Du trenger best mulig utgangspunkt når du skal "leges" selv.

Jeg kan ikke finne noen skrekkvisjoner om at barna blir utsatt for noe i forbindelse med bakteriell vaginose.
Ubehandlet Clamydia, derimot, høres skumlere ut, det kan visst påføre barnet øyeinfeksjoner. (Gro Nyander s 28)

Flere fakta fra en grei kilde her:
http://www.helsenytt.no/artikler/vaginose.htm

Legger merke til at overdreven vasking av underlivet ikke er noen løsning.

(Men vær obs på at det finnes mange rare tilbydere av helseinfo der ute på nettet...)

K

Her på babyverden har de jo en spørsmål- og svar-tjeneste med jordmor og helsesøster. Du kan jo stille spørsmålet ditt der, og få sitt sikrere svar. Eller ta en telefon til legekontoret og stille et kort spørsmål, det kan de svare på over telefon i lege/helsesøsters kontortid?

Synes det verste med slike små hodebry er når man blir gående å tenke på dem uten å få dem ut av hodet. Blir alltid litt lammet av stundens alvor på kontrollene, og glemmer alle de små tingene jeg skulle spørre om, som har malt i hodet siden sist. Må bli flinkere til å skrive huskelapp å ta med på kontroll.. De er der jo for å hjelpe oss, det er jo nå vi er i en slik "luksus-situasjon" at det er lov å bruke av tiden deres.

K

for et flott svar du hadde!
det var noe slikt jeg fant ut igår, da jeg surfet rundt på internett for å finne ut hva dette innebar ved graviditet. godt at ikke den lille blir påvirket , men ille å få en infeksjon der nede etter fødsel....håper og dtro jeg blir kvitt det før han kommer! takk for informerende svar [:)]

Back
Topp