Bakt potet

Smooshkin

Glad i forumet
Hvordan tilbereder man disse i ovnen? Skal man kutte de litt først? Koke de litt først?.. Ja, hvordan gjør man det?? :-)

jeg pleier lage et kryss på toppen. ikke bruk alu.folie hvertfall. da blir de ikke bakt, men kokt.

1. Vask/skyll poteter - uten såpe :P
2. Skjær et lite snitt på toppen
3. Pakk de inn i alu. folie
4. 200 grader i 1 time

Hvis de fremdeles er litt harde, så bruk mer tid.

Jeg bare vasker dem og har dem i ovenen på 200 grader... Sikkert i etpar timer faktisk - spørs jo på størrelsen på poteten. Hvis jeg vet at de blir liggende der lenge, har jeg folie på, ellers blir skallet steinhardt til slutt (men det smaker jo supergodt da).
Bakt potet er det BESTE jeg vet!

Påskeharen skrev:
4. 200 grader i 1 time

sign

Påskeharen skrev:
4. 200 grader i 1 time

Trenger ikkje å koke de først altså? Er så redd de skal være harde i midten..

Smooshkin skrev:

Påskeharen skrev:
4. 200 grader i 1 time

Nix, berre la dei stå lenge nok.

Eg gjer det enkalst mulig: Vaskar/skyller dei og legg dei på steikebrett i ovnen. Ingen folie, ingen kryss, ingen ting. 180-200 grader til dei er mjuke (stikk med ein potetstikkar eller strikkepinne ellerno' for å sjekke at dei er ferdige). Som regel rundt ein time, men gjer ingen ting om dei står lenger.

Smooshkin skrev:

Påskeharen skrev:
4. 200 grader i 1 time

Nei? :) Bare å sjekke med en spiss kniv eller noe liknende :)

Forresten, potet består av ca. 80 prosent vann og resten tørrstoff. Det blir "kokt" inni alu. folie :) Lykke til!

Engelskmenn koker først (ihvertfall de jeg kjenner) lettkokt, så tar de kortere tid i ovnen. Jeg bruker alufolie og HØY varme (med lav varme blir de kokt, riktig det), også har jeg et 'stativ' med pigger som jeg stikker potetene på . Det er av metall og gjør at potetene garantert blir varme/myke tvers gjennom. Samme effekten kan oppnås med en lang, tykk spiker :-)

LaBambie sin versjon er enda gull her i hus. Poteter som blir lagt i folie kokes, de blir ikke bakte. Du legger et grovt lag havsalt på bunnen av en ildfast form eller rett på bakeplata, og legger potetene oppå der igjen. På den måten suges vannet ut av poteten, den blir bakt (ikke kokt slik den blir med alufolie) og skallet på poteten blir knallsprøtt og godt. Kan ikke helt huske hvor mange grader eller hvor lenge de skulle stå dog da jeg alltid tar det på gefyken.

Jeg legger ønsket antall poteter i en liten form, skjærer et kryss på toppen og heller over litt olje før jeg krydrer med salt og pepper. Veldig enkelt og veldig godt :)

Jeg legger ønsket antall poteter i en liten form, skjærer et kryss på toppen og heller over litt olje før jeg krydrer med salt og pepper. Veldig enkelt og veldig godt :)

Cassandra smartrompe skrev:
LaBambie sin versjon er enda gull her i hus. Poteter som blir lagt i folie kokes, de blir ikke bakte. Du legger et grovt lag havsalt på bunnen av en ildfast form eller rett på bakeplata, og legger potetene oppå der igjen. På den måten suges vannet ut av poteten, den blir bakt (ikke kokt slik den blir med alufolie) og skallet på poteten blir knallsprøtt og godt. Kan ikke helt huske hvor mange grader eller hvor lenge de skulle stå dog da jeg alltid tar det på gefyken.

Her legges potetene på salt også, såååå mye bedre enn når de er laget i mikro, alu-kokte eller uten salt.

Cassandra smartrompe skrev:

Må prøves

Back
Topp