Bakt potet

*Frk.Rødhette*

Elsker forumet
Prøvde på generelt, men fekk jo så mange forskjellige svar, så spør her.
For det finns nok noken flinke desemberjente, som er rååå på bakt potet[;)]

Meg og samboer skal kose oss med dette i dag, og har kjøpt to store poteter !
Så lure eg på kossen eg gjer dette då.

Kor lenge skal di stå i ovnen?
Kor mange grade, og kas varme bruke eg?
Skal det smøres noko på skallet, skal det vera folie rundt?
Skal den vera på rist? visst ikkje, trenge eg bakepapir om ein har folie?

Alt eg veit er at eg skal kutta eit kryss i toppen og ha salt oppi......

Såå, jente!?=) Kossen gjer du det? ( som du skjønne , er ikkje så veeeldig god på matlaging...)

Skjær et kryss i potetene - og dryss eventuelt over litt salt.

Settes i ovn ved 225 grader i ca. 3/4 time. Kommer ann på hvor store de er. Det er en smakssak om man ønsker å pakke poteten inn i folie. Skallet blir noe sprøere uten[:)]
Bruk rist.

ORIGINAL: anahen

Settes i ovn ved 225 grader i ca. 3/4 time. Kommer ann på hvor store de er. Det er en smakssak om man ønsker å pakke poteten inn i folie. Skallet blir noe sprøere uten[:)]
Bruk rist.

3 eller 4 tima??[:-][:-] Såå lenge kan eg ikkje venta....

ORIGINAL: purple flower

ORIGINAL: anahen

Bruk rist.

3/4 time betyr tre kvarter[;)]

3 eller 4 tima??[:-][:-] Såå lenge kan eg ikkje venta....

Hahahaha
I dag burde eg vert blond.............................

Jeg pleier og gjøre det på en litt annen måte...
Bruker folie rundt de og lar de stå i ca 1,5 time på 180 grader. Hvis potetene er veldig store lar jeg de stå en halv time ekstra[;)] Bruker heller ikke rist.

Men anahen sin måte må jeg prøve ut en dag[:D]

Du skal pakke de inn i folie, der av navnet "bakt" potet.. Full varme på ovnen og de skal stå i ca 2 timer.. ( når du skal sjekke at de er ferdig så åpne opp skjøten av folie før du stikker kniven inn, for ødelegger du foliet så blir poteten mer eller mindre kokt..

De kan enten stå på rist eller langpanne, ofte står de på litt havsalt så ikke poteten blir kokt, den må ha litt luft under seg også..

Når den er ferdig så åpner du foli, lager ett kryss i poteten, klemmer den (med gryteklutt) sammen med pekefinger og tommeler så poteten spriker...

Tilbehør kan være:
Kryddersmør/div smør
rømme
mais
stekt bacon
kjøttdeig
ost på toppen

her er det bare å stappe oppe det man liker..

For 3. gang på kort tid hadde vi bakt potet til middag. ENDELIG klarte vi å få poteten perfekt "bakt". Det som måtte til var folie rundt poteten, 250 grader, 2 timer i ovnen.

De andre to gangene har poteten stått på 225 grader i ca 1 time... og da har de vært hard i mitten.

Back
Topp