Bakovervendt vs Forovervendt

McQeen

Gift med forumet
Hvor mangen prosent reduserer man risikoen for at barnet mister livet i en forovervendt bilstol samenlignet med en bakovervendt???

"Snur du barnestolen kan skaderisikoen reduseres med opptil 90 prosent, viser kollisjonsteter".tatt fra motor.no

Men om man blir påkjørt bakfra, er det jo bedre å sitte i forovervendt..
Og fra sidene vil jeg ikke tro det har så stor betydning hvilken vei men sitter. Eller???

ORIGINAL: DjevelensLilleEngel

ORIGINAL: ~fearless~

Og fra sidene vil jeg ikke tro det har så stor betydning hvilken vei men sitter. Eller???

Hvis en bil som kjører i 60 km/t blir påkjørt bakfra av en bil som kjører i 70/t så er det jo kun 10 km/t som påvirker bilen forran.. Om jeg har forstått det riktig da [:)] Hvis det er front mot front så blir det 60 km/t + 70 km/t som er 130 km/t. Det blir et realt smell for å si det sånn [8D] Det er best å sitte forovervendt om bilen din står stille og du blir på kjørt bakfra av en som kjører veeeeldig fort.. Men sjansen for det er vel ikke den største blandt mange andre risikofaktorer.

Hmm.. hehe[:D] Det har jeg ikke tenkt på, altså regna på den måten.
Men hørtes jo logisk ut da[:)]
Nei, erjo ikke så ofte man blir påkjørt bakfra når man står stille og den andre bilen har høy hastighet..

ORIGINAL: ~fearless~

Hvorfor anbefaler man bakovervendte seter når det så ofte skjer påkjørsler bakfra?

Det er mange som lurer på om det ikke hadde vært tryggere med et forovervendt barnesete med tanke på påkjørsel bakfra. Trygg Trafikk har følgende å si om påkjørsel bakfra:

Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner.

....

Prøver igjen

Her kan man også se statisktiske sammenligninger mellom Sverige som er verdensledende innen området barn i bil og andre land i Europa.

Bakgrunn: I Sverige sitter barna bakovervendt til de er minimum 4 år, i Storbritannia, Frankrike og Tyskland(klikk på det nederste bildet for stor versjon) blir de snudd fremovervendt 1 års alderen.

Back
Topp