bakovervendt livmor?

det er vel noe man har hele livet vil jeg tro?  skal google det jeg[:D]

Dette fant jeg etter en kjapp googling[:D] 

"Bakovervendt livmor har ca 25% av kvinner og det har ikke noe å si med mindre den er svært bakovervendt (dette er sjelden). Da kan det få problemer/smerter i forbindelse med avføring siden den vil ligge over endetarmen. Det har ikke noe å si for svangerskapet eller det å bli gravid, miste barn osv.

Hos flere kvinner vil den også legge seg opp eller fremover etter å ha født barn. Eller de som har hatt forovervendt tidligere kan få bakovervendt eller opp etter å ha fått barn. Spiller ingen rolle, det har ikke noe å si på hverken svangerskap eller å bli gravid. Ved svangerskapets 12. uke er alle livmorene like, både de som har vært fremovervendt tidligere og de som har vært bakovervendt."

Jeg har bakovervendt livmor. Eller, min skifter på å være bakovervendt og normal og det kan gå alt fra to timer til ti dager fra den snur seg til den snur seg andre veien igjen [:)] Det er ikke farlig i hele tatt, og den vil snu seg før fødselen. Mamma hadde også fullstendig bakovervendt livmor ved sine to første svangerskap, og ved de tre neste så hadde hun normalt, så det er ikke noe du har hele livet [:)]

Jeg fikk blødninger når jeg var 7+2 og troppet opp på legekontoret, da var alt bra sa han og såg ingenting til blødningen og kjente ingenting på livmoren. Dagen etter blødde jeg også litt, så jeg troppa opp nok en gang. Da var det fortsatt ingen tegn til blødningen, men livmoren lå bakovervendt. Dagen etter der igjen var jeg på ul for sjekk og gynekologen sa at livmoren var snudd seg igjen. Nå merker jeg selv når den snur seg, og det kommer pittelitt blod når den gjør det, pga at slimhinnene er slappe.

så ja, Ladyeve, den turner rundt hos noen av oss, og lever sitt eget liv der nede [:D]

Back
Topp