Bakovervendt livmor?

susy123

Betatt av forumet
Tror Gyn kommenterte en gang at jeg hadde det..
Har det noe å si for svangerskap eller fødsel... ?

Jeg hadde det forrige svangerskap. Jeg fikk mage rundt uke 17 :-) har ingenting å si for fødsel, helt ufarlig :-)

Siden du sier forrige svangerskap.. Endre det seg?
Om jeg har hatt det i andre svangerskap også tenker du? Jeg er gravid nå med nummer to og skal på første ultralyd i dag. Så da får jeg nok vite det! :-) skal oppdatere her jeg :-) men tror ikke det er sånn at man trenger å ha det flere ganger

Jeg har også bakovervendt livmor. Var ikke klar over det før legen sa det på tul i forrige svangerskap. Jeg tror den retter seg opp rundt uke 12, men faller tilbake når kidden er ute. Det har hvertfall min gjort i følge jordmor når jeg tok celleprøve etter fødsel.

Jeg hadde ganske liten mage og den kom sent. I uke 30 kunne jeg uten problemer skjule graviditeten, og husker når jeg var på fødselskurs at jeg følte meg veldig «liten» over magen ift de andre som var der.

Fødselen var helt fantastisk! Jeg hadde kun smerter i ryggen og kjente knapt at jeg hadde født rett etterpå. Mini ble født kl 02, kl 03 var jeg ferdig dusjet, spise og påkledd og klar til å gå over på hotellet, så det sier vel sitt om formen etter fødsel:)

Eneste ulempen jeg vet om er at hjertelyden kan være betydelig vanskeligere å finne med doppler, så det kan skape unødig stress om det skulle skje.

Jeg har også bakovervendt livmor. Var ikke klar over det før legen sa det på tul i forrige svangerskap. Jeg tror den retter seg opp rundt uke 12, men faller tilbake når kidden er ute. Det har hvertfall min gjort i følge jordmor når jeg tok celleprøve etter fødsel.

Jeg hadde ganske liten mage og den kom sent. I uke 30 kunne jeg uten problemer skjule graviditeten, og husker når jeg var på fødselskurs at jeg følte meg veldig «liten» over magen ift de andre som var der.

Fødselen var helt fantastisk! Jeg hadde kun smerter i ryggen og kjente knapt at jeg hadde født rett etterpå. Mini ble født kl 02, kl 03 var jeg ferdig dusjet, spise og påkledd og klar til å gå over på hotellet, så det sier vel sitt om formen etter fødsel:)

Eneste ulempen jeg vet om er at hjertelyden kan være betydelig vanskeligere å finne med doppler, så det kan skape unødig stress om det skulle skje.
Ahh.. jøss.. ja jeg var heller ikke klar over det før jeg var å tok celleprøve for en stund siden.. Tenkte ikke noe mere over det før jeg ble gravid nå..
Er det sånn at vi som har det alltid har hatt det?
Husker i forrige svangerskap fikkk jeg VELDIG stor mage, men jeg la og veldig veldig mye på meg.

Sniker fra Juli.
Jeg har også bakovervendt livmor. Gravid med nr 2 nå. Som de andre over sier har det ingenting å si hverken i forhold til det å bli gravid eller svangerskapet. Om magen kommer tidlig eller sent har varierer også når man har bakovervendt livmor, det kommer helt annen på om den vokser bakover og så oppover først, eller om den vokser "rett oppover". Jeg har begynt å få mage rundt uke 14-15 i begge mine svangerskap.
Min gynekolog sa at det er en helt normal variasjon. Å ha forovervendt- eller bakovervendt livmor er litt som å være høyre- eller venstrehendt sa hun :)
Og det er noe man er født med :)

Jeg har også det. Ikke noe som forandrer seg. Vi er nok bare født slik:) jeg visste ikke det før jeg var gravid:)

Jeg har også det :) jeg får bare en liten mage (jeg er også høy), ellers er alt som hos de som har "vanlig" livmor.

Jeg er gravid med nr 3 nå.

Dette skriver jordmor Ragna i denne artikkelen:

"Hos de fleste kvinner ligger den «ikke-gravide» livmoren fremoverbøyd over blæren. Men hos en del kvinner ligger den bakoverbøyd som du beskriver den gjør hos deg.

Det er ikke farlig i det hele tatt og du har ingen økt risiko for komplikajsoner i forbindelse med svangerskapet. Magen din viser ikke senere enn den ellers ville gjort heller. Frem til rundt uke tolv vokser livmoren bak symfysen/skambenet. Etter det «reiser» den seg opp og vokser oppover. Det er vanlig at det går noen uker etter det før magen riktig begynner å vise – spesielt hvis du er førstegangsfødende."

Back
Topp