bakovervendt/beltestol

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Hadde en tråd her for noen uker siden, om at gutten på 3,5 får "rusk" i beina(de sovner) når han sitter i barnesetet (multitech), selv på korte turer.

Vi vil fortsatt ha ham bakovervendt, for nå har vi prøvd TWE og der hadde han mye bedre plass (skal TWE virke løst når det er festet? Fikk noia jeg..).
Hvordan er TWE som beltestol når den tiden kommer? Bør vi bytte igjen da? Finnes det noe annet sete som er bra både bakovervendt og som beltestol? Og som gir like stor plass til bena som TWE?

Planen var egentlig å selge multitechen for å kjøpe TWE- og så la baby få TWE etter babysetet. Men vi beholder multitechen til baby til etter babysetet, og så kjøper vi TWE (eller noe annet bra sete) til Storebror nå, og lar ham bruke det så lenge han kan (eventuelt også som beltestol etterpå..?). Vi aner jo ikke om baby får samme problemet med rusk i beina like "tidlig" som storebror. Vi ønsker å ha barna våre bakovervendt til de er minst 4 år.

BTW kan noen ganger virke litt løst i forhold til babyseter med støttebein osv. Men stram festeremmene ned til gulvet så hardt du kan (sett kneet i barnesetet slik at det dyttes litt ned i bilsetet), og husk at BTW skal lene mot stolryggen foran seg (i motsetning til seter med støttebein, de skal stå noen cm fra).
Da blir det ganske solid. :)

Minerva skrev:
BTW kan noen ganger virke litt løst i forhold til babyseter med støttebein osv. Men stram festeremmene ned til gulvet så hardt du kan (sett kneet i barnesetet slik at det dyttes litt ned i bilsetet), og husk at BTW skal lene mot stolryggen foran seg (i motsetning til seter med støttebein, de skal stå noen cm fra).
Da blir det ganske solid. :)

Takker for tips! Ja, multitechen har det støttebeinet, og jeg synes det var så stor forskjell. Men skal stramme TWE sånn du beskriver! :)

Tror ikke det anbefales å bruke kombi-stoler forovervendt nei... Da er det tryggere med beltestoler...

Happygirl84 skrev:
Tror ikke det anbefales å bruke kombi-stoler forovervendt nei... Da er det tryggere med beltestoler...

Skal ikke bruke setet som forovervendt (med 5punkts), men som beltestol. Da tar man av 5-punktsselene.

vi har hatt TWE og det har stått BOM fast,ikke fått rikka en mm en gang.men va rlettere å feste i min bil enn mannen sin.
Jeg festet først forankr.selene,uten å stramme helt.Deretter tredde jeg selen slik den skulle være.Strammet til,Deretter strammet jeg forankr.selene det jeg klarte,og deretter selen litt til.Deretter kjørte jeg forsetet bakover/la ryggen bakover så langt det gikk.Og så gikk jeg over en siste gang for å se om jeg fikk strammet selene noe mer.Da stod det BOM :)

Gollemor skrev:

Happygirl84 skrev:

Skal ikke bruke setet som forovervendt (med 5punkts), men som beltestol. Da tar man av 5-punktsselene.

Det er heller ikke anbefalt,da det er mye bedre belteføring på en beltestol,og disse er mer tilpasset det bruket :) Men man KAN jo gjøre det,men somsagt ikke anbefalt :)

**Moonlight** skrev:

Gollemor skrev:

Happygirl84 skrev:

Det er heller ikke anbefalt,da det er mye bedre belteføring på en beltestol,og disse er mer tilpasset det bruket :) Men man KAN jo gjøre det,men somsagt ikke anbefalt :)

Ok :) Vi gjør helst ikke noe som ikke er anbefalt når det kommer til bilsikring, så da slår vi fra oss den tanken med det samme!

Hva ville dere gjort da? Kjøpt en beltestol nå (han er 16 kg, 98 cm og blir 3,5 år i juli), eller kjøpt en bakovervendt med bedre plass for så å kjøpe beltestol når han har vokst ut av det nye setet? Det er ikke så mange cm med twe heller, altså. Jeg har knærne i dashbordet, så det er ikke mer å gå på der heller, egentlig..
Økonomi er selvsagt underordnet sikkerheten, men vi har ikke råd til å ikke vurdere billigste, trygge alternativ.

Har dere isofix? For om dere har det ville jeg tatt enn titt på besafe izi up fix? Dette er en ren beltestol, fått veldig gode testresultater. Sete roterer ved side kræsj slik at det beskytter barnet mer. Din sønn er like stor om ikke større enn min, husker ikke riktig helt målene på min lillemann da:) Men han sitter knallfint i det. Jeg får helt angst at han sitter feil vei nå, men føler ikke jeg kan pine han lenger. Vi har som sagt samme problem som dere med at han får smerter og vondt i beina sine. Vi kjøper ikke enda ett sete til han nå. Ellers så må du finne ut av hva dere vill og hva dere føler er riktig for dere. Vi har nå ett bakovervendtsete i den ene bilen og en beltestol i den andre.

Sliter veldig med tanken på å snu ham, ja 
Ikke noe lyst i det hele tatt til det.
Men OM vi velger å gjøre det, da er det beltestol som er tingen?

Gollemor skrev:
Sliter veldig med tanken på å snu ham, ja 
Ikke noe lyst i det hele tatt til det.
Men OM vi velger å gjøre det, da er det beltestol som er tingen?

Jeg skjønner utrolig godt hva du mener. De siste dagene nå har jeg vondt inni meg pga at han har sittet i den nye stolen sin. Men lillemann er utrolig fornøyd. Første han sa var oi mamma dette sete var mykt og godt. Tror ikke rompa får maur nå:) Ett lite tegn på at jeg har pinet han altfor lenge. Er barnet over 15 kg så anbefaler de beltestol, for fempunkt sele frammovervendt blir for stor belastning. Det er masse gode beltestoler der ute som gjør det bra i test. Men ingenting kan jo måle seg med å sitte riktig vei, altså bakovervendt!

Ja, jeg ville snudd han! :) 

Jeg skal kjøpe beltestol til snuppa som blir 4 nå.. 

Maxi Cosi Rodi Airprotect har jeg funnet ut at er veldig bra! :) Gjennom testresultater og Sicily! :) hehe.. 

Søteste: har ikke isofix i bilen, forresten.

Skal se på litt forskjellig. Se om det er noen kampanjer på twe for tiden, så blir det ikke sååå mye ekstra for å ha ham bakover noen mnd til.

Live2Learn skrev:

Maxi Cosi Rodi Airprotect har jeg funnet ut at er veldig bra! :) Gjennom testresultater og Sicily! :) hehe.. 

Hadde et håp om at Sicily kom inn i tråden for å si hva vi bør gjøre :) Eller Helene Harefrøken!

Gollemor skrev:

Skal se på litt forskjellig. Se om det er noen kampanjer på twe for tiden, så blir det ikke sååå mye ekstra for å ha ham bakover noen mnd til.

Babyshop har 20% på bilstoler ut uken. Sparer jo litt der om de selger twe:) Vill dratt ned å prøvd masse jeg å se hva som passet og ikke:) Jeg forstår utrolig godt hva du mener, det er helt grusomt å snu de...

Gollemor skrev:

Det er tilbud på barnestole hos barnas hus nå.. Et HTS Izi x2, det er ikke bra, pga selens plassering på hoftene.. Ellers kan du finnet twe tror jeg det var for 699.. Det får slakt! 

Det jeg skal kjøpe er på tilbud nå til 1399 :) Ikke mye for et sete de kan ha i så mange år! :) 

Setet sitter bom fast hos oss hvertfall! Om ungen sitter bedre i det setet ville jeg hatt han der til han vokser ut av det, bakovervendt, og så gått for en skikkelig beltestol!

Gollemor skrev:

Live2Learn skrev:

Hadde et håp om at Sicily kom inn i tråden for å si hva vi bør gjøre :) Eller Helene Harefrøken!

de ville nok sagt at du bør prøve bakover en stund til ;) Noe som også er sant,men det er ditt valg. Vi har bitt i det sure eplet og snudd nå,da bilturene var et mareritt med hyl og skrik,vond mage etc.Men hadde tenkt å ha henne bakover til hvertfall 4 år sånn egentlig.
Men OM du snur så er beltestol det beste når han er såpass stor og over 15 kilo.

Går du for merker som
besafe izi up x3(fås også uten isofix)
britax kid plus(med eller uten isofix)
maxi cosi
cybex solution x(fix)

Så er dette alle gode seter.Prøv i bilen og se hvem barnet sitter best i:)

Back
Topp