baker kake....

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
og av en eller ann grunn så steker mine kaker så dårlig?
Jeg skjønner ikke hvorfor!!! Jeg følger jo oppskriftene til punkt og prikke!??? Det er sånn hver eneste gang![&o]

Det er ikkje ovnen din da?

Er forskjell på ovnane.. noken er varmare enn andre, mens noken er kaldare enn andre..
Min er varmare, så eg må alltid ha på litt lavare temperatur for å ikkje vi maten..

ORIGINAL: Jadasåneidaså

Kanskje det er ujevn luft i ovnen din?
Eller så er du en skikkelig ræva kakebaker rett og slett!?![8D]

jeg er jo en skikkelig ræææva baker, sånn rett og slett. men altså, en sjokoladekake må jeg jo klare!!? Frøkna mi får det jo til jo!!!

Hvilke kakeformer har du da?

Jeg hadde sånne svinebillige kakeformer før, slet med og få kakene ferdig i midten.

Etter jeg spytta i litt ekstra kroner på forma, så ble kakene plutselig en del bedre[:D]

Ellers kan det være ovnen din som suuuger[8D]

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Jeg hadde sånne svinebillige kakeformer før, slet med og få kakene ferdig i midten.

Etter jeg spytta i litt ekstra kroner på forma, så ble kakene plutselig en del bedre[:D]

altså, kakeformene var ikke billige heller. Jeg kjøpte de på "til bords" om det sier noen noe [8D]
Ovnen er en gorenje og den er 1 år gammel så den bør jo ikke være dårlig?
Men kanskje den er litt dårlig alikevel? [8|][>:]

Sett kaka inn i ovnen samtidig som du skrur på gradene i ovnen, på nederste rille, og følg med når kaka steker. Det funker hos meg iallefall[:)]

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

altså, kakeformene var ikke billige heller. Jeg kjøpte de på "til bords" om det sier noen noe [8D]
Ovnen er en gorenje og den er 1 år gammel så den bør jo ikke være dårlig?
Men kanskje den er litt dårlig alikevel? [8|][>:]

Hmm, da vet jeg ikke, hørres jo ut som du har utstyret på plass[:)]

Håper du finner ut av det

Nå ble den stekt da. men den måtte nesten steke i 1 time... Men, vel, da jeg skulle "helle" den ut så delte den seg på midten[>:]
Faen at det skal være så vanskelig å bake en S%¤#&@ kake da![:@]
Prøver å være snill da, baker kake til bursdag i morgen. Også skal jeg liksom "skryte" litt da, så jeg lager den etter oppskrift! NESTE gang blir pose fra Toro! Dette er faaaaan meg siste gang![>:]

Kva form bruke du? Vist du bruke figur form kan den vera litt meir krevande me tanke på steike tid.
Sjølv har eg ei 3d bamseform så må steika i evigheter, i forhold til kva oppskrifta seier, sjølvsakt på mindre grader så den ikkje svir seg i kantene...

ORIGINAL: Pildegunnen

Kva form bruke du? Vist du bruke figur form kan den vera litt meir krevande me tanke på steike tid.
Sjølv har eg ei 3d bamseform så må steika i evigheter, i forhold til kva oppskrifta seier, sjølvsakt på mindre grader så den ikkje svir seg i kantene...

hjerteformer.... Jeg har gitt opp jeg nå. Skal aldri bake igjen[X(]

Er den flat elle 3d? Vist den e flat burde det ikkje hatt noke å sei. Er den derimot 3d så skal du ikkje sjå vekk fra at det var grunnen =)

ORIGINAL: Pildegunnen

Er den flat elle 3d? Vist den e flat burde det ikkje hatt noke å sei. Er den derimot 3d så skal du ikkje sjå vekk fra at det var grunnen =)

den er flat, som bare det...

Då veit eg ikkje. Men øving gjer mester! Ikkje gi opp :D

jaja, den ble litt så som så, men pytt sann! Har limt den sammen og klint på glasur og rosa kuler og glitter! Da blir nok mannen på 39 gla`tenker jeg [8D][:D]

Du må steke den til den er helt ferdig, dvs at du kan stikke en trepinne i midten av kaken og den er tørr når du drar den ut. Stek heller lengre på lavere varme så ikke kantene brenner seg.( 160/70 grader).
Ikke hvelv kaken ut av forma før den har avkjølt seg litt( halv time ).Løsne kantene på kaken fra forma med en kniv når du tar den ut av ovnen. Avkjøl oppned på rist. Kaken løsner fra bunnen av forma når den er klar.
Pynt kaken denne vei( oppned) da denne siden er helt rett...blir mye finere.

ORIGINAL: nuttis

Du må steke den til den er helt ferdig, dvs at du kan stikke en trepinne i midten av kaken og den er tørr når du drar den ut. Stek heller lengre på lavere varme så ikke kantene brenner seg.( 160/70 grader).
Ikke hvelv kaken ut av forma før den har avkjølt seg litt( halv time ).Løsne kantene på kaken fra forma med en kniv når du tar den ut av ovnen.

takk! Det skal jeg huske på neste gang jeg prøver meg[:)]

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

ORIGINAL: nuttis

Ikke hvelv kaken ut av forma før den har avkjølt seg litt( halv time ).Løsne kantene på kaken fra forma med en kniv når du tar den ut av ovnen.

takk! Det skal jeg huske på neste gang jeg prøver meg[:)]

vær tålmodig [;)]

Back
Topp