bakehjelp

• Trådstarter Trådstarter MaiSeptAugSkatt
  • Opprettet Opprettet
M

MaiSeptAugSkatt

Guest
Det er ikke så alt for lenge til lillegullet vårt blir 1 år!
Å jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å lage kake til denne store dagen!
Men jeg kan jo ikke bake da! så vil øve meg litt!
Lurer derfor på om det er noen der ute som har noen tips til  meg? å oppskrift på god kake /glasur!
Har tenkt å lage 1 marsipankake å ei sjokoladekake(i bamseform)

Sjokoladekake

Kakebunn:
3 egg
4,5 dl sukker piskes hvitt
250 g smeltet margarin
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
3 ss kakao
2,5 dl melk

Alt blandes i en foodprosessor, og helles i en langpanne (ca 33*33 cm). Stekes ved 180 grader, midt i ovnen i 20-30 min. Langpannen er litt mindre enn en vanlig langpanne, så for ikke å få for tynn kake, er det bare til å gange opp oppskriften til riktig størrelse. For eksempel hvis en langpanne er 33*40 cm, ganges alle ingrediensene med 1,2 for å få riktig mengde. Kaken bør være avkjølt før glasuren lages og legges på, slik at den ikke bare renner utover.

Glasur:
125 g smeltet margarin
1 plate kokesjokolade (100g) – smeltes
(jeg bruker lys kokesjokolade, men mørk funker også bra)
ca 300 g melis
2 ts vaniljesukker
4-5 ss ferdig kaffe

Alt blandes sammen og smøres utover den avkjølte kaken

Denne sjokoladekaken er veldig populær her hvertfall[:D]

Anbefaler deg å lage sjokoladekake med kulturmelk (kefir), den holder seg kjempe fersk i flere dager[:D][:D] (værste jeg vet er tørre sjokolade kaker)
Og så kan du jo pynte den sånn:D

Ang marsipankake, kan du tryggt kjøpe ferdig kake bunn, bruke godt syltetøy eller rørte bær (godt syltetøy vil da si de som heter hjemmelagd, mmm)
bland gjerne krem og vaniljekrem (jeg liker ikke så godt krem, men denne liker jeg)... Evt ha hakket banan/jordbær/bringebær/kiwi e.l. inni...
Marsipanlokket kan du jukse med å kjøpe ferdig kjevlet[;)]

(alle disse ferdig produktene får oss konditorer til å ha mindre arbeid på jobb[8D])

Å så fiin kake du har laga!!!
Hvordan får du til så fin pynting??
er det kun lys å mørk glasur(sjokolade) i sånn kakespruter? ( hehe..husker ikke hva det heter nå)

Takk for tips! *noterer*

ORIGINAL: MaiogSeptemberskatt

er det kun lys å mørk glasur(sjokolade) i sånn kakespruter? ( hehe..husker ikke hva det heter nå)

Takk for tips! *noterer*

Det er bare med sprøytepose ja, er smørkrem, lagde dobbel porsjon og hadde litt mer sjokolade i den ene, så den ble mørkere[;)]

ORIGINAL: Mayen82

ORIGINAL: MaiogSeptemberskatt

Takk for tips! *noterer*

Det er bare med sprøytepose ja, er smørkrem, lagde dobbel porsjon og hadde litt mer sjokolade i den ene, så den ble mørkere[;)]

Sprøytepose ja! Haha, hva var det jeg kallte det KakeSPRUTER???
Men da skal jeg hvertfall prøve meg til uka! Å bake bamsekake . kan bli spennende!

Back
Topp