bake til jul

rita.

Elsker forumet
ja.. hva skal dere bake til jul?

Det har jeg begynt å tenke på nå :D  Er så gøy å forberede seg til jul:D og tenkte kanskje jeg fikk noe tips til flere sorter å bake, fra dere :)
 

Dette pleier vi å bake til jul (mest mannen min som baker, men jeg assisterer)

pepperkaker
sirupsnipper (ikke hvert år)
skriverfruens kaffekaker
colakaker (svensk oppskrift, tror jeg)
peppernøtter
+ diverse konfekt

 
jeg er dårlig på å bake til jul.. dessuten skal vi hjem til mamma og pappa julehelga..

men kanskje vi skal prøve å få laget litt nå, når mini tross alt er 2 år og kanskje skjønner litt av bakinga :D
 


Surrehøna skrev:

Dette pleier vi å bake til jul (mest mannen min som baker, men jeg assisterer)

pepperkaker
sirupsnipper (ikke hvert år)
skriverfruens kaffekaker
colakaker (svensk oppskrift, tror jeg)
peppernøtter
+ diverse konfekt




Colakaker blir det her også :D De er såååå gode!
Men hva er skrivefruens kaffekaker?
 
Skal innrømme at jeg sjeldent baker julekaker, men det er vel mest fordi vi ikke feirer jul hjemme og kakene skal jo spises opp. Kanskje det blir noe pepperkakebaking :)
Men hjemme pleier min mor å diske opp med noen 'gode, gamle' som feks:
Sandkaker
Negerkongens nøtteruter (som nå sikkert ikke 'får lov' til å hete det lenger)
Raggsokker
Pepperkaker
Silkekaker
Smulteringer 
Så pleier de alltid å få sirupstynnkaker, men det er ikke jeg noen fan av.
Det er de jeg kommer på i farten. Kjenner jeg må få oppskriften på noen av de... :)
 
Her blir det:

-Havreflarn
-Brente mandler
-Pepperkaker
-Sjakkruter

Og så har jeg lyst på sånn risboller eller hva det heter, puffet ris blanda med sjokolade :)
 
Har planer om å bake rundstykker, pepperkaker og en eller annen kake
 
skal bake kakemenn ( julemanna) og sjakkrute. Ellers er jeg ikke helt sikker enda. Vi kose oss til barnetv med julekaker og frukt hele desember. Ikke mye da men litt. Syns tiden før jul er den beste:) desember er til for å nytes fra første dag:)
 
Vi reiser også hjem til jul, så baker ikke så mye til jul. Det blir så dumt når det ikke blir spist opp. Men jeg synes det er så koselig med pepperkaker i vinduene og den gode lukta, så jeg kjøper pepperkakedeig på IKEA og lager hjerter til vinduene. Noen ganger lager vi også pepperkakehus.

Kanskje jeg skal prøve meg på litt konfekt, inspirert av surrehøna. Det er jo fint å gi bort i gaver også :)

Hørte en gang at kokesjokolade ikke var bra for gravide, men har ikke funnet det noe sted. Så jeg håper det var noe tull bare :)

Når begynner dere å bake?
 
Solstrålende: Det er så mye rart folk sier om hva man kan og ikke kan spise når man er gravid. Det står ikke i noen av de offisielle anbefalingene om at man ikke kan spise kokesjokolade. Bare kos deg med sjokoladen, du.
 
Det blir kakemenn og pepperkakehus med ungene i alle fall. Kanskje noen sjokoladekjeks. Får se hva jeg gidder, for her i huset blir det ikke spist alikevell..
 
Vi lager Mozart-kuler, pepperkaker og kakemenn. Feirer jul hos familiene våre, så er ikke vits å lage kaker i hauger og lass.

Dere som ikke har prøvd Mozart-kuler; de smaker hiiimmelsk :) Er også lette å lage.
 
Åhh, julebaksten er liksom det jeg gleder meg til....blir nok som vanlig :

* Kakemenn
* Sjakkruter
* Pepperkaker
* Jødekaker
* Berlinerkringe
* Fattigmenn
* Sjokoladedrømmer
* Havresjokokuler
* Risboller
*Sirupssnupper
* Julegodis


Og det blir nok som vanlig overhode ikke spist opp, har alltid igjen ca 50 % av julekakene :P (kanskje jeg i år bør lære meg å bake færre typer...)
 
NAM! det var mange herlige kaker over her :D Gleder meg så utrolig mye til å begynne med bakingen jeg :D
 
Vi feirer jul i Danmark med svigers,så de eneste kakene jeg baker og tar med er disse:

http://allrecipes.com/Recipe/Soft-Sugar-Cookies-IV/Detail.aspx



MMMMMMMMMMMMMM!!! Knallgode.

Jeg lager grønne,rosa,røde,blå..

Ungene elsker de.

Lager en 60-70 kaker og tar med,og det går max 2 dager,så er de borte,så tror jeg må lage fler iår
 
Her baker jeg kun Krumkaker i år tenker jeg.. Sist gang jeg jeg var gravid bakte jeg MYE til jul og fikk svangerskapsdiabetes så får prøve å holde  igjen litt i år---
 
Back
Topp