Bake til en diabetiker

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
En i familien har akkurat fått diagnose diabetes type 2. I helga skal vi i et selskap så jeg tenkte å bake noe for diabetikere. Noen som har en god oppskrift på noe?

Klassikeren fra gammelt av er vannbakels.

Jeg har bakt kake som vanlig men brukt natren dråper i fløten for å lage bløtkake, mamma har brukt smart sweet når hun baker kake men får ikke tak i det lenger.
(min mor har altså kosrholdsregulert diabetes 2)

Vestlandslefser med sukker og kanel, lager noen med natren og kanel.

Sukkerfri vaniljeis, den er faktisk god, vafler kan lages med natren i stedet for sukker.

akkurat kaker er litt vanskelig uten sukker fordi sukkeret har en effekt i å faktiske få kake-konsistensen og utenom smartsweeet har ikke mamma funnet noe annet som ga vellykket kake, altså type "sukkerbunn" så vidt jeg vet. Hun har laget med 50/50 sukker og annen alternativ søting også en periode.

Vafler og is er lettere å få til
Litt havre eller rug (advarsel, rug kan gi litt grønnlig farge) i røren er et ekstra gode for blodsukkeret. Ikke bytte alt melet, bare litt av det. Finmalt havremel og finmalt rugmel er dine greier å blande i boller og vafler og annen gjærbakst

Linda stuhaug har gode oppskrifter på suksessterte og pavlova uten sukker (marengskake heter den vel egentlig). De pleier falle i smak hos oss, både hos han med dia og de uten [emoji4]

Ostekake er vel også ganske lett å få sukkerfri, er bestandig en variant av den sommhavner på bordet når svigermor lager lavkarbokake :p

Takk dere :) om jeg lager feks vafler eller kake og bruker banan i er det ok? Og ikke bruker sukker i? Havremel i vafler og boller et jo kjempegodt.

Pavlova og isyeksje uten sukker hehe har ikke tenkt det før men det kan jo bli bra!

Tips til god sukkerfri sjokolade?

Takk dere :) om jeg lager feks vafler eller kake og bruker banan i er det ok? Og ikke bruker sukker i? Havremel i vafler og boller et jo kjempegodt.

Pavlova og isyeksje uten sukker hehe har ikke tenkt det før men det kan jo bli bra!

Tips til god sukkerfri sjokolade?

Banan er én av de fruktene (ved siden av druer) som inneholder mest fruktsukker/karbohydrater per frukt/100 gram og sånn sett er det ikke ideelt med akkurat den frukten. Kan du ikke spørre vedkommende hva h*n mener er greit? Ellers er de ulike søtningsmidlene helt greie å bruke i for eksempel vafler.

"Sukkerfri" sjokolade er egentlig ikke spesielt bra. Flere av dem inneholder store mengder sorbitol og andre søtningsmidler med samme endelse, -tol. Alle disse er energigivende og øker blodsukkeret. Dessuten kan man få vondt i magen..... ;) Om man velger helt mørk sjokolade og spiser et par biter er det ofte like greit tror jeg.

Mamma lagde alltid vannbakkels med krem når kameraten til pappa var på besøk

Back
Topp