Bake melkefritt

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Noen som har gode tips når eg skal bake f.eks boller uten melk? Mitt gutt drikker havremelk og eg har brukt den til å bake med, men eg synes at bollene blir så tørre :-/ Eg baker jo mange og fryser ned og eg synes de holder seg dårlig. Bruker og margarin uten melk og salt. Har akkurat samme oppskrift til vanlige boller og de blir IKKE sånn. Har prøvd både melkefrie oppskrifter og vanlige med melk og byttet ut det melkeholdige med melkefritt  

Har noen gode råd? 

Prøvd med soyamelk? Den er fetere? Kaker kan du med fordel prøve å ha noe youghurtlignende i.

Har ikkje prøvd soyamelk, det var lurt viss eg får lov av legene. Fått beskjed om å være forsiktig med soya pga fare for allergi, men tror det skal gå bra. det var lurt, tusen takk :-) 

Vann kan eg og prøve, er redd de skal bli smakeløse pga smøret er så smakløst, men det skal absolutt prøvest :-) Tusen takk! :-) 

Jeg ville kjøpt en boks kokosmelk. Det er jo kjempegodt, ikke som drikke, men i matlaging. Så det funker sikkert bra i baking og, og gir en litt mild kokossmak.

Kjempe gode tips, eg har brukt eplejuice i muffins før og det blir veldig bra :-) Saftig og godt. Kokosmelk er jo søtt og blir sikkert godt i søte ting som boller og kaker :)

En av de bollemiksene som du bare har vann og gjær i, er melkefri.. Lurer på om det er den fra møllerens..

Vi bruker bare den, og syns den er kjempegod!
Bare et lite tips... :)

mange fine oppskifter på det søte liv, der kan man velge bort enkelte ingredienser.

Eg bakte alltid bollane enten med havremelk og soft spesial (bedre smak enn melange utan melk og salt) eller med vatn og olje. Merka ikkje forskjell eg... Brukar alltid denne oppskrifta:

800 g mjøl
150 g sukker
2 ts kardemomme
1 pk gjær
4 dl melk/havremelk/vatn
200 g smør/margarin eller 2 dl nøytral matolje.

Har laga "alt" utan melk, har alltid bytta ut melka med havremelk og smøret med soft spesial eller olje. Til og med graut, bløtkake og riskrem kan lagast (sjølv om det ikkje smakar heilt likt med melkefri krem). Det er vel berre ost og smørkrem (til kaker) eg ikkje har funne/klart å lage noko ordentleg brukbart alternativ til.

RLD skrev:
Noen som har gode tips når eg skal bake f.eks boller uten melk? Mitt gutt drikker havremelk og eg har brukt den til å bake med, men eg synes at bollene blir så tørre :-/ Eg baker jo mange og fryser ned og eg synes de holder seg dårlig. Bruker og margarin uten melk og salt. Har akkurat samme oppskrift til vanlige boller og de blir IKKE sånn. Har prøvd både melkefrie oppskrifter og vanlige med melk og byttet ut det melkeholdige med melkefritt  

Har noen gode råd? 

tørre?? her blir bollene supersaftige av havremelken! :) syntes nesten de ble tørrere når jeg brukte melk. har samme erfaring med alt annet jeg nå baker med havre, og ikke vanlig melk. eneste vi bruker soya til her nå er sauser og supper. :)

min oppskrift på boller er
100g smør
1pk gjær
0,5 liter havremelk
70g sukker
2ts kardemomme
rosiner
1egg
evt litt salt

mel til passe, har deigen løs, gjør det samme til rundstykke,dropper sukker og kardemomme.

Back
Topp