Bag med sikkerhetsnett..

Bruker552mar

Forumet er livet
Eller boxette.. Er det fortsatt lov å bruke i Norge?

Ja, men det frarådes på det sterkeste å bruke det.
(Men noen få med veldig premature barn har jeg hørt rykter om at ikke har noe annet valg fordi respiratoriene ikke er ferdig utviklet enda og det er fare for kveling. Disse får da beskjed om dette på sykehuset)

Det er jo sykt.. [:o] Trodde nemlig det var ulovlig..

(Og her sitter vi å krangler og gneller til hverandre om hvilken vei våre (tross alt) godt sikrede barn sitter.. [:)])

ORIGINAL: chantonet

hvorfor går det ikke an å bruke noe sele eller noe OPPI bagen som er fast i bagen. ( yes i know, er ganske smart ) sikkert ingen andre som har tenkt på det før og sikkert en grunn til at det ikke finnes.

men hvorfor går ikke det ? det har jeg tenkt på maaaaangen ganger...

Det er det i boxette, men det holder ikke mål alikevel dessverre.

fikk brev fra en levrandøren at det var tilbud på bagnett.. tenkte med en gang på om de skulle forby det, at derfor dumper de prisene for å bli kvitt dem[8|]hmm...

Vi blir daglig oppringt av folk som vil leie boxette til ferieturen nå. Men selv om vi leier ut, så fra råder vi det på det sterkeste å bruke det, så må det bli opp til foreldrene å bestemme om de like vel vil bruke det.

Vi kan dessverre ikke nekte de, å leier ut, selv om sjefen vurderer å slutte å leie de ut.

Jobber heldigvis på en butikk der vi er opptatt av å gi riktige råd om sikring av barn i bil, men jeg syns det kunne vært mye bedre, men en må vist dessverre tenke bedrift også.[&o][>:]

ORIGINAL: Helene Harefrøken

(Men noen få med veldig premature barn har jeg hørt rykter om at ikke har noe annet valg fordi respiratoriene ikke er ferdig utviklet enda og det er fare for kveling. Disse får da beskjed om dette på sykehuset)
Man får jo ikke me seg barnet hjem føre det er "friskt" vel. Det var aldri noe spørsmål om jeg hadde bilsete når jeg fikk me meg sara hjem...

Men di snakka om å sende med Kamilla hjem selv om ho måtte ha oksigen tank/respirator, var det disse barna du tenkte på kanskje?

Ett nyfødt barn skal toppen sitte 20 min i bilstolsete, dette er pga hoftene,(og respirasjonen vil jeg tro) så hvis en må på lengre bilturer er det anbefalt å bruke nett. Hvis en tenker sikkerhet i kolisjon er definitivt bakovervent stol best.

ORIGINAL: talata

Man får jo ikke me seg barnet hjem føre det er "friskt" vel. Det var aldri noe spørsmål om jeg hadde bilsete når jeg fikk me meg sara hjem...

Men di snakka om å sende med Kamilla hjem selv om ho måtte ha oksigen tank/respirator, var det disse barna du tenkte på kanskje?

Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg kan vise deg hvor jeg har det fra, fra NTF.se(TT sin søsterorganisasjon i Sverige):

Observera att babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsatser ger ett betydligt sämre skydd än bakåtvänt åkande. De bör därför endast användas om funktionshinder eller andra särskilda behov föreligger. Rådgör i så fall med läkare.

Linken: http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22267

ORIGINAL: talata

Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg kan vise deg hvor jeg har det fra, fra NTF.se(TT sin søsterorganisasjon i Sverige):

Observera att babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsatser ger ett betydligt sämre skydd än bakåtvänt åkande. De bör därför endast användas om funktionshinder eller andra särskilda behov föreligger. Rådgör i så fall med läkare.

Linken: http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22267
ahaaaaa - ja jeg bare lurte... Det kan jo være at di hadde sagt vi måtte bruke bag på Kamilla hvis vi sku hatt ho me hjem..... Men det var i hvertfall aldri noe spørsmål om det når vi tok me sara hjem, men ho var jo da "friskmeldt"

ORIGINAL: Nubbe

Ett nyfødt barn skal toppen sitte 20 min i bilstolsete, dette er pga hoftene,(og respirasjonen vil jeg tro) så hvis en må på lengre bilturer er det anbefalt å bruke nett. Hvis en tenker sikkerhet i kolisjon er definitivt bakovervent stol best.

Har du linker til noe av dette, da det ikke stemmer med NOE av det jeg har hørt de siste årene..?

De fleste babyer SITTER ikke i bilsetene, men ligger i dem.. De siste årene har det skjedd en rivende utvikling slik at vekten ikke hviler på sete/hofter lenger [:)]

Det stemmer ikke.

En vanlig myte om bakovervendt babysete er at det er skadelig for ryggen til barnet å sitte der for lenge.
Dette medfører ikke riktighet, det er ikke påvist noen ryggskader fordi et barn har liggesittet i en bakovervendt bilstol.

På spørsmålet "Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?" på nettsiden til Trygg Trafikk bekrefter overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus at spedbarn ikke tar skade av å sitte i setet over lengre tid.

Det kan være en fordel å ta pauser ca. annenhver time slik at barnet får strukket litt på seg. Sover barnet trenger man ikke å vekke det for å ta en pause. Lytt til signalene barnet sender, barnet sier som regel i fra når det føler seg utilpass.

De har begynt å se bort i fra den 20.min regelen nå.

Stolene har blitt bedre og barna har mindre belastning på rygg og hofte. De fleste nyfødt stoler følger det med puter og div sånn at barnet har bedre støtte og ligge/sitter i stolen.

Et annet alternativ er å holde seg hjemme. De 3 første mnd så kjørte vi stort sett bare korte turer på rundt max 30.min og vi prøvde å la vær å ha med småen. Vi hadde en 2 timers tur med 2 ferger, men eller hold vi oss mest mulig hjemme.[:)]

Vet ikke om det fortsatt er lov.. men jeg brukte det til snuppa i en kort periode. Må si jeg syntes den var både praktisk og lett. Tok bare sikkerhetsnettet over liggedelen.

Men ga den tilbake (leide bare) når jeg fikk tak i en god bilstol til henne (en som hun ikke satt rakrygget), som også var CE godkjent.. slik var det den gang ja.

nei dette hadde jeg aldri gjort med dattera mi, å la henne ligge i en slik boks når vi kjører.. ungen e jo ikke fastspent og med en kolisjon så har ikke ungen sjangs i å overleve!!

Vi måtte bruke det helt til barnet var 37 uker, nettopp pga respirasjonen.

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: MarcElia

Har du linker til noe av dette, da det ikke stemmer med NOE av det jeg har hørt de siste årene..?

De fleste babyer SITTER ikke i bilsetene, men ligger i dem.. De siste årene har det skjedd en rivende utvikling slik at vekten ikke hviler på sete/hofter lenger [:)]

det er vel ikke pga hoftene, men ryggen. fysio sa at ryggraden er så myk og formelig og for lange turer ofte (de kan fort bli en stund for de som triller inne på kjøpesenter med bilstolen) kunne deformere ryggsøylen...[8|]
mange sier så forskjellig, vanskelig å si hvem som har rett. Uansett så er det ikke så veldig trygt å kjøre bil med de små uansett hvordan de er sikret. en påkjørsel bakfra i storfart knekker fort nakken til en baby i bakovervent bilstol... huff nei vi får holde oss hjemme[8D]

Det er i hjemmet ulykker skjer veit du![;)]

Men fra spøk til maskinpistol. Hvorfor ikke holde seg mest mulig hjemme?? Ihvertfall de første mnd til babyen. De har det best hjemme uansett. Er ikke så vanskelig å styre unna lengre turer, bare den ene reiser for å handle osv. Be folk komme til dere i stede, da slipper dere alt styret med å pakke ned og huske alt dere må ha med til babyen, og dere slipper å stresse dere opp så mye.[:)]

ja det er sant det, de fleste ulykker skjer i hjemme....hva med å sitte på trappa? telles det som hjemme eller ute?

Enig med deg ang det å være hjemme. Tror både slitne mammaer med søvnmangel og babyene har godt av ro jeg... men alle har jo ulike behov da så skal ikke si hva andre bør gjøre, men blir litt oppgitt over mødre som hele tiden er på farten og klager over grinete babyer

Ja, det er vel ingen som har sagt noen om trappa og hagen.[:D]

Nei, klart, må man så må man. Vi kjørte bil når han var liten også. Av og til så måtte jeg ta han med meg på handle tur, og han skulle jo på kontroll osv. Og jeg tror de færreste tar med seg barna på biltur bare for å ta de med.

Back
Topp