Bading?

Knøtt

Gift med forumet
Marslykke 2016
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
Hei, alle sammen! Nå i disse sommerferiedager, er det ok med bading? Saltvann, ferskvann, klor/basseng? Tenker hovedsakelig på bakterier og sånt... :)

Holde seg unna boblebad og basseng med en temp på over 34 grader.

Hold deg unna offentlige boblebad pga ekstrem bakterievekst i offentlige boblebad. Ellers er basseng i norge o.k. Sjø og vann er også o.k
Temperatur på 34 grader har jeg aldri hørt om, men at man skal være forsiktig med temp over 37* er vellkjent. Dette fordi det kan bli for varmt i livmora.
Er veldig interesert i kilder til 34 grader, med tanke på at man i norge kan få 37* vann som smertelindring før og under fødsel på norske sykehus, samt at alle jordmødre jeg har snakket med sier max 37 grader. Så vil gjerne vite hvis 37grader ikke er o.k, med tanke på at vi har badekar inne og boblebad ute som begge deler holder 37 grader når vi bader :-)
(Selvfølgelig skal man ikke være i så varmt bad over tid, de sier vel max 10min? Men det gjelder jo egentlig når man ikke er gravid også. Bare viktigere nå)

Last edited:
Tusen takk for svar alle sammen :) Det med boblebad var jeg klar over, men usikker på vanlig bading :)

Vanlig bading er helt greit!
Jeg gikk på vanngym for gravide hele svangerskapet sist, med jordmødre som instruktører :-)
Denne gangen kommer jeg til å bade nesten hver tirsdag, da jenta går på babysvømming :-)

Vanlig bading er helt greit!
Jeg gikk på vanngym for gravide hele svangerskapet sist, med jordmødre som instruktører :-)
Denne gangen kommer jeg til å bade nesten hver tirsdag, da jenta går på babysvømming :-)

Det hørtes utrolig koselig ut! Jeg må undersøke om det finnes vanngym for gravide her i området også :)

Jeg bader helt som normalt!

Der lærte jeg noe nytt :)

Vet du hvorfor?

Jeg leste noe om det når vi var på ferie, så spurte jeg legen min, som igjen hørte med jordmor og hun sa det stemte. Spurte aldri om noen kilde eller grunn, forholder meg bare til det jeg har fått beskjed om. Men det hørtes ut som at det kun gjaldt basseng/boblebad og ikke badekar.

Jeg leste noe om det når vi var på ferie, så spurte jeg legen min, som igjen hørte med jordmor og hun sa det stemte. Spurte aldri om noen kilde eller grunn, forholder meg bare til det jeg har fått beskjed om. Men det hørtes ut som at det kun gjaldt basseng/boblebad og ikke badekar.
Da har det kanskje litt med det jm fortalte meg sist da, om at bakterier trives så godt i rundt 36-37 grader, at i offentlige boblebad o.l så blir det fort for mye bakterier :-)
Så da fortsetter jeg me korte bad i varmt vann (36-37 grader), helt avhengig av det pga bekkenet :p

34 grader er den tempen de bruker i varmeskap for å gro bakterier. Den temperaturen samt offentlig bad gir perfekt grobunn for bakterier .

Sniker fra januar :) min jordmor sa at å sitte i boblebad 5-10 min om ganger er helt ok. Man må passe på å ikke bli overopphetet, da det er veldig ubehagelig for den lille i magen, og sikkert ikke så veldig bra over lengre tid.

Det med bakterier stemmer, men det er først etter at slimproppen et gått, da skal man ikke bade i noe offentlig pga bakterier. Nå er det lukket og stengt der nede :)

Men tydlig at det er mye forskjellig info, jeg vet ikke hva som stemmer og ikke :-/

Jeg har store planer om å bo i bassenget neste uke hvert fall :)

Boblebad holder jeg meg unna når det er 30 grader uansett :)

Sniker fra januar :) min jordmor sa at å sitte i boblebad 5-10 min om ganger er helt ok. Man må passe på å ikke bli overopphetet, da det er veldig ubehagelig for den lille i magen, og sikkert ikke så veldig bra over lengre tid.

Det med bakterier stemmer, men det er først etter at slimproppen et gått, da skal man ikke bade i noe offentlig pga bakterier. Nå er det lukket og stengt der nede :)

Men tydlig at det er mye forskjellig info, jeg vet ikke hva som stemmer og ikke :-/

Det gjelder visst første trimester også.

Det gjelder visst første trimester også.
Har også fått beskjed om at "bakteriebomber" som offentlige boblebad og utenlandske badebassenger o.l gjelder fra starten av, selv om det er lukket inn til fosteret, fordi det kan være såpass mye bakterier at det ikke er bra for livmortappen og skjeden osv alikevel. Kan føre til infeksjoner så vidt jeg har skjønt.
Vi har jo boblebad utendørs hjemme, og jeg er utrolig nøye med å bytte vann ofte og rengjøring og vannhygiene nå i svangerskapet :-)

Back
Topp