Badetøy - sol og sommer

ToGo

Glad i forumet
Jeg skal til sydligere strøk i april. Bikiniene jeg har nå passer neppe på overdelen og bikinitrusrne er nok litt for små/trange. Noen som har tips til badedrakter som holder mage og pupper på plass. Evt. Bikinier som er gode? Finnes det eget badetøy for gravide? Jeg vil også høre fra de som har vært gravide før om hvorfor de foretrakk bikini eller badedrakt. Er det noe i veien med å skulle sole seg når man er gravid? Påvirker det bebissen på noen måte?

Ut i fra det jeg las sommeren for to år siden skal man unngå å bli for varm, ta pause ofte, drikke mye og gjerne dekke til magen.
Om du blir overopphetetet og babyen også blir det kan den bli stresset.

Men hvor mye er for mye er vanskelig å si, må vel vare føle seg fram.

Mamma og svigermor synes dette var litt tåpelig og sier at det var ikke slik når de gikk gravide, da var det bare å sole seg så mye man ville...

Jeg skal også til sydligere strøk. Jordmor sa jeg skulle bare kose meg som normalt i solen, men at jeg kanskje ville oppleve å ikke holde ut varmen like bra som tidligere.

Jeg googlet etter badetøy i går og de hadde noen som så fine ut jollyroom.no [emoji4] Men har ikke prøvd. Det går nok helt fint å dra til varme strøk som gravid for de blir jo gravide der nede også[emoji3]

Jeg skal også til sydlige strøk i begynnelsen av april. Ikke bekymret for varmen, men tenker nok at jeg er litt forsiktig med å bli for varm, uten at jeg tror det er ett problem i april.

Jeg foretrekker bikini, for det første fant jeg ingen badedrakter som satt fint over magen, de ble dratt over brystet. Så tenker jeg at bikinien enkelt også kan brukes etter fødsel, blir ikke plutselig stor når magen forsvinner. Jeg kjøpte bare en vanlig bikini i større størrelse (ved forrige svangerskap) og har hentet den fram igjen nå. Gikk for en med litt stabilitet rundt brystet og det anbefaler jeg! Godt at den sitter godt.

Jeg kjøpte badedrakt for gravide på zalando da jeg var gravid. Og kjøpte etter fødsel en fra Boob. Denne kan brukes både mens man ammer og er gravid. Kan anbefales.

Kan være greit å ta det litt rolig på solingen. Bruk helst spf 50 hvis du vil unngå pigmentflekker. Jeg fikk en deilig brun pigmentbart sist jeg gikk gravid, selv om jeg smurte meg godt og bare var her i Norge.. og nå kommer den tilbake hver gang sola titter frem ;p skal sies at jeg har en del pigmenter i huden da, som sikkert forsterker det :)

Last edited:
Jeg var i varmen i uke 25 sist, fikk beskjed om å ikke sole meg veldig mye og bruke høy solfaktor pga fare for pimentflekker. Hadde ingen problemer med varmen :) jeg brukte bikini, men bare fordi den fortsatt passet :p

Viktig det et par stk over her sier om pigmentflekker. Lest at det anbefales høy faktor til gravide og noe mindre soling for å unngå pigmentflekker. Kjenner noen som har fått stygge pigmentflekker også i ansiktet i graviditeten. Anbefales å være litt forsiktig med solingen!

Dette pigmentflekker var jeg ikke klar over. For meg er det ikke så viktig å bli brun lenger, så jeg skal holde meg mye i skyggen. Hvor høy er høy faktor da. Snakker vi 30 liksom eller enda mer?

Jeg var nettopp på Gran Canaria i 2 uker. Jeg solte meg og badet hver dag. Smurte meg med faktor 30 hele turen. Fikk likevel en fin og god brunfarge[emoji1] Og ingen pigmentflekker. Fikk beskjed av jordmor før turen at jeg konne sole meg som normalt, men måtte passe på å ikke bli for varm. Er mamman varm så er baby varm, en god huskeregel[emoji4] Jeg løste dette med å bade ofte. Det var heller ingen problem å sole magen i følge jordmor.

Dette pigmentflekker var jeg ikke klar over. For meg er det ikke så viktig å bli brun lenger, så jeg skal holde meg mye i skyggen. Hvor høy er høy faktor da. Snakker vi 30 liksom eller enda mer?

Jeg brukte 30, men fikk som nevnt over pigmentflekker likevel. Ville brukt 50, iallefall i ansiktet :)

Jeg så denne badedrakten på Cubus forleden: https://cubus.com/no/7130234_F990#
Er vel mer bilring-skjuledrakt enn mammadrakt, men det ekstra stoffet på magen kan kanskje sitte fint over en ikke alt for stor babymage også?

Oi! Den var fin! Men hadde aldri i verden hatt sjanser for å presse inn magen i den der! Her går det nok kun i bikini om jeg skal bade nå.

Change pleier å ha noen lekre bikinier[emoji4] Men de koster da...

Alle mine bikinier er fra Change. De er utrolig god kvalitet! Elsker dem! Hatt de i noen år nå, skyller de godt etter klorvann og vasker de på finvask, og de ser fortsatt helt nye ut. Til og med den sorte har ikke mistet fargen noe.

Alle mine bikinier er fra Change. De er utrolig god kvalitet! Elsker dem! Hatt de i noen år nå, skyller de godt etter klorvann og vasker de på finvask, og de ser fortsatt helt nye ut. Til og med den sorte har ikke mistet fargen noe.
Så bra! Sikkert like god kvalitet der som på undertøy. Elsker de bh'ene[emoji7]

Så bra! Sikkert like god kvalitet der som på undertøy. Elsker de bh'ene[emoji7]

Kjøper bare undertøy og bikini på Change. Kun badedrakt jeg kjøper annet sted, men det er fordi jeg ikke vil ha bue bak, men kryss bak på badedrakt, liker da mer typen til å svømme fort i (tidligere svømmer). Nå er det kun bikini som gjelder om jeg skal bade, skal ikke akkurat slå noen rekorder med min nye aerodynamiske kropp [emoji12]

Kjøper bare undertøy og bikini på Change. Kun badedrakt jeg kjøper annet sted, men det er fordi jeg ikke vil ha bue bak, men kryss bak på badedrakt, liker da mer typen til å svømme fort i (tidligere svømmer). Nå er det kun bikini som gjelder om jeg skal bade, skal ikke akkurat slå noen rekorder med min nye aerodynamiske kropp [emoji12]
Hehehehe ja bikini er nok best. Mest plass til magen hehe[emoji7]

Back
Topp