Badestol/støtte til badekar

Tintin

Betatt av forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei jenter!

Vi har badekar hjemme og har derfor ikke gått til innkjøp av badebalje til lille. Har dere noen anbefalinger til badestol/støtte som man kan bruke til nyfødt i vanlig badekar? Er det fler som går for samme løsning som oss? :)

Sniker
Anbefaler en liten balje og nyfødtstøtte heller enn det store badekaret i starten :) men badekar er kjempegøy fra de kan sitte selv feks i en badestol rundt 7-9 mnd. Vi har hatt Stokke badekar med nyfødtinnlegget. Det finner du masse av brukt på Finn også :)
Man kan også bade sammen med den nyfødt o badekaret da, det er veldig koselig, men krever jo masse vann og litt mer tid enn å fylle balje. Har du en stor vask på badet kan de bades der også. Vi har liten vask men skyller alltid babyen under vasken ved bæsj.

Sett på YouTube at de bare legger et håndkle i bunnen av badekaret og og fyller det opp to cm med vann! Har ikke prøvd selv, men de sier det fungerte vel så bra som en egendesignet balje for babyer hehe

Anbefaler balje med stativ evt om du har stor vask på badet å bade i vasken. Greit å få de litt opp i høyden :joyful: så bade i badekar når de blir store nokk til å sitte med sånn bøyle/stol greie. Vet det ikke var svar på spørsmålet, bare hørtes fryktelig tungt ut å sitte å holde de i et badekar :hilarious:

Den her står av seg selv da, så denne kan du fint bruke i et badekar :)
Nyfødt blir fort kalde, så de trenger at det er endel vann i badebalje/badekar. Tenk deg den varmen som er i type "behandlingsbassengene" i svømmehallen. Ha en gulpeklut i vannet som du legger (våt altså) på den nyfødtes mage, det hjelper om de føler seg utrygge i vannet. Man får for øvrig også opplæring i å bade i balje/stor vask på sykehuset før man reiser hjem

https://www.barnashus.no/yngri/nyfo...KrrlsXn7EqVAhL6ZIj19_A3J75GD1NsxoCKMIQAvD_BwE

Så for meg at det kanskje fantes noe nyfødtstol/støtte som man kunne bruke til badekar (slik at du ikke nødvendigvis trenger å holde de oppe med hånden). Men da skal jeg lese litt mer på nettet og eventuelt vurdere badebalje :)

Den her står av seg selv da, så denne kan du fint bruke i et badekar :)
Nyfødt blir fort kalde, så de trenger at det er endel vann i badebalje/badekar. Tenk deg den varmen som er i type "behandlingsbassengene" i svømmehallen. Ha en gulpeklut i vannet som du legger (våt altså) på den nyfødtes mage, det hjelper om de føler seg utrygge i vannet. Man får for øvrig også opplæring i å bade i balje/stor vask på sykehuset før man reiser hjem

https://www.barnashus.no/yngri/nyfo...KrrlsXn7EqVAhL6ZIj19_A3J75GD1NsxoCKMIQAvD_BwE
Den så smart ut! Kan den brukes i vanlig badekar, selv om det står at det er til badebalje?

Så for meg at det kanskje fantes noe nyfødtstol/støtte som man kunne bruke til badekar (slik at du ikke nødvendigvis trenger å holde de oppe med hånden). Men da skal jeg lese litt mer på nettet og eventuelt vurdere badebalje :)
Den veivalsa linker til kan brukes i et vanlig badekar så lenge det er sugekopper som holder den på plass. Problemet er at du må ha mye vann for et kjapt lite bad når den lille kroppen skal nedi et så stort kar. Derfor er det litt enklere med en balje. Den kan du jo sette oppi badekaret hvis plass er et problem, men jeg anbefaler en balje med stativ. Det er mer skånsomt for deg og ryggen din. Nå baby sitter stødig selv er det enklere å bruke et badekar eller balje på gulvet :)

Den så smart ut! Kan den brukes i vanlig badekar, selv om det står at det er til badebalje?

Ja, denne står av seg selv, så det kan den gjøre :) Du kan evt se på den i butikk og dobbeltsjekke at den står av seg selv. Stokke sin nyfødtinnsats festes jo på kanten av badebaljen, mens denne har en annen konstruksjon hvor den ikke festes på badebaljen. Men antar at den er mer stabil i en balje kontra et stort badekar så bare for ikke å få klager på sikkerhet osv. skrives det vel ikke at den er for badekar ;) Men du er jo der hele tiden og passer på, så jeg kan ikke se hvordan den ikke kan passe i et badekar :)
De jeg kjenner med badekar har for øvrig brukt stokkebaljen i badekaret for å slippe å bruke så mye vann. Vi har ikke hatt stativ til vår balje, det har gått fint :)

Bare vite at disse er svært glatte når du har en våt nyfødt oppi, så du må fortsatt støtte mye selv dessverre. Vi har hatt en liten balje oppi badekaret til nyfødtperioden til de gangene vi gav et bad.

Men spedbarn skal helst ikke bade så ofte. Det vi gjorde aller mest med begge våre var å ta dem i dusjen med oss. De eeeelsket det, og sovna veldig ofte oppå skulderen mens vannet masserte ryggen:love7 til å begynne med, gjorde den ikke-dusjende av oss baby klar mens den som dusja fikk vaska seg selv først. Så tok vi inn baby og dusjet den, og den ikke-dusjende tørket av baby mens den som dusja tørka seg selv. Når de ble litt større og tålte å ligge litt i bare bleia med teppe oppi vippestol/babynest, så gjorde vi det samme, bare alene. Dusja oss selv, så tok av bleia og tok baby i dusjen:)

du kan fint bruke et nyfødt sete som står av seg selv, det gjorde vi i vårt badekar :angelic: badet, dusjet også endel med baby :dummy:

Vi har ikke mindre enn to badekar i huset, men har likevel brukt Stokke-balja vi arvet. Vi har ikke brukt noen innsats, babyen ligger der så kort tid uansett at vi har følt vi har hatt mer kontroll ved å ha baby liggende på den ene arma og vaske med den andre. :) Som flere sier, behov for mindre vann og bedre kontroll er nøkkelord i valg av babybalje over badekar til å begynne med!

Vi har ikke mindre enn to badekar i huset, men har likevel brukt Stokke-balja vi arvet. Vi har ikke brukt noen innsats, babyen ligger der så kort tid uansett at vi har følt vi har hatt mer kontroll ved å ha baby liggende på den ene arma og vaske med den andre. :) Som flere sier, behov for mindre vann og bedre kontroll er nøkkelord i valg av babybalje over badekar til å begynne med!
Vi brukte også armene fremfor babysetet, men mest fordi jeg syns baby var i ferd med å skli ut av det hele tiden og lå veldig med haka på brystet o_O Likte det ikke. Gjorde også som nevnt over her etterhvert, å dusjet med baby! Det var koselig :Heartred Men misunnelig på dere som har badekar, høres koselig ut å bade sammen også!

Vi brukte også armene fremfor babysetet, men mest fordi jeg syns baby var i ferd med å skli ut av det hele tiden og lå veldig med haka på brystet o_O Likte det ikke. Gjorde også som nevnt over her etterhvert, å dusjet med baby! Det var koselig :Heartred Men misunnelig på dere som har badekar, høres koselig ut å bade sammen også!
Det er veldig koslig å bade med babyen når baby har blitt større! Forøvrig har jeg også opplevd, ikke mindre enn tre ganger, å plutselig bade i bæsj, så det har definitivt flere sider.:yuck::hilarious:

Back
Topp