Back from the doctor

Jaybird

Gift med forumet
Tilbake fra legen. Det var spesiellt^^. Han brukte blandt annet 10 minutter på å ringe til sykeshuet og prøve å få tak i sjefen på gyno. Men fikk bare tak i vakthavende. Diskuterte litt med han og så var det gjort.
Samtalen startet sånn: "Jeg har en 20år gammel kvinne her med 2 sa bak seg, som er rhesus minus og er påvist anti D, noe spesiellt jeg bør tenke på".

Så snakked vi litt om det. Målte blodtrykk og det var ok. Så begynte han å snakke om tidlig ul i uke 10-12. Men ombestemte seg plutselig og ba meg komme tilbake til han om 3 uker ( I uke 8-9) for en Ul. Han har maskin i rommet ved siden av kontoret sitt:D Gleder meg til om tre uker!

Haha, han sa han var like spent som meg på de neste ukene. Er det noe man skal tolke som positivt? Er visst en av de første rhesus minusene hans^^. Menmen, verdens beste lege<3. Så gleder meg vilt til om tre uker!

Ps: Han ville ikke ha urinen min! og jeg som hadde funnet noe å ha den i til og med!

Tvi tvi da,  og lykke til på ul[:)][:)]

Herlig! Lykke til på UL :)

De fleste er rhesus positive (blodtypen). Når du er rhsus minus så mangler du ettellerannet. Gjør egentlig ikke noe spesiellt.

Men man må få sprøyte etter hvert svangerskap, fullført eller ikke. For hvis blodlegemene til barnet smitter over til mor eller visa versa, så begynner mor å lagge antistoffer mot ungen.
Anti D er "vaksinen" man får så man ikke skal lage antistoffer. Men har man det fra før, så er det antistoffer der alt, eller noe sånt. Er som med influensavaksine. Man sprøyter inn influensa, for å hindre influensa.

Er i hvertfall sånn jeg har forstått det^^

Hvordan finner en ut om en har kræsj ift pos og neg?

Når du er hos legen så tar han blodprøver av deg;) Hvis han ikke alt har blodtypen din i journalen, så sjekker han om du er rhesus min eller positiv. Er du min, så tester de litt mer for å sjekke antistoffer osv=)

Men nå skriver jeg utifra min forståelse av det=P. Så kan hende det er mye som ikke er heeeeeelt riktig^^

ORIGINAL: Jaybird

De fleste er rhesus positive (blodtypen). Når du er rhsus minus så mangler du ettellerannet. Gjør egentlig ikke noe spesiellt.

Men man må få sprøyte etter hvert svangerskap, fullført eller ikke. For hvis blodlegemene til barnet smitter over til mor eller visa versa, så begynner mor å lagge antistoffer mot ungen.
Anti D er "vaksinen" man får så man ikke skal lage antistoffer. Men har man det fra før, så er det antistoffer der alt, eller noe sånt. Er som med influensavaksine. Man sprøyter inn influensa, for å hindre influensa.

ååå[;)] Takk for svar [:D]

Var sikkert ekstremt forvirrende=P.

så heldig du er som har en hyggelig og forståelsesfull lege, sånt liker vi[;)]

lykke til på UL...blir sikkert stas![:D]

og d med rhesus pos og neg...j har forstått d slik som deg jeg og...

Takk=)
Var veldig komplisert syns jeg=P. Men jeg tror jeg fikk med det viktigste. hehe

Så godt at du får bra oppfølging.
også så heldig som får tidlig ultralyd! Kjempe misunnelig!

ORIGINAL: Jaybird

er riktig det du sier.. mamma har det samma som deg [:)]

Jeg er resus minus og etterspurte sprøyte etter forrige fødsel. De sa jeg ikke trengte å ta den da gullet også var resus minus....

Det er sant=) Trenger det bare når ungen er rhesus positiv. Når den er rhesus minus så danner ikke mammas kropp antistoffer, siden det ikke er noe annerledes=). Men hvis en eks. aborterer så skal man ha det uansett, siden man ikke vet hva fosteret er.

ORIGINAL: FruStina

så flott med en lege som vil følge deg opp på den måten !!

Ja, jeg er veldig heldig. Han er veldig seriøs, veldig lite personlig. Men allikevel sjarmerende=)

Back
Topp