bacheloroppgave i barnevern

Looney

Forumet er livet
VIP
Skal snart begynne på Bacheloroppgaven i barnevern men har ikke bestemt tema enda. Noen gode forslag ute og går kanskje??

har ikke peiling på sånt, men det første som faller meg inn er: hva når barna får ett så godt forhold til avlastningsfamilien sin at det foretrekker og ønsker å bo der framfor sine egne foreldre.....................

ORIGINAL: vand

har ikke peiling på sånt, men det første som faller meg inn er: hva når barna får ett så godt forhold til avlastningsfamilien sin at det foretrekker og ønsker å bo der framfor sine egne foreldre.....................

Takker for tips[:)] Flere og kanskje for jeg har forløpig ikke snøring

hva skal man gjøre hvis barna VIL bo hos sine foreldre, på tross av at foreldra er uegna til å ta vare på dem?

Shit...det er kjip situasjon [&:]

ORIGINAL: Årolilja

Shit...det er kjip situasjon [&:]

jepp..opplevde det med "våre" avlastningsbarn......[&:]

Flere??

Dyttehjelp er forsåvidt ønskelig....

I praksisen min, jobbet jeg med ei som slet med selvskading, og ble frustert over at man ikke lærte mer om slike ting på skolen.
Så det endte med at jeg skrev bacheloroppgaven om selvskading...hvorfor det oppstår og hvordan man kan komme tilbake til et "normalt" liv etterpå :) Kjempespennende :)

Jeg skrev om det biologiske prinsipp i barnevernloven - og hvor sterkt dette egentlig står..
Masse god litteratur om disse temaene, bla Bunkholdt og Killen.
Jeg fikk et veldig godt resultat!!

Å så spennende[:D] Det er jo så mange interesante temaer å velge i...
"Hvordan bygges barns tillitt til voksne når dems egne foreldre ikke er egnet som foreldre"
"Er beredskaps hjem et bedre alternativ enn barnehjem? Og hvorfor?"
"Bør besteforeldre få foreldre ansvar der foreldrene svikter, eller er det bedre for barnet å fjernes helt fra familien?"
"Hvordan påvirkes søsken som omplasseres i forskjellige fosterhjem,av det å bli skilt fra den tryggheten som søsken kan gi?"
"Bør det gjøres lettere for skole vesenet å gripe inn i situasjoner hvor det mistenkes omsorgssvikt? Og hvor langt går taushetsplikten?"

Jeg går ikke tom for ideer her.. Gleder meg sånn selv til jeg er kommet like langt i utdanningen min[:D]

Masse lykke til og håper du finner et tema du kan jobbe med uten å gå lei[:)]

Vi har hatt en stor sak i familien nå, hvor mor er uskikket som omsorgsperson, og far er veldig ordentlig og har oppdratt 3 flotte barn fra før... Men det viser seg at det vi trodde var et barnevern istedet var et morsvern, og far ender opp med null rettigheter... Så mitt forslag er å belyse hvordan far blir ivaretatt der mor svikter som omsorgsperson...

Jeg belyste og satt spørsmål ved hvorfor så få saker som meldes inn til barnevernet kommer fra barnehager, som faktisk har meldeplikt

Jeg skrev om akuttplasseringer i beredskapshjem og da med hovedvekt på tilknytning. akuttplassering er stort og kjempe spennende tema syns jeg iallefall..
andre temaer kan være biologiske prinsipp, barnets beste, rus, seksuelle overgrep,behandlingsmetoder, fosterhjem, for eller mot akuttplassering..

Temaet jeg skrev om står det lite om i litteraturen. Det syns jeg var positivt, må værre kreativ selv med å bruke sammenlignbar litteratur osv..Har hørt om mange som skriver om "typiske temaer" har så mye fagstoff at de roter seg litt vill i den og klarer ikke å bruke den beste av litteraturen. Men der er det nok mange meninger!

ORIGINAL: lenemor

Jeg belyste og satt spørsmål ved hvorfor så få saker som meldes inn til barnevernet kommer fra barnehager, som faktisk har meldeplikt

Omtrent det skrev vi om i prosjektoppgaven vår i 2. klasse vi. Hvordan fungerer samarbeidet mellom barnevern og barnehage, og hvorfor kommer så få bekymringsmeldinger til barnevernet fra barnehage. Sendte og oppgaven til Anniken Hvitfeldt, og fikk masse skryt tilbake og takkf or gode råd og innspill[:)]

[:)][:)]

[8|]

ORIGINAL: markus03[url=http://

Å så spennende[:D] Det er jo så mange interesante temaer å velge i...
"Hvordan bygges barns tillitt til voksne når dems egne foreldre ikke er egnet som foreldre"
"Er beredskaps hjem et bedre alternativ enn barnehjem? Og hvorfor?"
"Bør besteforeldre få foreldre ansvar der foreldrene svikter, eller er det bedre for barnet å fjernes helt fra familien?"
"Hvordan påvirkes søsken som omplasseres i forskjellige fosterhjem,av det å bli skilt fra den tryggheten som søsken kan gi?"
"Bør det gjøres lettere for skole vesenet å gripe inn i situasjoner hvor det mistenkes omsorgssvikt? Og hvor langt går taushetsplikten?"

Jeg går ikke tom for ideer her.. Gleder meg sånn selv til jeg er kommet like langt i utdanningen min[:D]

Masse lykke til og håper du finner et tema du kan jobbe med uten å gå lei[:)]

Akkurat det er vel egentlig ganske enkelt. Dersom du som får en reel bekymring i kraft av din stilling (i vertfall i det offentlig) så er du pålagt å melde fra til barnevernet! -altså er taushetsplikten opphevet av annnen lovgivning på relevant info.

Mye man kan skrive om da!

Ville skrevet om noe som du brenner for. Om det handler om omsorgssvikt, flerkultur, forebyggende arbeid, tilknytning, osv.

Hva er grunnen til at du vil bli barnevernspedagog?

jeg skrev om forebygging av rus hos ungdom

Back
Topp