Bachelor i pedagogikk - hva jobber dere med?

Evig vikariat. Får ikke fast jobb noe sted. Ikke de andre jeg gikk på skole med heller. Noen har tatt videreutdanning og vi andre er vikarer i bhg, ppt og skole.

Hvorfor ta bachelor i kun ped? Da låser man seg jo til mye. Skal man jobbe på høgskole eller med forskning må man bygge på med master og doktorgrad. Hvis du bygger på med fag som norsk/matte/engelsk så kan du få jobb som lærer i grunnskolen. Man må ha 30stp i de overnevnte fagene for 1.-7.klasse og 60stp for 8.-10.klasse

Hvorfor ta bachelor i kun ped? Da låser man seg jo til mye. Skal man jobbe på høgskole eller med forskning må man bygge på med master og doktorgrad. Hvis du bygger på med fag som norsk/matte/engelsk så kan du få jobb som lærer i grunnskolen. Man må ha 30stp i de overnevnte fagene for 1.-7.klasse og 60stp for 8.-10.klasse
Jeg sitter å ser litt, blir ikke noe studie før neste høst uansett, så mye tid tenke. Aner ikke hva jeg vil studere, derfor jeg spør hva de jobber med :) men lærer er liksom ikke helt noe for meg..

Jeg ønsker meg egentlig noe innen ernæring, men finner ikke deltid eller nett/samlingsbaser studie på det her jeg bor :/ og usikker på jobbmilighetene der også... men ønsker noe hvor jeg kan jobbe med mennesker, og kanskje gjøre en forskjell, eller noe sånt :)

Last edited:
Hva med sosialt arbeid/sosionom?

Jeg har bachelor i ped, men bygde på med en master. Jobbet først som lærer, jobber nå i PPT.

Jeg sier bare en ting: IKKE ta utdanningen. Bare tull, ingen fordel i arbeidsmarkedet, vanskelig å få fast jobb.

Mange av de jeg gikk med jobber på NAV, eventuelt har tatt master. Jeg ble lei så har "bygd på" med regnskap og byttet felt.

Hei:) Vil du fortelle litt om hvordan det er å jobbe i ppt?:) Hva slags arbeidsoppgaver har du?
Det er veldig spennende og variert. Arbeidsoppgavene står godt forklart dersom du googler PPTs mandat, men i korte trekk utredning og kartlegging av barn som blir henvist, skrive sakkyndige vurderinger, veilede skoler, veilede foreldre osv. Anbefales!

Har en venninne som jobber som ped.leder i barnehage på disp. Hun har en master og en videreutdanning i tillegg da, og vurderer å ta ekstra fag for å bli barnehagelærer..

Har en venninne som jobber som ped.leder i barnehage på disp. Hun har en master og en videreutdanning i tillegg da, og vurderer å ta ekstra fag for å bli barnehagelærer..
Viktig å huske at hun ikke kan få fast jobb som ped.leder uten den ekstra utdanningen - og at det da er snakk om 2 år deltidsstudie (30 studiepoeng PR år)... har hatt folk innom som vikarer i barnehagen som bachelor i pedagogikk og det har virkelig ikke vært en lur utdanning da de gjerne blir for overkvalifisert som vikar samtidig som de er underkvalifisert for barnwhagelærerstillingene

Kjenner 5 stk med den utdanningen p.g.a vi studerte samme sted. Alle jobber nå som assistenter i barnehage og bare 2 har fast stilling.

Viktig å huske at hun ikke kan få fast jobb som ped.leder uten den ekstra utdanningen - og at det da er snakk om 2 år deltidsstudie (30 studiepoeng PR år)... har hatt folk innom som vikarer i barnehagen som bachelor i pedagogikk og det har virkelig ikke vært en lur utdanning da de gjerne blir for overkvalifisert som vikar samtidig som de er underkvalifisert for barnwhagelærerstillingene
Ja, hun jobber som sagt på disp, og kommer nok til å gjøre det så lenge hun vil. Men ja, er bedre å evt ta barnehagelærer utdannelsen med en gang hvis man vil jobbe i barnehage.

Back
Topp