Babyutstyr

L

Lykkesrus

Guest
Hei septembermammaer!:)

sitter her å tenker på om det er noe jeg mangler av utstyr eller som jeg kanskje bør vurdere å kjøpe. hva slags seng har dere kjøpt eller velger noen å la bebisen sove i baggen den første perioden siden det virker mer luntog trygt enn en sprinkelseng.. eller hva tenker dere?

Hva har dere handlet inn av utstyr, og hva ser dere som mest nødvenig å ha?:)
Greit med litt tips, når dette er min første:)
 
Hei!

Da storebror var baby sov han de første månedene inne hos oss. For det meste sov han i senga med oss, noen ganger putta vi vognbagen oppi senga fordi det var, som du skriver, lunt og godt, og til slutt delte vi bare senga i to ved å knyte sengeranden tvers over midt på senga :)

Sånn ellers noen ting vi ikke hadde klart oss uten:
- elastisk sjal (vevd sjal og mei tai litt senere)
- gulpekluter! Vi hadde skikkelig gulpeunge, men de er uansett kjekke til melkesøl osv.)
- masse små kluter da vi ikke bruker våtservietter
- helsetepper - vi pleide å svøpe han da han skulle sove, det funka fjell :)

Jeg kommer ikke på mer akkurat nå :)
 
Vi har valgt Troll Bedside Crib. Ei mye mindre seng, 45*90, enn vanlig sprinkelseng som kan settes inntil foreldresenga og ta ned den ene veggen. På den måten har man babyen rett inntil seg men fortsatt i sin egen seng, synes den virker veldig praktisk mht ammingen og sånn. Tror ikke jeg tørr å sove med henne i vår seng nemlig ;-)
 
Jeg tror og føler at den første tiden vil babyen trives best i vognbaggen, og regner kanskje med at det er den jeg kommer til å bruke også. Kanskje vente litt med å kjøpe senga enn så lenge.

Har dere kjøpt lekegrin til den første tia? eller noe annet? Er vel greit å ha noe i stuen som den kan ligge i mens man skal ordne småting i nærheten.
 
Vi hadde ikke og trengte ikke lekegrind da vi fikk første. Om det var noe jeg skulle tok jeg han som regel med meg, enten satt han i vippestolen eller så lå han på gulvet.
Denne gangen derimot har vi kjøpt lekegrind, dette fordi vi ikke er helt trygge hva storebror kan finne på :P
 
Vi har begynt å se hva vi mangler nå, men har heldigvis noe på plass. Lekegrind får vi låne, men hadde nok gått til anskaffelse av det uansett da det er praktisk å ha i den lille stua vår. 

Ellers er min vurdering om dagen i forhold til stelleplass. Vi har veldig lite bad så ikke mulighet til å ha stellekommode eller stellebord på badet. Blir til og med liten plass hvis vi bare skulle brukt gulvet... Regner med at det blir en løsning på stellekommode på soverommet til baby, men der er det ikke vann i nærheten. 

Ellers blir det nok en del ting vi setter på lista, men som vi ikke kommer til å skaffe før baby er født hvis vi trenger det. 
 
Ja, skjønner hvorfor du skaffet det med andremann da jaa...den eldste kan jo fort være litt påtrengene når det kommer en å stjeler all oppmerksomheten.
 
Vi har Stokke Sleepi, med minikit som skal brukes nesten fra starten av. Sist brukte vi vognbag i vuggestativ inne på vårt rom i starten, men syns det var litt tungvint å flytte den med ut/inn hele tiden.Denne gang har vi invistert i en Mosekurv (praktisk siden vi allerede hadde stativ til den)!
Da kan jeg bare løfte med meg kurven ned  for mat om natta (skal ikke amme og kjøkkenet er i 1.etg), mate, og la han sovne i den igjen før jeg tar han med meg opp igjen.

Obaby babykurv pakketilbud
Obaby hvit mosekurv fra bambina.no

Ellers har jeg handlet inn stellekommode og matte, kluter, nytt sengtøy og sengekant, håndklær, stelleprodukter, klær og newborn sett til tripptrappen jenta vår mener hun er for stor til og allerede har gitt bort til lillebror!



Mangler bilstol (har en, men skal ha i bil nr.2 også), bæresele med nyfødtinnlegg, stelleveske, høstpose til vognen, vippestol og diverse "dilldall"!
 
Hei og hå!

Siden dette er første barnet vårt, er vi rimelig clueless på det meste, så vi tar ting sånn litt etter hvert. Men nå nærmer det seg styggfort!
Den første sengen er i alle fall på plass, og har faktisk vært det en god stund. Fikk en håndlaget, rosemalt vugge med navnet mitt på i konfirmasjonsgave av noen tanter og onkler, så nå, over 20 år etter, kommer den endelig i bruk. Den er ikke så stor, så den får plass ved siden av sengen vår nå i starten. Har vært og shoppet ny madrass og diverse sengetøy, så den biten er i alle fall på plass.
Det samme er stellebord, kommode, bleiebøtte og vogn.
Lurer litt på å ta en titt på vippestol i morgen. Bilsetet har pappa'n lovet å ta seg av.
Utover det, så regner jeg med vi får tips og vink av venner og kjente om hva som er kjekt å ha i tiden fremover. Kjekt å ha denne tråden å hente tips fra også!
Har bare en uke igjen på jobb før ferie, så etter det har jeg bedre tid til å få i hus det vi trenger. Gleder meg!
 
Så hyggelig at det blir en vugge som kommer til å gå i arv da! Det blir jo hyggelig for din sønn/datter når hun kommer med sin førstefødte:)

Tenkte å ta en titt på vippestol selv, er vel kjekt å ha i stuen. Men da er det det å finne en som er bra da, noe jeg spesielt ikke har peiling på:P

Volven skrev:
Hei og hå!

Siden dette er første barnet vårt, er vi rimelig clueless på det meste, så vi tar ting sånn litt etter hvert. Men nå nærmer det seg styggfort!
Den første sengen er i alle fall på plass, og har faktisk vært det en god stund. Fikk en håndlaget, rosemalt vugge med navnet mitt på i konfirmasjonsgave av noen tanter og onkler, så nå, over 20 år etter, kommer den endelig i bruk. Den er ikke så stor, så den får plass ved siden av sengen vår nå i starten. Har vært og shoppet ny madrass og diverse sengetøy, så den biten er i alle fall på plass.
Det samme er stellebord, kommode, bleiebøtte og vogn.
Lurer litt på å ta en titt på vippestol i morgen. Bilsetet har pappa'n lovet å ta seg av.
Utover det, så regner jeg med vi får tips og vink av venner og kjente om hva som er kjekt å ha i tiden fremover. Kjekt å ha denne tråden å hente tips fra også!
Har bare en uke igjen på jobb før ferie, så etter det har jeg bedre tid til å få i hus det vi trenger. Gleder meg!



 
Stor stas da jeg fikk vuggen til konfirmasjonen. Stas å få gaver som er litt utenom det vanlige. Siden den er håndlaget er det heller ingen som har helt maken. Kjekt at jeg endelig får brukt den til det den er ment for. :-)

Det er godt å se at det ikke bare er jeg som ikke har helt peiling her. ;-) Tenker vippestol er en nødvendighet. Så kan man sette poden på baderomsgulvet og holde øye med ham når man tar seg en kjapp dusj, på vaskerommet når man legger sammen klær etc.. Så på forskjellige vippestoler i dag, men tror jeg skal ha pappa'n med for å ta en sjefsavgjørelse. Så kan vi se på bilsete samtidig. :-)


September21 skrev:
Så hyggelig at det blir en vugge som kommer til å gå i arv da! Det blir jo hyggelig for din sønn/datter når hun kommer med sin førstefødte:)

Tenkte å ta en titt på vippestol selv, er vel kjekt å ha i stuen. Men da er det det å finne en som er bra da, noe jeg spesielt ikke har peiling på:P


 
Har etterkvart litt erfaring, og har funne ut at det er veldig lite ein MÅ ha, og masse som er kjekt å ha;) Kan absolutt anbefale å bruke vognbagen til å sove i til å begynne med. Lunt, trygt og godt for babyen. Dei er jo vane med å ha det trangt der dei kjem frå;) Ei god vippestol der babyen ligg flat I byrjinga er veldig kjekt å ha når mamma har lyst til. å dusje. Kan anbefale nøstebarn sine soveskinn til å ha I senga / vogna. Regulerer temperaturen til babyen, og held babyen tørr om uhellet skulle vera ute. Skal ein reise vekk er det berre og ta soveskinnet med, så har babyen alltid ein kjent plass og sove. Ull innerst er og gull:)
 
vogn check!
stellebegg check!
regntrekk check!
myggnetting check!
vognpose check!
seng check!
madrass check!
tissemadrass/tisselaken check!
ammemadrass check!
dyne til seng/dyne til vogn check (tror jeg)
sengetøy til seng/ sengetøy til vogn check (tror jeg)
stretchlaken check
klyper til å holde dyna fast (slik at den ikke kan bli sparket av)
Nattapose
sengerand check!
sengehimmel check! men gidder kanskje ikke bruke den 
gardiner til barnerommet check! rullegardin da men..
pyntefigurer "wallies" til å pynte barnerommet med.
lammeskinn 

bilsete m/base check!
kosepledd check
klær (undertøy, drakter, strømpebukser, sokker, luer, bukser, jakker, kjøredress, pysj, bodyer, bukser/kjoler, handsker, osv). check str 50-68 (og litt i større str)
flasker check!
gulpefiller check!
flanellsbleier/kluter check!
stellebord (og/eller kanskje kommode) check! 
stellebordmadrass/pute check!
amme pute
ammepumpe
flaskebørste
smokker check!
smekker check! men trenger sikkert noen nye
nesesuger check!
neglesaks check!
kremer check!
badekar check!
bleier check!
bleiebøtte m/refill check!
våtservietter check!
vaskekluter u/frotte check!
uro check!
lekegrind check (mannen henter i dag)
leketeppe/krabbeteppe check
babycall
barnesikring (ovn, trapp, strøm, komfyr evnt også m.m.) check! Noe ihvertfall 
reiseseng check!
madrass til reiseseng check!
hengevugge/vugge check!
videokamera/kamera check!
multireisebag/annet stelleveske check!
babygym
vippestol
leker check tenker jeg (har bare såvidt kikket i kassen etter snuppa)
Matstol check!
flaskesterilisator check!
Ullklær Har startet litt smått med innsamlingen..
Booties check tror jeg
Bilstolpose
Frottetrekk til maxicosi stolen 
Bæretøy
 
Hehe,, ja er nok ikke bare oss som står her som et stort spørsmålstegn!;)
 
Du er heldig hvis typen er med å hjelpe til litt i valg da.. her er det nok jeg som må ta alt ansvaret for innkjøp gitt:P
 


Shiry skrev:
Ellers er min vurdering om dagen i forhold til stelleplass. Vi har veldig lite bad så ikke mulighet til å ha stellekommode eller stellebord på badet. Blir til og med liten plass hvis vi bare skulle brukt gulvet... Regner med at det blir en løsning på stellekommode på soverommet til baby, men der er det ikke vann i nærheten. 


Samme problemet har vi. Si fra om du kommer på den lur løsning på den ;)
 


September21 skrev:
Hehe,, ja er nok ikke bare oss som står her som et stort spørsmålstegn!;)
 
Du er heldig hvis typen er med å hjelpe til litt i valg da.. her er det nok jeg som må ta alt ansvaret for innkjøp gitt:P




Han bryr seg ikke nevneverdig om småting som sengetøy, klær, stellesaker og alt annet av småstæsj, men han var med og plukket ut kommode og stellebord :-) Syns det har vært koselig å tusle rundt og shoppe klær og klut, så det er helt greit at jeg har fått gjøre det alene.
Bilsetet er jo bilutstyr, så der er han ganske så engasjert, så jeg tenker å få lurt inn vippestolen i samme slengen. Baby-Call går under kategorien "gadgets", og som med det meste av elektronisk utstyr, så regner jeg med han tar helt av. hehe Syns dette har vært en helt grei fordeling egentlig. Gleder meg til å se oss prøve å takle foreldrerollen om ikke så lenge.
 


Sunniva82 skrev:


Shiry skrev:
Ellers er min vurdering om dagen i forhold til stelleplass. Vi har veldig lite bad så ikke mulighet til å ha stellekommode eller stellebord på badet. Blir til og med liten plass hvis vi bare skulle brukt gulvet... Regner med at det blir en løsning på stellekommode på soverommet til baby, men der er det ikke vann i nærheten. 


Samme problemet har vi. Si fra om du kommer på den lur løsning på den ;)


Sånn "klapp sammen"-stellebord fra Ikea? Det brukte vi der vi bodde før.
SPOLING Stellebord IKEA Sammenleggbart; lett å sette bort når det ikke er i bruk. Trekket og oppbevaringslommene kan vaskes og er enkle å ta av og på.
 
Back
Topp