Babyutstyr - nytt eller brukt?

Islay

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Marsmagi 2025
Jeg er førstegangsgravid så har ingenting av babyutstyr. Det jeg lurer på er hva dere tenker er greit å kjøpe brukt, og hva dere skal kjøpe nytt.

Selv tenker jeg at madrass, dyne og bilstol skal kjøpes nytt. Men hva med barnevogn? Det er jo en madrass i vognen som kanskje ikke kan taes ut for å vaskes eller? Er det greit å kjøpe vogn brukt?
Andre ting? :happy:

Kjøpte alt nytt til første, men kunne godt kjøpt brukt også.

Enig med det du nevner. I de fleste babybager kan madrassen kjøpes ny og trekk vaskes, så jeg tenker det det helt innafor med brukt vogn. Itillegg bruker mange lammeskinn og/eller vognpose så det blir ofte ikke så mye slitasje på bagdelen.

Jeg venter også barn for første gang.
Vi tenker å handle en del brukt.

Bilstol skal vi kjøpe av et vennepar vi stoler på, deres baby vokser ut av bilstolen når vi får baby. De kjøpte setet nytt, og vi kan stole på dem.

Madrass til seng vil jeg kjøpe nytt.

Barnevogn synes jeg er greit å kjøpe brukt, jeg følger med på finn om vognen vi vil ha skal dukke opp. Men vognen skal være pent brukt.
Finner vi ikke en vi er fornøyd med, kjøper vi ny.
Tanken er å kjøpe en vogn vi kan ha til de neste barna også.

Jeg handler mye brukt og er ganske avslappet til det :)
Kommer til å handle en del klær brukt. Erfaringen min er at babyklær som selges brukt er knapt brukt og rekker ikke å bli slitt.

Stellebord er greit å kjøpe brukt :) vi kjøpte 2 stellebord på Finn før vi fant et som passet oss. Som førstegangsforeldre visste vi ikke behovene våre før vi hadde dem ;)
Ellers er babystoler og vippe/gyngestoler greit å kjøpe brukt - de er jo enkle å vaske trekket på.

Kjøpte vogn og seng brukt, samt at vi har arvet størsteparten av klærne i str. 50 og 56. Kjøpte ny madrass til sengen, i vognen bruker vi jo lammeull og poser - så har ikke tenkt så mye på at den er brukt. Det ser i alle fall meget pent brukt ut, så regner med det går fint :-)

Vi har også fått en vugge men den kom med ny madrass, svigermor kunne visst mer om dette en meg siden hun ordnet dette helt av seg selv :)

Ellers er det nytt stellebord, bilsete og tripp trapp.. vi bor på et lite sted så det er ikke alt man kan finne brukt her. Bilsete hadde vi kjøpt nytt uansett :)

Bilsete og madrass til seng vil vi kjøpe nytt. Ellers så kommer vi/jeg til å sjekke bruktmarkedet.:happy:

Kjøpte nesten alt brukt forrige gang også:happy:

Har kjøpt nesten alt brukt, bortsett frå madrass til sengs :) madrassen i vognen kunne vaskes, ellers kan en bare bruke laken eller vognpose. Kjøpte klespakker med masse kle som såg nesten ubrukte ut. Du kan spare MYE på dette, både penger og miljø!

Jeg/vi håper å finne det meste brukt, men vil kjøpe madrass, dyne og bilstol nytt.

Jeg kjøpte brukt vogn til førstemann, madrassen til vogna kunne jeg vaske ...Brukte vognlaken å vognpose/pledd oppi uansett...Kjøpte og arvet mye klær også :-) Kjøpte brukt bæresele, babygym,tripptrapp stol,uro :-) Kjøpte ny seng,madrass til senga,laken dyne,pute å sengetrekk,bilstol :-)

Kommer til å kjøpe mye brukt denne gangen også, sparer penger og miljøet, helt supert :)

Tusen takk for alle svar :happy: Ser ut som at de fleste er enige om hva som kan kjøpes brukt og hva som bør kjøpes nytt. Jeg var mest usikker på vogn, men ser nå at jeg trygt kan bla gjennom Finn :happy:

Back
Topp