Babysvømming

Blåbærjenta

Flørter med forumet
Noen som har vært på babysvømming og vil dele litt erfaringer? :bookworm: hvor gammel var babyen deres når dere startet?

Startet rett før 4 mnd.
Hun ble veldig fort sliten og holdt bare ca 15 min de første gangene. Fra gang 3 har hun storkost seg.

Mitt råd er å ta det rolig i starten og gå opp når babyen blir sliten. Og ta med baby i dusjen hjemme flere ganger på forhånd...

Startet rett før 4 mnd.
Hun ble veldig fort sliten og holdt bare ca 15 min de første gangene. Fra gang 3 har hun storkost seg.

Mitt råd er å ta det rolig i starten og gå opp når babyen blir sliten. Og ta med baby i dusjen hjemme flere ganger på forhånd...

Det var en god idé å øve hjemme i dusjen først!:)

Jeg fikk et tips om å ta med en av de der blå ikea posene og putte en stellematte i, så kan man bære babyen rundt og også sette fra seg når man dusjer selv.:)

Startet ved 8 uker. Hun har elsket det fra første stund, hver gang er en halvtime.
Må ha mat rett etterpå og sover godt når vi er ferdige.
Spesielt med de minste er det greit å ha ulltøy til etter timen og å ta på ihvertfall body fortest mulig (gjerne før man kommer ut av dusjrommet om mulig)

Startet ved 3 mnd. Hun hatet bading hjemme så var veldig nervøs, men hun elsket det. Holdt 15-20 min de første månedene.

Er litt forskjellig fra svømmehall til svømmehall, men her har de masse stellematter og ikeastoler (når de blir litt eldre) i garderobene, og de har både baljer og lekegrind i dusjen. Vi fikk og utdelt badebleie inkludert i prisen.

Vi startet når hun var ca 3 mnd gammel, kunne nok fint ha ventet til hun var 4mnd. Hun stortrives i vannet, men hun ble så sliten at det ble vanskelig for henne å finne ro i garderoben etterpå. Hun visste ikke tegn til å være sliten før vi kom opp igjen. Her er garderoben veldig liten, så det har vært litt slitsomt. Men til gjengjeld så er det seriøse som driver det (norsk livredde selskap), så alt er oppdatert og gjøres av en grunn :happy:
Hører dessverre om mange som går på babysvømming hvor det ikke forklares hvorfor man gjør forskjellige øvelser og leker, og hvor man fortsatt blåser barna i ansiktet før de dykkes :banghead:

Lillemor er 4 mnd i dag, og hadde sin tredje svømmetur. Hun blir veldig fort sliten, men har nytt å være i vannet og flyte rundt. Når vi kommer opp kler jeg fort på henne, og så sovner hun på stellebordet når jeg kler på meg. Har lite planer resten av dagen, da hun trenger med ro enn dager uten svømming. Oppleves veldig positivt sammen med henne.

I dag begynte forberedelse til dykk, da med å blåse i ansiktet. Hva gjør de som forbereder uten å blåse?

Eldste startet da han var 10 uker, minste da han var 18 dager (hadde blitt en uke tidligere om det ikke var for juleferien). Begge har elsket vann fra første stund og får aldri nok. Minste var i vannet over en time allerede første gang.
Hvordan det fungerer best å gjøre ting rent praktisk kommer nok litt an på fasilitetene der dere skal gå. Det samme gjelder alder for oppstart (og evt tid i vannet), temperatur på vannet vil ha litt å si.

Lillemor er 4 mnd i dag, og hadde sin tredje svømmetur. Hun blir veldig fort sliten, men har nytt å være i vannet og flyte rundt. Når vi kommer opp kler jeg fort på henne, og så sovner hun på stellebordet når jeg kler på meg. Har lite planer resten av dagen, da hun trenger med ro enn dager uten svømming. Oppleves veldig positivt sammen med henne.

I dag begynte forberedelse til dykk, da med å blåse i ansiktet. Hva gjør de som forbereder uten å blåse?

Vi telte 1, 2, 3 når de ikke skulle under og sa klar-ferdig-dykk når man skulle dykke. Øvde side til side med babyen foran oss, slik at de fikk mer og mer av hodet under. Etterhvert ble det dykk fra kanten, og dykking etter leker på egne premisser. Hos oss sa de at babyen hadde naturlige reflekser som gjorde at de holdt pusten under vann, og at å blåse ikke skal være nødvendig så lenge man øver godt nok på forhånd.

Vi telte 1, 2, 3 når de ikke skulle under og sa klar-ferdig-dykk når man skulle dykke. Øvde side til side med babyen foran oss, slik at de fikk mer og mer av hodet under. Etterhvert ble det dykk fra kanten, og dykking etter leker på egne premisser. Hos oss sa de at babyen hadde naturlige reflekser som gjorde at de holdt pusten under vann, og at å blåse ikke skal være nødvendig så lenge man øver godt nok på forhånd.
Takk for svar :happy: Interessant hvordan det praktiseres ulikt

Utdatert å blåse, da har de egentlig ikke peil dessverre. Alt for mange steder det blir gjort...

Vi startet på babysvømming når hun var 2,5mnd og går fremdeles. Det har vært veldig gøy for hele familien :) far var skeptisk men er nå veldig glad i det han også.

Jeg er glad hun var sterk i nakken og flink til å holde hodet når vi startet for det er en del på magen og tror kanskje det ville vært litt slitsomt å måtte holdet er veldig lealøst hode. Det ville nok gått greit uansett altså, de er flinke til å tilpasse :) Hun blir bare mer og mer glad i å være i vannet og nå som hun er 6 mnd er hun glad i å plaske og merker at hun er veldig komfortabel i vannet.

Ang dykking så tok de ennkopp vann og tømte over hodet og så dykket de. Nå dykker vi de rett fra kanten (synger sang og ‘hopper’ i vannet, «svømmer» ut og tilbake til kanten hvor de holder)

Synes de er flinke på vårt kurs til å forklare bakgrunnen for øvelsene og hva man ønsker å oppnå. Føler meg trygg på deres kompetanse :)

Er det noen som opplever problemer med ørebetennelser etter babysvømming?

Back
Topp