Babysvømming

beakel

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Septemberbarna 2019
Vi har en baby som elsker å bade, så vi har veldig lyst til å begynne med babysvømming. Har noen av dere som har barn fra før erfaringer dere vil dele? Hvor gamle bør babyene være? Noe vi bør passe ekstra på?

Og vi tar gjerne i mot tips til gode steder å melde seg på kurs i Oslo, som er lett tilgjengelig med kollektivtransport og hvor begge foreldrene kan være med i vannet. (vi bor på Skøyen, så om noen vet om noe i nærheten hadde det vært supert)
 
De må ha gjennomført 6ukerskontrollen og muligens at det er en nedre vektgrense, men gutta mine har vært store nok 5000g+++ ved start så vet ikke hva den evt er.

Gikk med storebror på en skole i bærum(det er vel muligens litt langt unna) og han storkoste seg, bare passe på å ha med flere håndklær til baby og heller ta en pause/slutte tidlig om det er litt mye de første gangene. Skal med lillebror på tirs, da er han 8uker. Gleder meg :)
 
Tror det anbefales fra 3 måneder.
Skal selv finne sted i Oslo som både jeg og mannen min kan være med på. :) Var innom nettsidene til mange forskjellige via et par nettsteder med lister over forskjellige aktører, men husker ikke hvilke aktører som virket aktuelle, så jeg kommer vel til å gå igjennom alle sidene én gang til etter hvert. :)
 
Jeg gikk med eldstemann og går nå med begge 2:). Storebror elsker vannet (lillebror trenger nok noen ganger på å bli vant til alt). Regelen der vi går er at mor må ha vært gjennom 6 ukers kontroll, hos baby må navlen ha grodd. Den minste de har hatt på kurs der vi går (i Stavanger) har vært 3-4 uker.
Ta med 2-3 håndklær, pakk babyen inn i ett når dere går ut fra garderoben og til bassenget slik at den holder på varmen mens dere venter på å få komme i bassenget:). Selv om det ikke varer så lenge så gå opp på land når baby er sliten om den ikke holder ut hele økten:). Er godt og varmt vann (rundt 32-34 grader):).
 
Frøkna starter da hun var 6 uker og har gått non-stop siden, hun går enda, men på svømmeopplæring. Vi synes det var gull verdt!

Denne gangen kommer jeg ikke til å melde han på før pappaen kan ta han med på kveldskurs. Vi er svømmehallen hver helg, så han blir uansett vant til vann+jeg husker der vi lært da frøkna var helt liten.
 
Kriterier og aldersgrenser er forskjellige fra kurs til kurs.

Vi begynte denne uka, det var såå gøy! Jeg elsker å bade. Lillegull liker visst også vann, så vi var like happy begge to! Jeg holdt på å le meg i hjel av noen av uttrykkene hans :) Og så stolt jeg blir! Han er så sterk i nakken, så da han lå med brystet på håndflata mi holdt han hodet høyt opp og kikket interessert rundt seg og smilte!

Kurskoordinatoren lot oss ikke begynne fordi de har satt grense på 2 1/2 mnd, så han er for ung. Men ei jeg kjenner snakket direkte med instruktøren, som tydeligvis ikke var så opptatt av den regelen. Neste kurs starter ikke før han er 5 mnd, jeg vil helst begynne tidlig så han venner seg til det og jeg lærer litt sånn at vi kan dra og bade utenom kurset.
 
Et tips er å ha med et stort håndkle som du kan legge henne i mens du dusjer, evt oppi ei balje om de har det i dusjen der. Om hun tar smukk, så bare legger du henne oppå håndkleet med et annet håndkle over/rundt, med smukk :) regelen bør være at hun dusjer sist når dere skal inn i bassenget så hun ikke er våt så lenge og dermed blir kald, og når dere skal dusje etterpå så er det lurt å dusje henne først i varmt og godt vann tett inntil deg så hun får varmen og så legge henne medi balja/oppå håndkleet godt tulla inn i eget håndkle mens du dusjer deg selv :) Lurt å vaske med mild babysåpe så du får vekk klorvannet, og så smøre med olje etterpå. Jeg tok ofte en ordentlig dusj hjemme seinere, man rekker liksom ikke å shapoonere x2 og balsam når man har en våt baby som venter ;)

Vi begynner på mandag på babysvømming, Iver er 2 måneder nå. Begynte ca da med storebror også. Det er kjempegøy! :) lykke til!
 
Back
Topp