Babystyrt mattilvenning vs mate med skje

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Kanskje litt tidlig enda og begynne å tenke på, men... Har dere noen tanker rundt dette? Noen med erfaring med babystyrt mattilvenning? Hva ønsker dere å gjøre når de små skal begynne med fast føde?

Her tenker jeg litt på å la han styre selv, men veldig usikker....

Kanskje litt tidlig enda og begynne å tenke på, men... Har dere noen tanker rundt dette? Noen med erfaring med babystyrt mattilvenning? Hva ønsker dere å gjøre når de små skal begynne med fast føde?

Her tenker jeg litt på å la han styre selv, men veldig usikker....

Har ikke peiling så denne tråden skal jeg følge med på i hvertfall! :D

Her blir det forhåpentligvis samme som med storebror: en kombinasjon av babystyrt og skje mating.

For oss funka det ikke med ren babystyrt da vi syns det krevde for mye planlegging og tid. Men når vi hadde tid og mulighet fikk han styre selv, er idag en gutt på 1,5 år med god appetitt og som spiser det meste og som er flink å spise selv :)

Dumt spørsmål kanskje, men hva menes med babystyrt mattilvenning?

http://babystyrt-mattilvenning.blogspot.no/2013/04/babystyrt-mattilvenning.html?m=1

Vi kjørte babystyrt til eldste og blir å gjøre det denne gangen også. :)

Storesøster ville ikke la seg skjemate, og denne gangen orker jeg ikke å prøve. Er så morro å se den lille kroppen utforske maten og prøve seg frem.

Viktigste i forhold til babyled er:
-man venter med fast føde til babyen selv viser interesse for maten de andre i familien spiser.
-melk er hovednæring til 1år, så man skal ikke stresse med at babyen spiser lite fast føde.
-babyen må sitte oppreist i stol, IKKE ligge i vippestol eller Stokke newbornsete.
-babyen får STORE biter med mat den kan holde i hånda, ikke småbiter. Småbiter setter de lettere i halsen og får ikke tygd av maten.
-man må som voksen stole på babyens brekningsrefleks. At barnet brekker seg er IKKE det samme som å få noe i halsen. At de brekker seg betyr at de får maten opp igjen for ikke å få den i halsen. Man skal ikke drive å dunke babyen i ryggen når den brekker seg, da kan man gjøre det verre og ungen kan få panikk. Småbarn har veldig sensitiv brekningsrefleks og det kan se fælt ut, men de får svært sjeldent noe fast i halsen. I værste fall spyr de, men det er bare for å få maten vekk fra luftveiene. :)

Gleder meg stort til lillebror er klar, er så morro :D

Har ikke hørt om babystyrt mattilvenning, derfor kommer jeg til å kjøre samme opplegg som jeg gjorde med storesøster. Små smaksporsjoner rundt 5mnd alder for å se om lillemor er klar. Og da vil jeg starte med grønnsakspure og hirsegrøt.
Det er planen i hvert fall :)

På bildet til venstre er hun 6 måneder og tygger på en brødpinne, på bildet til høyre er hun 8 måneder og spiser jordbær :)
ImageUploadedByBV Forum1466510436.534634.jpg

Her blir det forhåpentligvis samme som med storebror: en kombinasjon av babystyrt og skje mating.

For oss funka det ikke med ren babystyrt da vi syns det krevde for mye planlegging og tid. Men når vi hadde tid og mulighet fikk han styre selv, er idag en gutt på 1,5 år med god appetitt og som spiser det meste og som er flink å spise selv :)

Har tenkt på muligheten for å kombinere her også, men er litt usikker... :)

Dumt spørsmål kanskje, men hva menes med babystyrt mattilvenning?

Du har kanskje sett linken ovenfor her, men man introduserer mat til babyen gjennom store biter som babyen selv putter i munnen og dermed regulerer hva og hvor mye h*n vil spise... Istede for å gi mat med skje :)

Drev dere kun babystyrt tilvenning eller gav du også grøt?

Edit: når starta dere?
Vi ga ikke grøt nei. Starta når hun var 6 måneder. Forsøkte skjemating men det gikk ikke, hun nekta å åpne munnen. :P

Helsesøster var veldig bekymra pga hun ikke fikk babygrøt tilsatt jern, men kunne uansett ikke gitt ferdiggrøt pga melkeallergi. Hun fikk fruktmos tilsatt hirse eller havre på smoothieposer som hun sutta i seg. :) Frisk og rask jente idag så det gikk veldig bra. ;) men man må være bevisst på hva man spiser for babyen skal jo kunne spise det samme som familien og mat med mye jern, proteiner og karbohydrater. Så all mat ble laget fra bunnen av og så tok jeg av til henne før jeg hadde salt i.

Vi ga ikke grøt nei. Starta når hun var 6 måneder. Forsøkte skjemating men det gikk ikke, hun nekta å åpne munnen. :P

Helsesøster var veldig bekymra pga hun ikke fikk babygrøt tilsatt jern, men kunne uansett ikke gitt ferdiggrøt pga melkeallergi. Hun fikk fruktmos tilsatt hirse eller havre på smoothieposer som hun sutta i seg. :) Frisk og rask jente idag så det gikk veldig bra. ;) men man må være bevisst på hva man spiser for babyen skal jo kunne spise det samme som familien og mat med mye jern, proteiner og karbohydrater. Så all mat ble laget fra bunnen av og så tok jeg av til henne før jeg hadde salt i.

Før jeg begynte å se på dette hadde jeg også lyst til å lage babymat selv... Ikke bruke glass og ferdiggrøt, og hadde også da planer om å gi han det samme som oss og måtte da ha tenkt igjennom hva vi spiser så ingen forskjell der egentlig... Tenker jeg skal lese meg litt mer opp på det og se an lille litt før vi bestemmer oss for hva vi gjør :)

Før jeg begynte å se på dette hadde jeg også lyst til å lage babymat selv... Ikke bruke glass og ferdiggrøt, og hadde også da planer om å gi han det samme som oss og måtte da ha tenkt igjennom hva vi spiser så ingen forskjell der egentlig... Tenker jeg skal lese meg litt mer opp på det og se an lille litt før vi bestemmer oss for hva vi gjør :)
Ikke noe problem å kombinere da! :) når hun ble 10 måneder begynte vi med grøt, og da hadde vi en skje hver. Hun spiste med sin skje og jeg lurte inn litt ved siden av. De som driver hardcore BLW gjør ikke sånn, men jeg kunne ikke motstå. :P
Kokte også fruktmos som jeg hadde på smoothieposer eller lot henne spise med skje. :)

Jeg laga babymaten selv til storesøster. Hun åt hovedsakelig det vi spiste, men hadde noen ekstra glass klar i frysen til dager med indisk mat og andre sterke retter. Tok av til hennes middag før jeg tok i salt (og eks kajennepepper) Fynka godt :) vi brukte også mye nett med ulik frukt i, men dette virker jo spennende... Å lære ungen å spise ordentlig fra starten liksom! Må absolutt sjekkes ut.

Ikke noe problem å kombinere da! :) når hun ble 10 måneder begynte vi med grøt, og da hadde vi en skje hver. Hun spiste med sin skje og jeg lurte inn litt ved siden av. De som driver hardcore BLW gjør ikke sånn, men jeg kunne ikke motstå. :P
Kokte også fruktmos som jeg hadde på smoothieposer eller lot henne spise med skje. :)

Jeg kommer nok sikkert ikke til å gå all in :p men ser for meg en kombinasjon kanskje ja :)

Jeg laga babymaten selv til storesøster. Hun åt hovedsakelig det vi spiste, men hadde noen ekstra glass klar i frysen til dager med indisk mat og andre sterke retter. Tok av til hennes middag før jeg tok i salt (og eks kajennepepper) Fynka godt :) vi brukte også mye nett med ulik frukt i, men dette virker jo spennende... Å lære ungen å spise ordentlig fra starten liksom! Må absolutt sjekkes ut.

Synes det virket litt spennende og har sett flere som har prøvd tidligere så litt lyst å prøve, men må se litt mer på det :)

Man behøver ikke nett til frukten, bare å gi babyen en stor nok bit til å holde i handa. Men må være myk frukt da, ikke eple og sånn ;)

Oj detta har jeg ikke tenkt på engang! Hørtes spennende ut med babystyrt da :) må følge med her, godt noen kan veilede førstegangs :P

Man behøver ikke nett til frukten, bare å gi babyen en stor nok bit til å holde i handa. Men må være myk frukt da, ikke eple og sånn ;)

Jeg fikk hele epler som baby også jeg. Mamma sa hun aldri hadde turt å gitt meg det hadde det ikke vært for at det var farmor(barnesykepleier) og farfar (lege) som sa hun skulle gjøre det. Satt der og gnagde på eplet mitt jeg da :p

Jeg fikk hele epler som baby også jeg. Mamma sa hun aldri hadde turt å gitt meg det hadde det ikke vært for at det var farmor(barnesykepleier) og farfar (lege) som sa hun skulle gjøre det. Satt der og gnagde på eplet mitt jeg da :p
Hehe, alt går. Men er vanskelig å tygge noe så hardt med bare gommer og kanskje ei tann ;) :P
Pære, melon, bær, kokte grønnsaker, kylling, kjøttkaker, pannekaker, pasta og ris er supert :)

Back
Topp