babystyrt mattilvenning/ baby led weaning

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Er det noen flere her inne som gjør dette? :)
Vi gjør det og det går kjempebra, men ikke hørt om så mange andre som gjør det.

Har lest litt om det, og veldig kort fortalt så styrer barnet mattilvenningen selv med å få mat foran seg og så utforske den og spise nåe de er klar for det (hvis jeg har forstått det rett?)
Vi prøver på en blanding. Gir most mat og lar henne kjenne på hel mat. Hun er veldig skeptisk så langt :p Men satser på at det blir bedre!

Tja, vi gjorde det ikke helt etter "oppskriften", men kan kanskje kalle det det likevel. Jeg delte opp alt i småbiter, likte ikke tanken på at de skulle holde på med store stykker. Men begge barna har kun spist vanlig mat, forsynt seg selv, og aldri spist noe most babymat. Vi har bare kuttet opp det vi selv spiste, og latt de spise selv småbiter av alt mulig rart. Det blir masse farger, smak og konsistenser. :) Naturlig mat, ikke smakløst skvis moset sammen til ingen kan skille hva som smaker hva. Kommer definitivt til å gjøre det likt med tredjemann også. :)

Jeg ønsker å gjøre dette :)
Men sønnen min er bare 3mnd nå. Når startet dere? Hvilke matvarer startet du med?
Fra barn er 6 mnd er munnmotorikken utviklet så de tygger mat skikkelig. :)

Vært så mye sykdom her, så har helt glemt å svare :p

Her kan du lese litt mer om det:

http://ammehjelpen.no/artikkel/75/fast-fode#blw

Likte denne også:
http://www.foreldremanualen.no/2014/01/babystyrt-mattilvenning-alternativet-til-moset-mat/

Jeg ønsker å gjøre dette :)
Men sønnen min er bare 3mnd nå. Når startet dere? Hvilke matvarer startet du med?

Startet å gi han mat dagen før han ble 6 mnd. Da hadde han vært interessert i mat lenge. Men de er nødt til å kunne sitte oppreist i en stol (for å unngå å sette noe i halsen må de sitte oppreist, og det er ikke bra om de bare sitter å vingler i stolen, for da bruker de all energien sin nesten på å balansere seg selv i stedet for å spise), og han kunne ikke sitte i en stol skikkelig før det.
Vi var på familiemiddag og han fikk tak i en neve med blandet salat fra nabotallerkenen. Han gaflet innpå :D (mye svinn og rot, men poenget er at han koste seg skikkelig)
Det er ikke anbefalt å la dem spise masse blandet i begynnelsen, sånn som jeg gjorde den dagen. I tilfelle allergier eller at det blir for sterkt for magen. Men da visste jeg hvertfall at han var helt klar for å spise selv. Så fra og med dagen etter gav jeg diverse frukter og grønnsaker og han fikk smake middag fra tallerkenen min. Jeg la bare litt fremfor han og så kunne han prøve det han ville.
I begynnelsen måtte jeg dusje hele gutten etterpå haha! For det ble mye søl.
Men det var (og er) fantastisk å se på hvilken matglede som kommer av å få oppleve tekstur, smak, det visuelle og for ikke å snakke om samfølelsen når man spiser sammen. Han blir også flinkere og flinkere og nå i en alder av 11 mnd så er det utrolig lite søl fordi han er blitt så flink.

Her i huset har all middag, lunch og vanlig mat blitt fortært. (Untatt ting med sukker og salt)
Favorittene er tomat, eple, appelsin, blåbær, sitron (!), all ost, div kjøtt og fisk og sterke,godt krydrede retter :)

Sorry for at dette ble litt langt :p
Men det er virkelig gøy ^^
Og det er gøy å se ungen din sitte å spise en matmuffins og et kvart eple alene ved siden av babyer på samme alder som ikke klarer spise noe selv (fordi de ikke får sjansen). Babyer får til mye mer enn man tror :)

Har lest litt om det, og veldig kort fortalt så styrer barnet mattilvenningen selv med å få mat foran seg og så utforske den og spise nåe de er klar for det (hvis jeg har forstått det rett?)
Vi prøver på en blanding. Gir most mat og lar henne kjenne på hel mat. Hun er veldig skeptisk så langt :p Men satser på at det blir bedre!

Det blir fort bedre hvis du ikke gir moset mat, for da har hun ikke noe valg hehe... ;) og så får hun kontrollen selv, noe som de bruker å foretrekke til slutt :)

Men setter de ikke i halsen? Jeg er så redd for det..

Ja, er jo dette alle foreldre er redde for. Jeg var også redd for det helt til jeg leste skikkelig om det.
MEN de setter det ikke i halsen av disse grunnene:
- babyen har selv kontroll på hva det putter i munnen og i hvilke menger og i hvilken fart.
- brekningsrefleksen hos babyer er sterkere enn hos oss, og punktet på tunga der man brekker seg, ligger mye lengre frem hos dem enn hos oss. Dette gjør at de brekker seg raskere for å få ting ut av munnen sin (siden de ikke har lært seg å flytte ting rundt med tunga inni munnen enda, men det lærer de seg når de får øvd seg på å spise ordentlig mat).

Når man mater dem feks grøt med skje, mister babyen kontrollen på hva som går inn og hvor på tunga det lander, og sjansen er faktisk større da at babyen setter noe i halsen enn om det får styre selv.
Jeg har hatt venner på besøk som ser helt skrekkslagen på det lille vesenet mitt som spiser en bananbit og har munnen full, og påstår at NÅ kommer vel ungen til å dø. :p Men så bare spytter han ut igjen det som er for mye, og fortsetter å spise videre :)
Så det går bra :)

De linkene jeg la ved lengre oppe sier også noe om dette.

Vi gjorde det, etter baby sitt eget ønske. Ville ikke ha moset middag. Fikk biter han fikk holde selv, ble mye fiskekaker/pudding ol den første tiden. Leste meg godt opp på førstehjelp først, men fikk heldigvis aldri behov for det. Så lenge barnet sitter oppreist og får styre det selv går det som regel bra.

Jeg synes prinsippet er greit, men nyere forskning viser at fullamming i 6 mnd ikke nødvendigvis er det beste. Man bør introdusere smaksprøver fra de er 4 mnd, for at barnet skal få i seg nok jern og vitamin B12 (som er viktig for hjernens utvikling, og motorisk utvikling). Hvordan løser dere denne problemstillingen, hvis de skal ammes til de klarer å spise selv?

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Back
Topp