Babystyrt mattilvenning (baby led weaning)

Maria :D

April 2013s beautyqueen
Jeg vet jeg maser mye om det her inne, men jeg synes bare denne metoden er så flott at jeg vil bare at alle skal få høre om den! Spesielt de som sliter med å få babyen til å spise.

Jeg legger ved en link til ammehjelpen http://ammehjelpen.no/artikkel/75/Fast-fode her står det om babystyrt mattilvening litt lengre nede på siden.

Vi har begynt med dette nå og det går veldig bra! Det er så gøy å se henne utforske maten og hun nyter det virkelig selv. Og det smarte er at de kan spise akkurat det samme som oss, og det går ikke lang tid før de kan håndtere all slags mat. Veldig praktisk!

Er det noen som har prøvd babystyrt mattilvenning? Det hadde vært kjekt om du ville dele dine erfaringer.

Jeg har lest boka "baby led weaning" av Gill Rapley så hvis du lurer på noe kan jeg se om jeg finner svar i boka. 
 
Syns det høres ganske spennende ut i grunn ja. Kan du fortelle hva slags matvarer hun får? Legger du det bare foran henne på bordet, og så sitter hun i en høystol da eller? 
 


snute skrev:
Syns det høres ganske spennende ut i grunn ja. Kan du fortelle hva slags matvarer hun får? Legger du det bare foran henne på bordet, og så sitter hun i en høystol da eller? 



Hun får alt hun selv klarer å plukke opp. Potet, gulrot, brokkoli, agurk, paprika, avokodo, egentilg alle slags grønnsaker. Brødskiver, riskaker uten salt, pastaskruer, kyllingfilet i strimler. All slags frukt. Det er det vi har prøvd inntil nå. Man må bare kutte det i finger fasonger sånn at når de holder det i neven stikker det noe ut. Men det er bare å prøve seg med mer avanserte ting som gryter, ris, kjøttdeig, og mat med saus. Så lenge det ikke er lagd med salt eller sukker. Vi legger det bare på bordet foran henne så får hun leke, grise og smake på det hun vil. Prøver å ha tre forskjellige alternativ så hun har litt å velge i. Hun spiser når vi spiser. Jeg har henne en del på fanget, men når hun spiser ting som griser veldig (leverposteiskiver) sitter hun i høystol.
 


tezzie skrev:
hva med grøt? gir dere grøt med skje eller gjøres dette på en annen måte?



I boken står det at man kan fylle grøt på skjeen og gi den til babyen så kan hun selv putte den i munnen. Fra de er ca 9 mnd. kan de selv dyppe skjeen i grøten. Det står også at noen babyer heller vil putte hånda si i grøten og slikke det av fingrene. Og noen bare skovler det inn i munnen. Man må vel bare prøve seg fram med hva som fungerer best for sin baby. Vi har vært nødt til å gi grøt med skje en stund pga. at hun er prematur. Nå putter hun selv skjeen i munnen, men vi hjelper litt til nå i starten så ikke overgangen skal bli for stor, hun får jo ikke i seg like mye selv enda.
 


tezzie skrev:
Dette skal jeg/vi begynne med ja, morro :) og mye mer positiv måte å lære det på :)



Akkurat :)! Du må holde meg oppdatert på hvordan det går. Vera fikk i seg et pepperkorn da vi spiste middag i dag, hun hosta og det rannt litt fra et øye, men hun fortsatte med sammr iver. Kyllingfilet, løk og babymais i ovnen var namme nam!
 
Moser dere maten eller gir dere den som den er? Jeg ga nemlig lillen en bit melon i dag og han satte den i halsen med en gang og fikk ikke pustet :-( Huff det var noen ekle sekunder før jeg fikk ut melonen!
 


Mrs White skrev:
Moser dere maten eller gir dere den som den er? Jeg ga nemlig lillen en bit melon i dag og han satte den i halsen med en gang og fikk ikke pustet :-( Huff det var noen ekle sekunder før jeg fikk ut melonen!



Huff, ja jeg forstår godt at det var ekkelt. Godt du fikk den ut! Nei, jeg moser ikke maten, hun får den i biter hun selv kan holde i. Det skal være helt trygt så lenge babyen sitter oppe og selv plukker opp maten og putter den i munnen uten hjelp. Noen mener faktisk at det er tryggere å gjøre det på denne måten pga. at brekkningspunktet sitter lenge fremme i munnen når de er rundt 6 mnd enn på eldre babyer. Da brekker de seg før maten nærmer seg luftrøret og lærer seg at maten ikke skal puttes så langt bak i munnen.
 
Super side, tok liten kikk. "Dumt" vi er ferdig femtedel fasen nå, for nå går alt ned på høykant. Det var så lurte informasjon om babyled weaning at jeg vurderte å lage blogg selv (ble med tanken), så bra tiltak!
 
Back
Topp