Babyshower?

Hørt om dem som har det i flere svangerskap :)

Vet ikke hva som er det riktige jeg, men ja, det hender vel absolutt at folk har det for hver graviditet. Jeg er litt imot babyshower, og vil heller at folk skal komme på besøk etter at babyen er født :P Sikkert litt gammeldags :P

I vår vennegjeng blir det gjort ved hvær svangerskap:) et koselig avbrekk I en ellers travel hverdag der tiden til å møtes fort kan bli knapp.. :)

I min vennegjeng er det kun ei som har to barn, men hun fikk fior begge.
Vi legger i en 50-lapp hver til bleiekake med stash og tar med mat. Gaver kan folk gi som de vil når barnet er født. Vi er endel jenter så blir fort mye penger om vi skal kjøpe gaver til alle. Å møtes er det viktigste :)

Ååååååh, har så lyst at noen skal arrangere babyshower for meg! Men det skjer nok ikke - jeg har aldri vært på en babyshower i min omgangskrets så her er det nok ikke så vanlig..

Ååååååh, har så lyst at noen skal arrangere babyshower for meg! Men det skjer nok ikke - jeg har aldri vært på en babyshower i min omgangskrets så her er det nok ikke så vanlig..

Har samme tanke som deg, men blir nok dessverre ingen babyshower på meg :p Heldigvis har jeg veldig stor og god familie da som diller litt med meg som gravid:)

Har to barn, ingen av de har det blitt arrangert noe babyshower for, men jeg har selv vært med og arrangere for to andre sine barn, og regner med at trenden vil fortsette i vennekretsen fremover. Om ikke, får det bare være, da håper jeg de kommer og besøker oss etter fødselen:)

Jeg skulle ønske noen kunne gjort det for meg, men det skjer nok ikke. Har to barn fra før å har ikke hatt det tidligere, så tenker at det ikke skjer denne gangen heller

Trodde ikke jeg kom til å få forrige gang, men jammen ble jeg overrasket og fikk :) Blant vennene mine da er det helt vanlig å holde shower for hvert barn :)

Nå har vi flyttet og jeg tror egentlig ikke jeg har venner til at noen vil gjøre noe slikt for meg.. Litt trist sånn sett kun fordi det symboliserer at jeg er ganske ensom etter flyttingen.. :) Gavene er ikke så viktige ;)

Jeg har aldri hatt noe babysvower... Hvordan fungerer det ?
Sniker litt fra marsforumet :)

Jeg har en amerikansk kollega som arrangerte babyshower for meg sist jeg var gravid (var da førstegangs) og det var kjempehyggelig, så kan jo fortelle litt om hvordan det var for å gi dere noen ideer :)

Kollegaen min og jeg ble enige om dato og jeg ga henne en liste med navn og eposter til alle jeg kunne tenke meg å invitere (kun damer i mitt tilfelle, men det gjør man selvfølgelig som man vil :). Babyshoweren hadde vi hjemme hos kollegaen min.

Siden det var mange på babyshoweren som kun kjente meg fra før, men ikke hverandre, hadde kollegaen min funnet på mange leker som vi alle deltok på for å bli kjent, det var faktisk utrolig morsomt og kan anbefales selv om dere er en sammensveiset venninnegjeng:

* "Berømte kvinner": alle trakk en lapp uten å se på den, på lappen sto det da navnet på en berømt kvinne (fiktiv eller ekte, nålevende eller avdød, men fortrinnsvis en som har barn), f.eks Hillary Clinton, Sissel Kyrkjebø, Isabel Allende, Dolly Duck, osv. Kollegaen min festet så lappene på ryggene våre med sikkerhetsnål. Deretter er regelen at man går rundt og stiller hver deltaker ett ja/nei-spørsmål om den personen man prøver å gjette navnet på, f.eks er det en artist? er hun norsk? er hun nålevende? osv. Dersom man ble fort ferdig, fikk man ny lapp på ryggen.

* De fineste og styggeste navnene: alle andre enn den gravide skriver anonymt det fineste og styggeste navnet de vet om på to ulike lapper, etterpå setter den gravide dem opp i rekkefølge (uten at de andre deltakerne ser på) over hva hun syns er finest av de fineste, og styggest av de styggeste og så går man gjennom dem fra minst stygt til styggest og framinst fint til finest. Mye morsommere enn man skulle tro, vi fikk oss en god latter underveis og det ble masse diskusjon men bare med en god tone :)

"Gjett hva som er i posen": dette var babyshowerens desiderte høydepunkt :) Kollegaen min hadde tatt 10 stoffposer og nummerert dem og lagt en babyrelatert ting (f.eks smokk, bomull, spiseskje, negleklipper, ammeinnlegg, etc.) i hver, så lukket hun dem igjen med sikkerhetsnåler. Deretter fikk alle deltakerne inkludert den gravide kjenne og riste på posene og skrev så ned på en lapp hva de trodde var i pose 1-10. Etterpå går man gjennom alle deltakernes gjetting på innholdet i pose 1 før den gravide åpner posen og finner ut fasiten, og så tar man pose 2, osv. Den gravide beholder selvfølgelig innholdet.

Etterpå spiste vi og jegfikk åpne alle de fine gavene til babyen :)

Angående maten hadde moren min bakt kake, og selv tok jeg med is og bær (pluss en gave til kollegaen min selvfølgelig), og kollegaen min stilte med kaffe og mineralvann pluss muffins med glasur.

Dette var første babyshower for både meg og vennene og familien min, så jeg tror alle syns det var morsomt å ha opplevd en ekte amerikansk babyshower :)

Alle i min krets er ferdige med å få barn før show er var et tema. Har kun fått vært med på ett babyshower for Ei venninne. Derfor tror jeg ikke det vil bli noe for meg heller. Men man vet jo aldri :)

Det som er det "riktige" er at man skal arrangere kun for det første barnet.

Har aldri fått det selv, for jeg er ikke så begeistret for så mye oppmerksomhet :P mye koseligere at folk kan treffe baby når vi er klare for det etter fødsel :)

Jeg ønsker meg virkelig babyshower, men blir nok kusine eller svigermor som arrangerer i såfall.. Tør liksom ikke si det heller i tilfelle noen føler seg presset til å stelle i stand babyshower..

jeg har noen venner som har arrangert en form for velkommen Baby fest. personlig synes jeg det er mer konfertabelt å delta på enn babyshower (alle har sin smak og behag). Tror ikke jeg kommer til å ha noe slik rett og slett fordi at mine nærmeste venner er studenter og lever på stamt budsjett. Vil liksom ikke putte dem i en situasjon hvor alle ser hvem har gitt hva. Venter nå mitt andre barn, om alt går bra kommer jeg til å forsette med tradisjonen med åpne dører hjemme.

Jeg har aldri hatt noe babysvower... Hvordan fungerer det ?

I min gjeng så overrasker vi mamman med å planlegge med mannfolket om dag og tidspunkt. Vi ordner mat som vi tar med, bleiekake med div stash og ballonger. Vi legger i 50kr hver. Vi er for mange til å gjøre alt mulig.
Så har vi leker som babyalias, gjett vekt, lengde og dato, skriver hilsen og tar gruppebilde :)
De som vil gir gave i ettertid når barnet er født.
Veldig fornøyd med måten vi har gjort det.
I 2017 blir vi jo 30 også. Så vi snakket om å bare slå sammen til en diger felles fest. Med både unger og stordager så får pengene fort fart :p

Jeg har amerikansk familie og det vanlige der borte er og ha babyshower for hvert barn :) Man kan også arrangere selv da og invitere andre til en liten fest, kanskje få litt hjelp av noen venninner. Ser det er en del som gjør det her i Norge :)

Back
Topp