Jeg har aldri hatt noe babysvower... Hvordan fungerer det ?
Sniker litt fra marsforumet
Jeg har en amerikansk kollega som arrangerte babyshower for meg sist jeg var gravid (var da førstegangs) og det var kjempehyggelig, så kan jo fortelle litt om hvordan det var for å gi dere noen ideer
Kollegaen min og jeg ble enige om dato og jeg ga henne en liste med navn og eposter til alle jeg kunne tenke meg å invitere (kun damer i mitt tilfelle, men det gjør man selvfølgelig som man vil
. Babyshoweren hadde vi hjemme hos kollegaen min.
Siden det var mange på babyshoweren som kun kjente meg fra før, men ikke hverandre, hadde kollegaen min funnet på mange leker som vi alle deltok på for å bli kjent, det var faktisk utrolig morsomt og kan anbefales selv om dere er en sammensveiset venninnegjeng:
* "Berømte kvinner": alle trakk en lapp uten å se på den, på lappen sto det da navnet på en berømt kvinne (fiktiv eller ekte, nålevende eller avdød, men fortrinnsvis en som har barn), f.eks Hillary Clinton, Sissel Kyrkjebø, Isabel Allende, Dolly Duck, osv. Kollegaen min festet så lappene på ryggene våre med sikkerhetsnål. Deretter er regelen at man går rundt og stiller hver deltaker ett ja/nei-spørsmål om den personen man prøver å gjette navnet på, f.eks er det en artist? er hun norsk? er hun nålevende? osv. Dersom man ble fort ferdig, fikk man ny lapp på ryggen.
* De fineste og styggeste navnene: alle andre enn den gravide skriver anonymt det fineste og styggeste navnet de vet om på to ulike lapper, etterpå setter den gravide dem opp i rekkefølge (uten at de andre deltakerne ser på) over hva hun syns er finest av de fineste, og styggest av de styggeste og så går man gjennom dem fra minst stygt til styggest og framinst fint til finest. Mye morsommere enn man skulle tro, vi fikk oss en god latter underveis og det ble masse diskusjon men bare med en god tone
"Gjett hva som er i posen": dette var babyshowerens desiderte høydepunkt
Kollegaen min hadde tatt 10 stoffposer og nummerert dem og lagt en babyrelatert ting (f.eks smokk, bomull, spiseskje, negleklipper, ammeinnlegg, etc.) i hver, så lukket hun dem igjen med sikkerhetsnåler. Deretter fikk alle deltakerne inkludert den gravide kjenne og riste på posene og skrev så ned på en lapp hva de trodde var i pose 1-10. Etterpå går man gjennom alle deltakernes gjetting på innholdet i pose 1 før den gravide åpner posen og finner ut fasiten, og så tar man pose 2, osv. Den gravide beholder selvfølgelig innholdet.
Etterpå spiste vi og jegfikk åpne alle de fine gavene til babyen
Angående maten hadde moren min bakt kake, og selv tok jeg med is og bær (pluss en gave til kollegaen min selvfølgelig), og kollegaen min stilte med kaffe og mineralvann pluss muffins med glasur.
Dette var første babyshower for både meg og vennene og familien min, så jeg tror alle syns det var morsomt å ha opplevd en ekte amerikansk babyshower