Babyshower (eller mangel på det)

E-40701959

Flørter med forumet
Uke 35+5 med første barn. Dagens lille tekst i babyverden-appen starter med "Har du blitt overrasket med babyshower?" og svaret for meg er nei. Tviler på at det kommer heller, siden det er såpass sent i svangerskapet, begge søstrene mine er utenlands og venninnene mine er litt spredt rundt omkring i Norge.
Trodde ikke jeg brydde meg om sånt, men merker nå at det faktisk er litt sårt. Jeg har ikke lyst på gaver (vi har kjøpt inn det aller meste til både mor og baby allerede), men det hadde vært veldig stas med et lite selskap med kake og leker. Spesielt siden jeg er blant de første til å få unge, så jeg er bekymret for hvordan det vil påvirke vennskapene videre...

Jeg fikk ikke i første svangerskap og synes det var ganske kjipt. Særlig siden jeg selv har bidratt til å ordne til andre og føler jeg ikke ble tenkt på slik jeg gjorde for dem. Fikk babyshower til andre barnet, men ikke fått noe nå. Veldig hyggelig til andre, men synes vel det hadde vært viktigst til første da det er den største overgangen.

Sniker, jeg og følte veldig på det med første. Spesielt siden jeg selv var med på to et par mnd før jeg selv fødte. Søster bor i annen by og vi har ikke så godt forhold, men har flere svigerinner i nærheten og flere venninner, så kjente det var litt sårt. Skal sies at jeg også måtte arrangere mitt eget utdrikningslag.. Men babyshower gidder jeg ikke. Hvis ingen bryr seg får det bare være. Får nok ikke noe denne gangen heller.

Jeg tror det foregår noe i kulissene (fordi jeg vet samboer har vært på saken), men er faktisk 37+2 i dag, og har PKS om 10 dager, så begynner å haste om de skal rekke noe! o_O Har de nærmeste venninnene mine på andre siden av landet, men har venninner som begynner å bli nære her, så håper de får til det de ønsker! Ikke krise om det ikke blir noe sånn egentlig, men kjenner på det å ha flyttet fra alt og alle og kan til tider føle meg nokså alene, så hadde vært godt å føle seg sett…

Det som derimot er sårt og vondt er at jeg ikke har fått annet enn et lite lykke til fra jobben…. Vi er 6-7 stk på arbeidsplassen min, og når en kollega av meg gikk gravid i fjor så ble det ordnet mini baby-shower med gaver, bleiekake, ballonger og kake for henne… det kjenner jeg mest på! :arghh: Gikk ut i perm for en uke siden liksom, så er ikke tiden til noe på jobben liksom…

Søsteren min var så lei seg for at hun ikke kunne ha babyshower for meg at hun sa hun ville holde det online siden jeg bor utenlands. Hun har en psykisk utviklingshemning og slike ting betyr mye henne. Vi har ikke hatt det da men...

Selv har eg ikke vært i tune med venner som har fått barn (ikke forstått den prosessen), når det gjelder mine venninner så ville eg ikke tenkt på slikt i det hele tatt utenom hvis de hadde sagt noe. Kanskje du kan nevne babyshower for ei av venninnene eller søstrene dine, nevn at du ville blitt glad t.om. om noen vil ordne en virtuell babyshower i tilfelle det er vanskelig å få til noe fysisk?

Jeg har nevnt det for mannen min, men tviler på at han kommer til å ta det noe videre. Burde sikkert nevnt det for søstrene mine før de reiste, men det er for sent nå. Når det gjelder venner har jeg kanskje for mye jantelov i meg. Vil ikke være til bry og synes det blir så flaut å måtte spørre etter babyshower hvis det ikke var planen deres :dontknow

Sniker!
Tror vi hadde babyshower for venninnen min da hun var sånn.. nesten til termin :hilarious: Var bare noen dager til termin. Hun går bestandig over tiden dog (var da hennes nr4). Var ikke snakk om gaver da,mest bare.. ta med noe mat og spise sammen. Ha litt gjettelek på "når blir baby født, og hvilket navn får han, og vekt/lengde", mener jeg.

Så er ikke for sent enda, sånn sett.
Men er det første barnet osv, synes jeg de burde få ræva i gir..

Jeg venter nr5 nå, har aldri fått babyshower, tipper det ikke blir denne gangen heller. Men jeg har ikke vennegjenger heller, aldri hatt det, så ligger vel noe der. (ble invitert av en vennegjeng av venninnen min til hennes). :)

Hadde selvsagt vært hyggelig, og kjenner jo også på det at det er litt sårt å ikke ha blitt satt pris på på den måten - handler jo ikke om gavene, bare at folk bryr seg :bag: Trenger jo ikke være store greiene heller.

Eg fekk babyshower med første og vart veldig rørt og overraska. Både søstra mi, ei veninne med basically nyfødte tvillinger og ei veninne som bur i utlandet, pluss fleire som bur rundt om i landet. Kom :)
Syns det er ein fin ting å gjere! Så forstår godt om du er skuffa.
Eg fekk ikkje med andre og trur ikkje eg får denne gangen heller, men det er vell meir vanleg at det kun er med første. Virka mindre viktig og spennande det meste til fleire barn man får :laughing002

Jeg tror det foregår noe i kulissene (fordi jeg vet samboer har vært på saken), men er faktisk 37+2 i dag, og har PKS om 10 dager, så begynner å haste om de skal rekke noe! o_O Har de nærmeste venninnene mine på andre siden av landet, men har venninner som begynner å bli nære her, så håper de får til det de ønsker! Ikke krise om det ikke blir noe sånn egentlig, men kjenner på det å ha flyttet fra alt og alle og kan til tider føle meg nokså alene, så hadde vært godt å føle seg sett…

Det som derimot er sårt og vondt er at jeg ikke har fått annet enn et lite lykke til fra jobben…. Vi er 6-7 stk på arbeidsplassen min, og når en kollega av meg gikk gravid i fjor så ble det ordnet mini baby-shower med gaver, bleiekake, ballonger og kake for henne… det kjenner jeg mest på! :arghh: Gikk ut i perm for en uke siden liksom, så er ikke tiden til noe på jobben liksom…
Sniker - ikke det samme, men husker jeg ble bedt av leder om å holde tale til en som ble 30 år, da min egen trettiårsdag ble forbigått i stillhet noen måneder tidligere. Jeg forstår meg bare ikke på hvordan folk kan forskjellsbehandle så sykt åpenlyst! Det er i hvert fall de som kommer verst ut av det - for de ødelegger jo relasjonene og tilliten på arbeidsplassen når de holder på sånn. Enda sårere når det gjelder barn, så føler deg :Heartred

Skjønner deg sykt godt. Jeg både giftet meg og fikk barn under covid. Så fikk hverken «ordentlig» utdrikningslag, eller babyshower med første. Vi hadde digital babyshower for en venninne, så tror det derfor stakk litt dypere. Men fikk med nummer to - ble ordentlig uglycrying :laughing002 men støtter det som er sagt over - hvis du er en av de første - så kan det godt hende at de ikke tenker på sånne ting i det hele tatt! Spør ChatGPT om det finnes noen lure måter å hinte på som ikke er for kleine :Heartred

Skjønner godt at det kan være sårt, og særlig når man ser at "alle" andre får det i sosiale medier. Jeg er på baby nr 4 her og det var ikke så vanlig med babyshower da de største tre ble født (2007,2010,2012) så jeg tenker heller ikke på det som veldig aktuelt nå. Jeg er 40 år i tillegg, så er kanskje litt utenfor målgruppa i tillegg, hihi.

Kanskje du kunne gjøre litt som noen skriver over her, at du inviterer noen venninner på før-baby-middag? Evt. at samboeren din inviterer og fikser noe for deg?

Har aldri hatt babyshower, det var liksom ikke en greie da jeg fikk de første (rundt samme tid som kokosbolle faktisk). Har virkelig ikke lyst på heller så godt ingen planlegger noe. Vi inviterer til fest når barnet er kommet, jeg ikke lenger får halsbrann eller kvalme av å se noe spiselig, kan sitte komfortabelt og når jeg forhåpentligvis ikke må løpe på do hele tiden. Jeg er også snart 40 og synes vel det meste av slike importerte ting er litt «too much».
Det er derimot ganske spesielt å høre om dere som har kollegaer som får oppmerksomhet og andre ikke. Det er ikke greit.

Jeg fikk med første barnet mitt i 2015, og det var sååå kleint! Det var ganske nytt fenomen egentlig og alle var som hodeløse høns :hilarious: Fikk med andre barnet mitt, men sa da at jeg ville vite om det på forhånd, fordi jeg synes første gangen var så utrolig ubehagelig. Fikk denne gangen også kind of, var ute å spiste middag med 3 venninner! Mange som ikke kunne, men det var ok.

Det jeg sa denne gangen var at jeg ikke ønsket noen gaver om noen av de hadde tenkt å lage til babyshower. For jeg har alt til baby, og skulle de absolutt gi noe så kunne de vippse meg så jeg kunne kjøpe moonboon, men gaver i form av klær o.l vil jeg ikke ha.

Mitt beste tips, se for deg hvordan du vil ha det også prater du med venninnene dine om det. "Tenk å være så heldig å få babyshower da! Det er jo sååå koselig!" Også kan du fortsette med det du ønsker din babyshower hadde handlet om. Eventuelt kan du si: Om dere planlegger babyshower for meg, så er jeg ledig da og da.

Håper du får det som du ønsker :Heartred

Back
Topp