Babyseng, bedside crib eller samsoving?

Preggzy

Første møte med forumet
Hei, hvilken soveordning tenker dere å ha når babyen blir født? Til dere som har født før, hva er mest praktisk? Jeg tenkte i utgangspunktet å ha en stokkeseng, da den og blir lett å ta fra rom til rom, men er det veldig upraktisk med tanke på nattamming? Vi har akkurat fått en bedside crib i huset, men vurderer å returnere den da det ser ut som hjulene glipper selv om de er låst. Føler ikke det er trygt for babyen å sove iden og at det kanskje hadde vært like greit å ha en vanlig babyseng eller å ha babyen i sengen vår. Hvilke erfaringer har dere med ulike senger?
 
Her blir det bedside crib inne på soverommet. Tar mindre plass og savnet det veldig med første. :)
 
Hei, hvilken soveordning tenker dere å ha når babyen blir født? Til dere som har født før, hva er mest praktisk? Jeg tenkte i utgangspunktet å ha en stokkeseng, da den og blir lett å ta fra rom til rom, men er det veldig upraktisk med tanke på nattamming? Vi har akkurat fått en bedside crib i huset, men vurderer å returnere den da det ser ut som hjulene glipper selv om de er låst. Føler ikke det er trygt for babyen å sove iden og at det kanskje hadde vært like greit å ha en vanlig babyseng eller å ha babyen i sengen vår. Hvilke erfaringer har dere med ulike senger?

Sniker
Du kan bruke bagasjestropper eller lignende å binde bedsidecriben til senga deres med :)
Kommer jo litt an på hva slags seng dere har. Her bandt vi senga inntil sengerammen/sengebunnen.
Det er smak og behag, men ville hatt en samsovingsløsningen, som bedside eller lignende tilgjengelig da en del babyer foretrekker nærhet i starten. Og praltiksk med amming. Om man binder en seng inntil deres seng, kan den fungere som en vegg som hindrer mini i å rulle ut, tryggest for babyen om den ikke ligger i midten.
Lykke til :)
 
Sprinkelseng her i utgangspunktet, men om det blir amming hver time, så legger jeg hu i babynest imellom oss i senga:happy:
 
Savnet bedside sist. Og ha mini mellom oss føltes aldri trygt.
 
Samsoving, men har bedside crib i tillegg. Da er det enkelt å gjøre det slik som passer best for babyen og meg selv der og da :)
 
Vi har sprinkelseng, med en side som kan senkes/fjernes :)
 
Hei, hvilken soveordning tenker dere å ha når babyen blir født? Til dere som har født før, hva er mest praktisk? Jeg tenkte i utgangspunktet å ha en stokkeseng, da den og blir lett å ta fra rom til rom, men er det veldig upraktisk med tanke på nattamming? Vi har akkurat fått en bedside crib i huset, men vurderer å returnere den da det ser ut som hjulene glipper selv om de er låst. Føler ikke det er trygt for babyen å sove iden og at det kanskje hadde vært like greit å ha en vanlig babyseng eller å ha babyen i sengen vår. Hvilke erfaringer har dere med ulike senger?
Samsoving:)
 
Uaktuelt med samsoving her. Har sprinkelseng inntil vår egen seng (som en bedside crib) :)
 
Her blir det sprinkelseng inntil vår seng med ene siden tatt av. Også kan det nok forekomme at babyen sovner oppi sengen etter amming av og til ;)

Har også en Stokke krybbe vi tenker bruke på dagtid.
 
Hvilken type er det og hvor har du kjøpt den? Det kunne jeg tenkt meg også.

Veldig mange sprinkelsenger som man kan gjøre det på. Vanligvis er da reklamen at man kan ta bort den ene veggen når barnet er så stort at det klatrer ut, så er det tryggere med en lav sengehest enn sprinkelsiden. :) IKEA har flere, men mange andre er beregnet for å kunne ta bort den ene sideveggen.

Og de fleste sprinkelsenger som har flere høyder for bunnen så kan man bare borre ekstra hull for å få madrassehøyde likt som voksensengen (om man vil bruke den som bedside-crib.) Kjøp en billig madrassbeskytter på Jysk (f.eks. 120×200 cm) og trekk et laken i samme størrelse rundt den, så kan den ligge oppå madrassen i sprinkelsengen og inn i voksensengen. (De fleste sprinkelsenger er 120*60, så da vil madrassbeskytteren ligge 140 cm inn i voksensengen). Dette for å unngå sprekk mellom sprinkelsengen og voksenmadrassen.

(Edit: Akkurat nå var det ikke noe tilbud hos Jysk, så da kostet det 499 for en madrassbeskytter i den størrelsen. Da ville jeg heller tatt to av denne og så blir det bra inni et laken for 120×200: https://jysk.no/soverom/overmadrasser/basic/madrassbeskytter-basic-t5-90x200)
 
Har sånn Troll Monica vugge fra sist, men samsover nå med 2,5 åringen (ligger mellom oss i senga), så blir spennende å se hva som skjer. Startet samsovingen med han da han var ca 1 år og nektet å sove i senga lenger, og har aldri sovet bedre enn etter det! Men vi har ikke plass til fire i senga :p Så hvis lille også bli en samsover så vet jeg ikke hva vi skal gjøre :p
 
Har sånn Troll Monica vugge fra sist, men samsover nå med 2,5 åringen (ligger mellom oss i senga), så blir spennende å se hva som skjer. Startet samsovingen med han da han var ca 1 år og nektet å sove i senga lenger, og har aldri sovet bedre enn etter det! Men vi har ikke plass til fire i senga :p Så hvis lille også bli en samsover så vet jeg ikke hva vi skal gjøre :p


Plutselig finner 2,5 åringen ut at hen har et veldig fint rom og egen seng. Vi har samsovet med vår i over ett år og ikke orket å presset hun inn på eget rom blir jo bare tull med skrikekur osv. Men vi har alltid redd opp hennes seng så hun har visst om muligheten. For to uker siden ville hun plutselig sove i sin egen seng på eget initiativ, og har etter det sovet for seg selv.
 
Prøver med sprinkelseng hvor ene siden blir fjernet, uaktuelt med samsoving, ikke vår greie i det hele tatt. Evt kjøpe en bedside crib på finn.no hvis sprinkelsenga ikke er noe særlig til det.
 
Vet ikke hvordan det blir men vi har kjøpt bedside crib, så skal prøve oss på det!
 
Hvordan tenker dere at barnet skal ligge i sengen..? altså.. jeg har hørt at man ikke bør ha babynest i sengen feks, men jeg tenkte jo å bruke det i sengen siden barnet da har det litt trangere enn om det bare var sprinkelsengen liksom og de føler seg jo gjerne litt tryggere når det er trangt..
Tenker å kanskje gjøre en slags "swadle" med teppe også dyne men ... Aldri gjort det før så vet jo ikke om det funker.... hva tenker dere..?
 
Back
Topp