Baby's døgnrytme

M-40229578

Flørter med forumet
Min baby på 3mnd har fortsatt veldig tilfeldig døgnrytme. Ammer ca. hver 3. time døgnet rundt.
Våken noen timer på formiddagen og kveld, men sover fortsatt veldig mye. Har ingen fast leggerutine enda, tar kvelden fra alt mellom 21 til 00, avhengig av om hvor mange timer baby sover på ettermiddag/kveld.

Hvilken rutine har din baby? Har du gjort noe spesielt for å få til en fast rutine?
 
Me tek kveldsstell og leggjetid mellom 18-19. Vi gjer det slik grunna at Baby vart som regel alltid trøtt rundt 17-19. Fungerar høveleg greitt. Amming førekjem kl. 22, 01, 03 og 05-07. Står opp som regel 06.

Vi merkar klar skilnad viss baby har fått vaksinar. Eller ete for lite på dagtid. Da vakner han mykje meir på natta.
 
Både med første- og andremann har vi klart å etablere noen noenlunde forutsigbare rutiner ganske tidlig.
Mini (12 uker i dag) legges alltid kl 19-19:30 og sover ca 12 timer med et måltid midt om natten. På dagtid sover han 3 ganger (kort-lang-kort), og spiser ca hver 2,5 til 3,5 time. Han spiser mellom 6 og 7 ganger totalt ila døgnet.

Det eneste vi har gjort er å være konsekvente med leggetid til et fast tidspunkt. Da er det dusj, pysj, måltid og sang.
Vi har også vært heldige med at mini har sovet gjennom natten (bare våknet for mat) siden han ble født.
 
Jeg er så fornøyd fordi endelig har vi fått døgnrytme her! Har alltid sovet på natt, legging har aldri vært noe problem (så lenge vi også legger oss) bare våknet for ofte ila natta. Han har slitt så sykt mye med soving på dagtid, klarer ikke å slappe av. Men nå har vi vært mye til fysio og kiropraktor, og det har hjulpet masse! (Pluss at vi har kjøpt moonboon som funker fett!!)

Nå derimot, legger junior mellom 19:30-21 og så sover han til enten 04 og får litt pupp før han sover et par timer til, eller sånn som idag, helt til 05:45. Da var det opp, leke, spise, skifte bleie osv, og så etter halvannen time ble han trøtt igjen, så da la vi oss en time til :D

Har fått ca rutine på 3t på formiddagen, gjerne fra 10-13 eller noe sånt, og så enten våken hele ettermiddagen, eller med en liten lur kl 17-18, eller en stor lur fra 15-19.
 
Legges rundt klokken 20 (alt etter når han våkner fra siste hvilen), og sover til 7-8. Alt fra 1-4 amminger i løpet av natten. Som oftest 1 eller 2.
På dagtid har han stort sett 1,5 t med våkentid før han gir tydelig uttrykk for at nå er han trøtt. Lurene på dagtid er stort sett 30min-1 time, bortsett fra den andre luren, da kan han sove alt fra 30 minutter til 4 timer. Siden jeg ikke vet hvor lenge han sover så er det vanskelig å planlegge ting fordi han sover veldig dårlig på kjøpesenter o.l. Så jeg gleder meg til han blir litt mer stabil i sovingene på dagtid!
 
Mini er 3,5 mnd nå og på dagtid er duppene alt fra 30 min til 2 timer og med mat ca. hver 2.-3.time. Legger mellom 20.30-22 litt avhengig av når siste dupp var. Mini sover veldig dårlig inntil jeg har lagt meg ved siden av, så orker ikke stresse med noe tidlig kveld for han foreløpig. Sover 1-2 strekker på min. 3t på natta, men kan fint sove noen runder til med litt hyppigere mating mellom, han starter dagen mellom 8-10 så sover godt på natta synes vi!
Ikke helt rutiner ennå, men en slags forutsigbarhet er det jo nå :happy:
 
Back
Topp