Babynest

Sharona

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Hei,

Som mange andre her inne (antar jeg), så hadde vi tenkt å bruke babynest til samsoving i senga. Det er planen. Men ser at landsforeningen for uventet krybbedød ikke anbefaler dette (https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold):

upload_2016-8-4_14-8-41.png

Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det... Ikke meningen å spre frykt her inne - men vil gjerne høre hva dere sier om det. Andre som har noen tanker om det? Synes personlig det virker sikrere å ha henne i et babynest enn å ligge ved siden av oss uten noe.. Og selvfølgelig med egen liten dyne osv.

Jeg tenker at vi kommer til å bruke babynestet på dagen, når vi selv er våkne og har litt mer kontroll over henne :)

Jeg sitter å ser på babynest nå faktisk, er noe jeg fra dag en av har hatt lyst til å ha og av anbefalinger fra andre er det utrolig kjekt (og praktisk) å ha og bebisen sover i det på dagtid i krybba osv, som nevnt ovenfor her:)

Jeg hadde også tenkt å kunne bruke babynest i senga vår, og i sprinkelsenga, men nå tør jeg ikke det. Er livredd for krybbedød i utgangspunktet, siden storesøsteren min døde av det..

Vi har kjøpt babynest til bruk på dagen mens vi er våkne. På natten og hvis jeg og nurk skal sove samtidig kommer jeg til å legge ho i vugga mens jeg ligger i min egen seng :) tar ingen sjanser med gullet nei!!:)

Hei,

Som mange andre her inne (antar jeg), så hadde vi tenkt å bruke babynest til samsoving i senga. Det er planen. Men ser at landsforeningen for uventet krybbedød ikke anbefaler dette (https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold):

Vis vedlegget 189941

Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det... Ikke meningen å spre frykt her inne - men vil gjerne høre hva dere sier om det. Andre som har noen tanker om det? Synes personlig det virker sikrere å ha henne i et babynest enn å ligge ved siden av oss uten noe.. Og selvfølgelig med egen liten dyne osv.

Jeg vet sannelig ikke jeg.. Hadde jo tenkt å muligens kjøpe babynest, men hadde ikke tenkt på at det eventuelt kunne brukes til samsoving. De har jo slike ammemadrasser med kant som anbefales til samsoving, som jeg hadde tenkt å eventuelt bruke, kan ikke helt se at det skulle være så stor forskjell? Men klart, de er jo på en måte nødt til å fraråde det siden de ikke har noe forskning å støtte seg på. Ville kanskje heller brukt noe som var beregnet på samsoving, sånn hvis man ikke er 100% overbevist om at det er trygt liksom. Jeg hadde sikkert ikke turt å bruke det nå når jeg leser det du viser til, men jeg er nok over gjennomsnittet bekymret for ting og tang da :p

Men sånn i starten har vi tenkt på bedside crib, så da blir det jo en mellomting liksom. Det viktigste med samsoving er vel at barnet har egen dyne, og at hverken mor eller far røyker/snuser eller har inntatt sløvende medikamenter/alkohol.

Edit: Sorry misforstod kanskje litt her jeg, ser jo nå at dette handlet om at de frarådet babynest generelt til soving om natta, enten det er samsoving eller i egen seng..

Last edited:
Jeg tenker at vi kommer til å bruke babynestet på dagen, når vi selv er våkne og har litt mer kontroll over henne :)

Vi har kjøpt babynest til bruk på dagen mens vi er våkne. På natten og hvis jeg og nurk skal sove samtidig kommer jeg til å legge ho i vugga mens jeg ligger i min egen seng :) tar ingen sjanser med gullet nei!!:)

Ja.. er jo et alternativ å heller bare bruke dette når man er våken/kan følge med selv.

Jeg sitter å ser på babynest nå faktisk, er noe jeg fra dag en av har hatt lyst til å ha og av anbefalinger fra andre er det utrolig kjekt (og praktisk) å ha og bebisen sover i det på dagtid i krybba osv, som nevnt ovenfor her:)

Ja det er absolutt en mulighet :)

Jeg hadde også tenkt å kunne bruke babynest i senga vår, og i sprinkelsenga, men nå tør jeg ikke det. Er livredd for krybbedød i utgangspunktet, siden storesøsteren min døde av det..

Off, da skjønner jeg veldig godt at du er ekstra redd for det.. Hadde også tenkt å bruke det.

Jeg vet sannelig ikke jeg.. Hadde jo tenkt å muligens kjøpe babynest, men hadde ikke tenkt på at det eventuelt kunne brukes til samsoving. De har jo slike ammemadrasser med kant som anbefales til samsoving, som jeg hadde tenkt å eventuelt bruke, kan ikke helt se at det skulle være så stor forskjell? Men klart, de er jo på en måte nødt til å fraråde det siden de ikke har noe forskning å støtte seg på. Ville kanskje heller brukt noe som var beregnet på samsoving, sånn hvis man ikke er 100% overbevist om at det er trygt liksom. Jeg hadde sikkert ikke turt å bruke det nå når jeg leser det du viser til, men jeg er nok over gjennomsnittet bekymret for ting og tang da :p

Men sånn i starten har vi tenkt på bedside crib, så da blir det jo en mellomting liksom. Det viktigste med samsoving er vel at barnet har egen dyne, og at hverken mor eller far røyker/snuser eller har inntatt sløvende medikamenter/alkohol.

Tror nok det er riktig som du skriver - at de fraråder fordi det ikke er forsket noe på det. Også er vell også disse moderne "babynestene" noe nytt? Er også over gjennomsnittet bekymret for ting og tang, og leser slik ting så lenge det er fra troverdige kilder (som jeg antar denne landsforeningen er) :p

Hadde egentlig bare tenkt sprinkelseng. Men ja, er nok viktigst med egen dyne og ikke røyk/snus og andre sløvende stoffer :)

Tror nok det er riktig som du skriver - at de fraråder fordi det ikke er forsket noe på det. Også er vell også disse moderne "babynestene" noe nytt? Er også over gjennomsnittet bekymret for ting og tang, og leser slik ting så lenge det er fra troverdige kilder (som jeg antar denne landsforeningen er) :p

Hadde egentlig bare tenkt sprinkelseng. Men ja, er nok viktigst med egen dyne og ikke røyk/snus og andre sløvende stoffer :)

Ja det er jo en høyst troverdig kilde, men så handler det jo litt om å kunne vurdere forskning også da. Ser de skriver jo blant annet at man skal ha minst mulig i sprinkelsenga (av både kantbeskyttere og babynest o.l.), dette pga. kvelningsfare. Så er spørsmålet da, hvor stor risiko er det egentlig? Selvfølgelig bør man ikke overfylle med kosebamser og diverse, og vi vet jo at de minste ikke skal ha pute, men et sted må vel grensen gå for hva man skal måtte uroe seg for? Jeg mener, hva er oddsen for å klemme seg mellom kantbeskytteren og kanten på senga? Eller å kveles av en knyttetråd? Av og til kjenner jeg at jeg kan få mareritt av å lese slik forskning og frarådninger... :( :p

Dette med babynest handler vel om at baby skal føle seg mer komfortabel og trygg, så får man vurdere da om det veier opp mot den risikoen eller tanken om at det kan skje et eller annet utenkelig. Altså, man hører jo om de mest usannsynlige ulykker i medier da, men vi kan jo ikke helgardere oss mot absolutt alt heller.

Kommer til å legger lille rusk i sprinkel sengen sin når æ e ferdig med amming på natta.. Hadde noen skrekk opplevelser med mellomste, der jeg hadde sovnet mens jeg ammet og hadde fått dyna mi over lille jenta.. Herregud hun lå jo under der og var kok varm.. Så usj.. Nei må prøve å få dem ut av voksen seng ihvertfall jeg og jeg skal ikke ha sånn babynest :) klarte meg uten det for 11 og 9 år siden.. Så det bør gå greit nå :)

Det er jo ingenting som er trygt lenger, ikke babynest og ikke sprinkelbeskytter og ikke kosedyr i sengen, ikke dyne heller helst. Vi skal ha babynest, før barnet begynner å bevege seg selv ser jeg ingen grunn til å la vær, og min erfaring er at de vokser ut av babynestet etter rundt 4 mnd..

Vi skal bruke babynest vi og, i hvert fall så lenge jeg synes det fungerer greit (har ingen erfaring med det fra før). Hadde ikke det med storebror, men nå har jeg bestilt et av en slektning som syr mye.
Jeg tenker det er greit å ha de kantene rundt babyen, men også praktisk i den forstand at jeg kan flytte henne over til sprinkelsenga uten å vekke henne (ser for meg at storebror fortsatt kommer å våkne en gang iblant og vil ligge sammen med oss. Da må lillesøster flyttes til sprinkelsenga igjen for det blir for trangt (og farlig) å sove alle fire)

Personlig tror jeg ikke det er noen overhengende fare med å bruke babynest og at de som har skrevet den anbefalingen bare vil foreta mest mulig forsiktighet, ettersom det er noe nytt som ikke er blitt forsket på enda. Men selvsagt avfeier jeg ikke at noe KAN skje pga bruk av babynest :o
Derimot så tenker jeg at hver og en av oss må få mene hva de vil og at om man ønsker/ikke ønsker å bruke babynest må være opp til hver enkelt :)

Med storebror fantes det ikke sånn som i dag, men da fikk jeg faktisk utdelt "hjemmelaget" nest av sykehuset (NFI). Han er født prematur nesten 9 uker før termin og da anbefaler dem at de skal ligge tett.

Så jeg har kjøpt denne gangen. Jeg så hvor trygt og godt storebror hadde det og øsnker at lille skal ha det like godt :)

Jeg har sydd babyrede selv og også gitt bort i gave til venninner som har fått barn. Jeg tenker å bruke det på dagtid mest, vi har kjøpt bedside crib til soverommet. Senga vår føles uansett ikke stor nok til at jeg synes det er trygt å samsove.

Jeg stiller meg litt undrende til at alt i seng og soving inne er så farlig, hva da med vogna? Den er i utgangspunktet bitteliten ift en seng, der ligger de jo gjerne i pose/med dyne osv. Jeg vet ikke asså, men det er jo ikke mye som sies om den? Kjenner likevel at jeg ikke gir vekk babyreder mer annet enn når foreldrene har sagt at de ønsker seg.

Vi skal nok ikke ha babynest om ikke dette er noe vi får av noen men vi skal heller ikke samsove, de kommer til å sove i egen kurv/seng fra dag en av

Ja det er jo en høyst troverdig kilde, men så handler det jo litt om å kunne vurdere forskning også da. Ser de skriver jo blant annet at man skal ha minst mulig i sprinkelsenga (av både kantbeskyttere og babynest o.l.), dette pga. kvelningsfare. Så er spørsmålet da, hvor stor risiko er det egentlig? Selvfølgelig bør man ikke overfylle med kosebamser og diverse, og vi vet jo at de minste ikke skal ha pute, men et sted må vel grensen gå for hva man skal måtte uroe seg for? Jeg mener, hva er oddsen for å klemme seg mellom kantbeskytteren og kanten på senga? Eller å kveles av en knyttetråd? Av og til kjenner jeg at jeg kan få mareritt av å lese slik forskning og frarådninger... :( :p

Dette med babynest handler vel om at baby skal føle seg mer komfortabel og trygg, så får man vurdere da om det veier opp mot den risikoen eller tanken om at det kan skje et eller annet utenkelig. Altså, man hører jo om de mest usannsynlige ulykker i medier da, men vi kan jo ikke helgardere oss mot absolutt alt heller.

Nå er det jo ikke snorene som er det farligste, da de aller fleste skjønner at man ikke skal ha lange løse snorer i senga til en baby. Men hvis babyen ruller over på siden med ansiktet inn i sengekantbeskytteren kan den bli kvalt.
Jeg er også enig i at man ikke kan bekymre seg for alt mulig, men hvorfor ta sjanser man ikke er nødt til å ta?
Det er heller INGEN dokumentert grunn til å bruke sengekantbeskytter da det på ingen måter beskytter babyen mot noe.

Jeg vet om mange som har sengekantbeskytter, og jeg sier ingenting på det da det får være deres sak. Men jeg syns det er viktig å kommentere når jeg leser at folk spør nesten litt oppgitt "hva er oddsen?". Det ER dokumentert dødsfall pga kvelning ved bruk av sengekantbeskytter nemlig. Ja, stort sett går det bra, men man måååå jo ikke ta sjansen når det ikke beskytter babyen for noenting.

Synes det advares mot alt. Sengekant, babynest osv.

Hva med dyner og pledd? Hva om babyen ruller seg med ansiktet inn i dyna?

Back
Topp